پیچیدگیهای جهان را ساده میکنند و به نوید یقینی سستبنیاد، ریشههای شک و کنجکاوی را، که دو شرط اول تفکرند، برمیکنند.
آشنایی با کتابخانه Numpy
کتابخانه numpy
کتابخانه numpy کتابخانه اصلی محاسبات ریاضی در زبان پایتون است. این کتابخانه امکاناتی را برای تعریف و مدیریت آرایهها را برای پروژه های محاسباتی فراهم می کند. در صورتی که قبلا با نرم افزار متلب کارکرده باشید در درک این کتابخانه برایتان سودمند است.
آرایه ها
آرایه ها را می توان معادل تقریبی ماتریس ها در ریاضی دانست. برای دستیابی به یک خانه از آرایه مجموعه از چند عدد استفاده می شود این اعداد موقعیت خانه را در هر بعد آرایه تعیین می کند. مثال برای یک آرایه دو بعدی دو عدد برای تعیین موقعیت خانه لازم است تا موقعیت داده مورد نظر را در سطر و ستون دلخواه مشخص کند. برای روشن شدن مفاهیم به اسکریپت زیر و توضیحاتی که در ادامه می آید توجه کنید:
خط ۲- کتابخانه numpy را به پروژه لینک می دهیم
خط ۴- یک آرایه یک بعدی با سه عنصر ایجاد می شود.
خط ۵- تابع type برای تعیین نوع مقادیر آرایه استفاده می شود
خط ۶- shape ابعاد ماتریس را مشخص می کند در این جا چون آرایه یک بعدی با سه عنصر است در خروجی (3,) چاپ شده است یعنی آرایه یک سطر با سه ستون در خط ۱۲ پیام (2,3) چاپ می شود چون آرایه دارای دو سطر و سه ستون است.
خط ۷ - عناصر خانه های اول، دوم و سوم آرایه a را در خروجی چاپ می کند. در اینجا نیز مانند اکثر زبان های برنامه نویسی اندیس ها از صفر شروع می شود.
ایجاد آرایه با مقادیر پیش فرض اولیه
گاهی لازم است یک ماتریس با مقادیر یکسان و پیش فرض در همه خانه ها ایجاد کنیم برای این منظور می توان از توابع ،zeros،ones،full و .. استفاده کرد. به مثال زیر توجه کنید:
خط ۳و۴ برای ایجاد یک ماتریس با مقدار پیش فرض صفر برای همه خانه ها
خط ۷و ۸ با مقدار پیش فرض یک برای همه خانه ها
خط ۱۰و۱۱ با مقدار ۷ برای همه خانه ها
خط ۱۴ و ۱۵ ماتریس یکانی دو بعدی
خط ۱۸ و ۱۹ یک ماتریس دو بعدی با مقادیر تصادیفی ایجاد می کند.
در پست های بعدی در مورد مباحث دیگر در مورد این کتابخانه را معرفی می کنم. امیدوارم مفید واقع شود
منبع
برای مطالعه بیشتر می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید
مطلبی دیگر از این انتشارات
چطور توی پایتون برنامه گرافیکی بسازیم؟ - قسمت صفرم
مطلبی دیگر از این انتشارات
چطور توی پایتون بازی بسازیم؟ - قسمت ششم
مطلبی دیگر از این انتشارات
یه کوچولو وب اسکرپینگ با پایتون:) (۳)