برنامه نویس۴۴ساله. از مدرک MCSD دات نت سال 2002 شروع کردم البته بعد از لیسانس و تمام عمرم رو در مدیریت با ابزار های شیرپوینت و MSPS و CRM و غیره گذراندم. https://zil.ink/sabert
چرا باید خشم را بهعنوان یک رذیله اخلاقی بشناسیم؟
این متن از برنامه رادیو معارف توسط هوش مصنوعی ساخته شده.
بسمالله الرحمن الرحیم.
خداوند را شاکریم که بار دیگر فرصتی فراهم شد تا در پرتو تعالیم آسمانی، با دلهایی آگاه و آماده، در مسیر رشد اخلاقی گام برداریم. همراه شما هستیم با برنامه «گنج سعادت» از رادیو معارف، جایی که استاد ارجمند، حجتالاسلام محمد هادی فلاح، به بررسی مفاهیم اخلاقی از منظر قرآن و روایات میپردازند.
در این بخش، به موضوع مهم «غضب» بهعنوان یک رذیله اخلاقی میپردازیم؛ حالتی درونی که اگر مهار نشود، هم فرد و هم جامعه را درگیر آشفتگی میکند.
خشم در قرآن چگونه معرفی شده است؟
در آغاز بحث، همانطور که در جلسات پیشین نیز اشاره شد، ورود به مسئله خشم با آیات قرآن انجام میشود. قرآن کریم غضب را در کنار مفاهیمی چون سخط، غیظ و خشم الهی بیان میکند.
در قرآن، خشم خداوند نسبت به کافران، منافقان و گناهکاران بهوضوح بیان شده است؛ از جمله آیات مربوط به عذابهای اخروی و دوزخ. این عذابها انواعی دارند: از «عذاب علیم» و «عذاب عظیم» تا «نوشیدنیهای داغ و آلوده»، «خوراکهای جوشان» و «درخت زقوم».
آیا عذابهای قرآن فقط نمادین هستند؟
برخی ممکن است تصور کنند که آیات مربوط به عذاب صرفاً نمادیناند یا برای ایجاد ترس آمدهاند. اما وقتی با دقت درون قرآن را مینگریم، درمییابیم که این هشدارها واقعیاند، نه خیالی.
قرآن کتابی تربیتی است. همانگونه که انسان در برابر رفتار نیکو، پاداش دریافت میکند، برای اعمال ناپسند نیز باید هشداری باشد. هرکس با اعمالش، نوعی دعا میفرستد؛ مؤمن با اعمال نیکش دعا میکند برای رحمت، و گنهکار با اعمالش گویی طلب عذاب میکند.
خشم چه نشانهای از درون انسان است؟
غضب، خبر از درونی ناآرام میدهد. این ناآرامی میتواند ناشی از واقعیتی باشد یا وهمی و توهمی. اما در هر دو صورت، نشان از ضعف اخلاقی دارد و باید اصلاح شود.
فرد خشمگین، اگر مهارت کنترل نفس نداشته باشد، به جای اصلاح خود، دیگران را مورد هجمه قرار میدهد. غلبه بر دیگران آسانتر از غلبه بر خویش است، اما رشد واقعی در آن است که انسان بر خودش مسلط باشد.
اگر جامعهای خشممحور شود چه میشود؟
در جامعهای که مردم اهل گفتوگوی منطقی و منصفانه نباشند و پرخاشگری در اولویت روابطشان باشد، باید نگران بود. اگر لحن تند، ناسزا، و پرخاش به جای عقلانیت و محبت بنشیند، جامعه به سمت فروپاشی اخلاقی خواهد رفت.
این خشمها، گاهی نتیجهی عدم خودشناسی و ناتوانی در مهار نفس است. چنین جامعهای به شدت آسیبپذیر و نیازمند بازگشت به تعالیم اخلاقی دین است.
چگونه میتوان بر خشم غلبه کرد؟
خشم، دشمنی پنهان است که در لباس خودخواهی و ناتوانی در گفتوگو، ظاهر میشود. فرد باید خود را به دیوار اخلاق بکوبد، خود را متهم کند، نه دیگران را.
شاعر مازندرانی چه زیبا گفته:
سخت آخر دل، سرِ سرد زنی
حرف داری، نزنی، یا که با اینکه بتونی بزنی
تک تو نی همیشک
غلبه بر خشم، تمرین مستمر و تلاشی پیوسته میطلبد. اما نتیجهاش آرامش درونی و نزدیکی به خداست.
نتیجهگیری و ادامه مسیر
ما در این جلسه از برنامه «گنج سعادت» به بررسی غضب در آیات قرآن و مقدمهای از روایات پرداختیم. با بیان استاد فلاح، روشن شد که خشم، اگر کنترل نشود، به یک رذیلت اخلاقی خطرناک بدل میشود. انشاءالله در جلسه آینده، این بحث را از منظر روایات ادامه خواهیم داد.
سپاس از همراهی شما شنوندگان محترم. در پایان، سلام و صلوات خود را نثار روح پاک امام رضا (علیهالسلام) میکنیم:
السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا المرتضی
نظرات از ما حمایت کنید
مطلبی دیگر از این انتشارات
"انقلابی به نام سوره نساء: چگونه اسلام نظام جاهلی را دگرگون کرد؟"
مطلبی دیگر از این انتشارات
کلیدهای آرامش در روابط؛ بر اساس آیات سوره روم و اخلاق نبوی
مطلبی دیگر از این انتشارات
افترا به قرآن؛ تهمتی که بیپاسخ نمیماند