پایتون چیست؟ چرا پایتون و چگونه؟

سلام خدمت تمامی کاربران و خوانندگان و دنبال کنندگان سایت ویرگول

من سعید فضل اله زاده هستم، یک مشتاق در دنیای وب که به دنبال هر چیزی سعی می کنم بروم و دستی بر آتش داشته باشم :)

بی مقدمه برویم سراغ بحث. پایتون چیست؟ چرا پایتون و چگونه؟

پایتون چیست را مطمئنا می توانید نتایج زیادی در اینترنت ببینید، اما هدف من صرفا گفتن این که پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالاست و چه و چه و چه می توان کرد نیست، بلکه هدف من این هست که عرض کنم پایتون زبانی هست که بیشتر در محیط های دانشگاهی و علمی، هوش مصنوعی و موارد این چنینی بیشتر به کار می رود. البته ساخت اپلیکیشن پایتون و بازی های پایتون مثل Battle Field (نسخه ۲) و Civilization شماره ۴ نیز با این زبان پیاده سازی شده اما معمولا از این زبان برای کارهای تحقیقاتی و دانشگاهی استفاده می شود و علت آن هم راحتی سینتکس و سادگی در استفاده و همین طور کتابخانه های عملیاتی قوی است که شما به راحتی می توانید از آن ها استفاده کنید.

کلام میانی: هر چیزی در این دنیا برای رفع مشکل و نیازمندی به وجود آمده و نیامده که بگوید من برترم و من بهترم و فلان. اکثر زبان های دنیا بر پایه زبان C هستند اما خب هیچ وقت تیم زبان C نیامده که ادعا کند دنیا دست ماست و ما همه کاره‌ایم و فلان! زبان C یک سری قابلیت دارد و زبان پایتون هم آمده تا یک سری قابلیت جدید یا خوب داشته باشد برای راحتی کار. پس این دعوای کدام زبان بهتر است را همین الان بگذارید کنار.

مثلا شما می توانید یک اسکریپت بنویسید و ران کنید که دیتای خاصی از یک وب سایت مثل توئیتر را با هدف خاصی جمع آوری و در سرور شما ذخیره کند، یا مثلا یک وب سایت موسیقی دارید که می خواهید آهنگ ها را براساس رده سنی و طیف جنسیتی و غیره به کاربران پیشنهاد کنید. این هم یکی از کارهایی هست که با پایتون انجام می شود.

چگونگی کار با پایتون هم خیلی راحت هست. پایتون Cross-Platform هست و یعنی به سیستم عامل وابسته یا محدود نیست. رباتی که در ویندوز نوشتید با همان تنظیمات در مک و گنو/لینوکس هم قابل اجراست البته به این شرط که همان تنظیمات را هم در سیستم عامل دیگر نصب و کانفیگ کنید. حتی شما از اپلیکیشن های 3rd party هم می توانید برای نوشتن و اجرای کدها در گوشی هوشمند تان هم کمک بگیرید. مثلا من از اپلیکیشن PyDroid 3 در اندروید استفاده می کنم که بعضی مواقع کدهایی که پیچیدگی خاصی نداشته باشد را در جاهایی که به لپ تاپ دسترسی نداشته باشم روی گوشی اجرا می کنم و خروجی را می بینم. یا اگر کد فان خاصی به ذهنم برسد در گوشی تست می کنم و بعد با لپ تاپ پیاده سازی می کنم اگر منطقی بود.

امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید. من را می توانید در سایت های آموزش پایتون و انجمن پایتون فارسی پیدا، مطالبی که منتشر می کنم را مطالعه و اگر سوالی داشتید حتما مطرح کنید.