درباره آذر شیوا و «اعتراض»ش

بهروز وثوقی، محمدعلی فردین، ناصر ملک‌مطیعی، پوری بنایی و آذر شیوا، از ستارگان سینمای ایران را در یک قاب کنار یکدیگر می‌بینید. در میان آنها آذر شیوا به دلیل کناره‌گیری خودخواسته‌اش از بازیگری در اوج شهرت و موفقیت، نام متفاوتی است.

آدامس فروشی نمادین آذر شیوا مقابل دانشگاه تهران به عنوان یکی از آشکارترین جلوه‌های اعتراض فرهنگی علیه شرایط و مناسبات دوره‌ای از سینمای ایران همچنان عملی یکتا و بی همتاست. او تا امروز پای این تصمیمش ایستاده است.


جز حضور بسیار کوتاهی در چند برنامه اجرای کنسرت در اواخر دهه ۶۰ و همراهی با یک برنامه فرهنگی بی سرانجام مانده با علی عباسی، زندگی در انزوایی در فرانسه پیش گرفته است و حاضر به گفت و گو نیست.

آذر شیوا حتی حاضر نشد در فیلمنامه‌ای که بهرام بیضایی با نام «اعتراض» برای او نوشت، بازی کند. بیضایی برای راضی کردن او حتی سفری به پاریس هم داشت که بی‌نتیجه ماند. سال ۸۷ در نشست بررسی فیلم «وقتی همه خوابیم» در جشنواره فیلم فجر بهرام بیضایی به این موضوع اشاره کرد.

محمد رحمانیان سال ۹۵ در نمایش «آدامس خوانی» با تاثیر از فیلمنامه «اعتراض»، اشاره‌ای به اقدام اعتراضی آذر شیوا در بخشی از این نمایش با بازی مهتاب نصیرپور کرد.

«سلطان قلب‌ها» و «روسپی» دو فیلم مهم کارنامه آذر شیوا هستند. «روسپی» به کارگردانی عباس شباویز برگرفته از زندگی محمدکریم ارباب، کاباره دار معروف ساخته شد و در آن ترانه معروف«بی تو هرگز» با صدای عهدیه از ساخته‌های انوشیروان روحانی شنیده می‌شود.

آذر شیوا دوران کهولت را در حاشیه پاریس می گذراند. از آخرین تصاویر دیده شده از او، این حضورش در برنامه‌ای در پاریس است که در آن ابی هم کنسرتی اجرا کرده است.


این رشتو توسط Babak Ghafooriazar بابک غفوری‌آذر منتشر شده است.