استاد علی اکبر خانجانی،عرفان،زندگی درمانی،شناخت درمانی،نزول و عروج روح در خلق جدید آخرالزمان،کتابهای عرفانی،تناسخ،جهان های هم ارض،جهان های موازی،اسرار جهان هستی،مالیخولیای پزشکی
اصالت انسان(اومانیزم):
اصالت انسان(اومانیزم):
خداوند بایستی خیلی بزرگ تر از کل جهان هستی باشد که توانسته این جهان به این بزرگی را خلق کند!؟
در این صورت ملاقات با وی در قیامت کبری برای بشر مثل ملاقات یک میکروب با قله ی اورست است.
و یا اصلا از کجا معلوم که خداوند کوچک ترین موجود عالم نباشد که حتی با میکروسکوب الکترونی هم قابل مشاهده نیست.
این تصوّر با عقل دینی بشری بسیار نزدیک تر است که خدا آن قدر کوچک باشد که عین نبود است
و اصلا ((ضد ماده )) است و ضد وجود.
و آن گاه هم که بخواهد آشکار شود ،کل عالم هستی را نابود سازد و لذا دیگر کسی برای دیدار با او باقی نخواهد ماند.
آن تصوّر اولی همان کلی گرایی(جنرالیزم) بود که موّلد فلسفه است
و تصوّر دومی هم ذره گرایی(اتومیزم) بود که موّلد کل علوم و فنون است
که هر دو ذاتا منکر خداست
الا خدایی که عین عدم باشد.
مذهب تاریخی هم دارای همین ذات است که در نزد مردم و رهبران دینی شان،یافته می شود که مذهب فنّی است و کمّی.
و اما چرا خدا را معتدل نسازیم و به حد درک و وجود عینی خود نزدیک نکنیم و راه انصاف در پیش نگیریم.
بیاییم خدا را درست به اندازه ی انسان بگیریم که بتوانیم از پس او برآییم.
چرا خدا را یا غولی ابر جهانی سازیم و یا ذره ای لامتنهاهی؟ که هر دو نایافتنی و محال باشد.
چرا خدا را عین انسان قرار ندهیم که درست در وجود انسان جای بگیرید و قالب انسان شود و بر جای انسان(خلیفه).
این بینش اومانیستی است،اومانیزم اسلامی و شیعی و نه بازاری و اروپایی.
انسان،فرم و فرمول خدا در کار خلقت جهان است و خدا هم فرم و فرمول انسان است در دریافت جهان خویش.
کسی که این فرم و فرمول را نمی شناسد نه خدا و نه جهان و نه خودش را می شناسد و هیچ نمی یابد و همواره در قحطی بسر می برد.
بیاییم از آن افراط و تفریط خارج شویم.
حدَّ اعتدال،خود وجود انسان است.
انسان متوسط ترین موجود عالم است
یعنی وسط و قلب و کانون وجود است و فشرده ی جهان هستی.
جهان هستی همان انسان کبیر است و انسان نیز جهان صغیر است به قول علی (ع).
وخیر هر امری بقول پیامبر اسلام در وسط آن است و انسان وسط هر چیزی است.
منبع :کتاب محاق،صفحه 110،اثر استاد علی اکبر خانجانی
کتاب فوق را بهمراه 172جلد کتاب دیگر از همین نویسنده از وب سایت زیر رایگان دانلود کنید:
منبع :کتاب محاق،صفحه 110،اثر استاد علی اکبر خانجانیکتاب فوق را بهمراه 172جلد کتاب دیگر از همین نویسنده از وب سایت زیر رایگان دانلود کنید:
مطلبی دیگر از این انتشارات
خواب، کابوس، رویا :
مطلبی دیگر از این انتشارات
مبانی عرفان عملی:
مطلبی دیگر از این انتشارات
دوست داشتن بی مزد و منت و توقع و تملک: