چطور توی پایتون بازی بسازیم؟ - قسمت هشتم

متن ها در بازی نقش خیلی مهمی را ایفا می‌کنند. متن ها به کاربران کمک می‌کنند، بازی را بهتر درک کنند. پس اگر چیز خوبی هست، باید کارکرد و طریقه استفاده از آن را بدانیم.

گذاشتن متن در پایگیم

قبل از ساخت یک متن، باید فونت و اندازه آن متن را مشخص کنیم.

myfont = pygame.font.Font('آدرس فونت', <font-size>)

می‌توانید با گذاشتن فایل فونت کنار برنامه، دیگر آدرس آن را ننویسید. در این صورت فقط نام فایل را مینویسید؛ برای مثال "Arial.ttf".

در قسمت font-size هم باید اندازه متن خود را بنویسید؛ مثلا من میخواهم سایز متنم، 50 باشد. پس عدد 50 را در قسمت font-size می‌گذارم.

تا حالا ما فقط مشخصات متنی که می‌خواهیم به کاربر نشان دهیم را مشخص کردیم. حالا نوبت این است که متن را به کاربر نشان دهیم.

ساخت متن در پایگیم

حالا باید یه متغییر بسازیم و مقدار متن را داخل آن بریزیم.

text = myfont.render('text', True, (رنگ))

بعد از آن نوبت نشان دادن متن است.

display.blit(text, (<مختصات>))

هر متنی که در پایگیم مینویسید، باید همچنین قالبی داشته باشد. یعنی اول مشخصات فونت را مشخص می‌کنید. بعد متن را به همراه رنگ مشخص میکنید و بعد آن را نشان می‌دهید.

import pygame
pygame.init()
display = pygame.display.set_mode((500, 500))
myfont = pygame.font.Font('arial.ttf', 60)
run = True
while run:
    for event in pygame.event.get():
        if event.type == pygame.QUIT:
            run = False
    text = myfont.render('text', False, (255, 255, 255))
    display.blit(text, (200, 200))
    pygame.display.update()
pygame.quit()

خروجی کد بالا:

منتظر قسمت های بعدی باشید:)

سوالات و نظرات خود را در بخش نظرات مطرح کنید