7 نکته مهم در استفاده از هوش مصنوعی در بازی
با رشد روز افزون صنعت گیمینگ و ایجاد رقابت بین شرکت های بازیسازی برای تصاحب این بازار ، نوآوری های زیادی توی این زمینه شکل گرفته . از جمله اونا هم استفاده از هوش مصنوعیه که امروز تبدیل به یکی از پایه های مهم هر بازی شده . مثلا استفاده اون برای ایجاد یک دشمن باهوش
برای دستیابی به بهترین عملکرد، یه سری معیارها نیازن تا بازی بتونه طرفدارای زیادی رو به خودش جذب کنه .
هوش مصنوعی :
1 - به بازیکن اجازه میده تا تقلب کنه !
بازیکن باید احساس هوشمندی کنه . با قرار دادن یسری محدودیت ها برای دشمن ، اجازه بدید تا بازیکن یک استراتژی بچینه و احساس باهوشی کنه . مثلا در خیلی از بازی های سبک اکشن ، موانعی تعبیه شده تا بازیکن بتونه با استفاده ازونا از آسیب بیشتر جلوگیری کنه و راحت تر دشمن رو هدف قرار بده .
2 - احساساتشو بیان میکنه !
خیلی وقتا میبینیم که با انجام یه تغییر در محیط اطراف ، دشمنا هم واکنش خاصی رو نشون میدن . مثلا با بازگذاشتن یک در ، دشمن به سمت در میاد و با یه لحن حیرت زده ، از بازبودن در حرف میزنه . این رفتار محدود فقط به گفتن عبارت ها نیست و میتونه به شکل هر رفتار بدنی دیگری باشه . جالب تر اینکه پژوهش ها نشون دادن با نسبت دادن تیپ شخصیتی های متفاوت به هر دشمن میشه به تعامل بیشتر با بازیکن کمک کرد .
3 - قابل پیشبینیه !
اگر فکر میکنین این باعث خسته کننده شدن بازی میشه در اشتباهید ! هرچند که از سختی بازی کم میشه ، اما جای یک عنصر مهم رو خالی میگذاره ... استراتژی !
فرض کنید با گذروندن چند مرحله از یک بازی به این برسید که میتونید با هدف گرفتن بشکه های قرمز ، ضربه های محلکی به دشمن بزنین . این به شما کمک میکنه تا حمله های بعدیتون رو با برنامه ریزی بیشتری انجام بدید و به خودتون افتخار کنین !
4 - با محیط بازی در تعامله !
وقتی بازیکن میبینه که دشمنش هم مثل خودش میتونه از محیط بازی استفاده کنه ، به هوشمندی دشمنش پی میبره و سعی میکنه با وسواس بیشتری به نبرد با اون به پردازه . استفاده از میله افتاده روی زمین به عنوان یک سلاح برای مبارزه با بازیکن ، میتونه مثال خوبی برای استفاده ازین کار باشه .
5 - با بازیکن در تعامله !
با این کار میشه از انجام استراتژی های تکراری و خسته کننده بازیکن جلو گیری کرد . دشمن با گرفتن آمار یک سری حرکات بازیکن ، به پوشش نقاط ضعف و بهبود عملکرد خودش می پردازه و بازیکن چاره ای جز تغییر حرکاتش نداره . مثلا دشمن با مشاهده عملکرد بالای بازیکن در ضربات هد شات ، در دفعات بعد از کلاه خود می پردازه .
6 - اهداف خاص خودش رو دنبال میکنه !
در کنار کشتن بازیکن ، میتونیم هدف های دیگری قرار بدیم تا دشمنا رو هرچه بیشتر باهوش جلوه بدیم . مثلا این سناریو رو در نظر بگیرید که بازیکن در یک جنگل گم شده و چند ببر گرسنه به دنبال کشتن اون هستند ، اما با دیدن ببر هایی از قلمرو های دیگر ، دست از سر بازیکن بر میدارن و به مبارزه با هم میپردازند . مورد مشابه را میتوان در بازی RainWorld مشاهده کرد .
7 - فقط دشمن رو در بر نمی گیره !
بعضی وقتا ، تجربه همکاری میتونه خیلی لذت بخش تر از کشتن دشمنا در تنهایی باشه . هرکدوم با ایفا کردن نقش خودشون به درستی میتونن شانس موفقیت در بازی رو چند برابر کنن . هوش مصنوعی باید با بازیکن تو یک سری مراحل نقش مکمل رو ایفا کنه و بازیکن رو به تعامل هرچه بیشتر دعوت کنه. مثل قلاب انداختن برای بالا رفتن از یک دیوار ، یا پرت کردن حواس دشمن !
در پایان باید به این نکته هم اشاره کرد که هدف اصلی هوش مصنوعی د بازی های کنونی از بین بردن بازیکن شما به راه های مختلف نیست ، بلکه ساختن لحظه های شیرین و ماندگاره .
مطلبی دیگر از این انتشارات
تولد یک تحول
مطلبی دیگر از این انتشارات
معرفی کتابخانه Pandas در پایتون
مطلبی دیگر از این انتشارات
شاخه های تحول قرن