سیر رشد کمپانی تنسنت

بحث بزرگ‌ترین کمپانی‌های اینترنتی که پیش می‌آید، کمپانی‌های بزرگ آمریکایی و مالکانشان به ذهن‌هایمان متبادر می‌شوند و کمتر کسی است که بداند کمپانی تنسنت(Tencent)، چهارمین شرکت بزرگ اینترنتی جهان محسوب می‌شود.

ما هواتنگ، ملقب به پونی ما، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل تنسنت در رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شنزن تحصیل کرد، در برنامه‌نویسی خبره شد و در شرکت‌هایی مثل China Motion Telecom، CMMobile و Runxun کسب تجربه کرد. در سال ۱۹۹۸ بود که پونی ما تصمیم گرفت قدم‌های بلندپروازانه‌تری بردارد و از این رو با چند تن از دوستان خود برای راه‌اندازی یک کسب و کار صحبت کرد و آن‌ها شرکت تنسنت را راه‌اندازی کردند.

اولین محصولی که این شرکت بیرون داد OICQ بود که با پیام‌رسان ICQ از شرکت آمریکایی AOL مو نمی‌زد. این محصول چه در نام و چه در ظاهر خود یک کپی چینی از محصولی آمریکایی بود. با افزایش توجه و محبوبیت OICQ بین کاربران چینی، توجه شرکت AOL نیز به آن جلب شد و از تنسنت بابت زیر پا گذاشتن حقوق مالکیت معنوی شکایت کردند. تنسنت که با شرایط سختی پس از دادن غرامتی سنگین به این شرکت آمریکایی رو به رو شده بود، با جذب سرمایه‌گذاری دوباره شرکت را سر پا کرد و نام محصول را به QQ تغییر داد.

تنسنت حالا از طریق نوآوری به دنبال کسب درآمد بود و در این راه روی اینکه افراد تمایلات زیادی برای ساخت یک هویت آنلاین دلخواه دارند، حساب باز کرد. این شرکت فروشگاه اکسسوری دیجیتال برای آواتارهای کاربران ساخت که با استفاده از توکن دیجیتال QQ می‌توانستند پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای انجام دهند.

تنست در یکی از گام‌های بعدی توسعه خود وارد حوزه بازی شد. آن‌ها در سال ۲۰۰۳ از حجم کاربرانی که در QQ جذب کرده بودند استفاده و یک بخش بازی به آن اضافه کردند. مدل درآمدی فریمیوم بود؛ کاربران به صورت رایگان به بازی‌ها دسترسی داشتند اما برای تجربه بیشتر در محیط بازی نیازمند پرداخت هزینه بودند. تنسنت در زمینه بازی هم دست از کپی‌کاری برنداشت و مدل درآمدی و بازی‌های خود را از دیگران کپی می‌کرد.

پونی ما که ظرفیت بالای صنعت بازی را شناخته بود تبدیل به بزرگ‌ترین بازیگر gaming در چین شد و دست به سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در شرکت‌های بازی‌سازی همچون Riot Games و Epic Games زد. تنسنت اکنون با درآمد 25 میلیارد دلاری، پس از سونی جایگاه دوم پردرآمدترین کمپانی‌های بازی ویدئویی را در اختیار دارد.

تنسنت تحقیق و توسعه روی محصولات موبایلی را آغاز کرد و در ابتدا صرفا محصولات قبلی خود همچون QQ را برای دستگاه‌های موبایل بهینه‌سازی کرد. اولین محصول تنسنت که از ابتدا برای موبایل ساخته شده بود پیام‌رسان Weixin (WeChat) بود. این پیام‌رسان نیز کپی از پیام‌رسان کانادایی kik بود. نسخه اولیه این محصول تنسنت با اقبال عمومی مواجه نشد اما در نسخه‌های بعدی با رشدی صعودی رو به رو شد. تنسنت این امکان را برای کاربران QQ ایجاد که با یک کلیک در WeChat حساب کاربری بسازند. WeChat در ابتدا به دلیل رابط کاربری مناسب برای کاربران چینی، امکان یافتن افراد نزدیک به کاربر از طریق برنامه، خرید با QR Code و سرویس خبررسانی توانست طی یک سال به ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه برسد.

وی‌چت با گذشت یک دهه و اضافه شدن امکانات بسیاری که آن را تبدیل به یک سوپر اپلیکیشن کرده است، اکنون مورد استفاده بیش از یک میلیارد شهروند چینی است. هر چیزی که چینی‌ها بخواهند در این اپلیکیشن قرار دارد؛ تاکسی اینترنتی، موسیقی، سفارش غذا، خدمات مالی و اعتباری و...

علاوه بر موارد ذکر شده، تنسنت سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی بزرگی را انجام داده و به حوزه‌های مختلفی پا گذاشته است. گام‌های هوشمندانه پونی ما و شرکایش سبب شده تا تنسنت با ارزش بازار بیش از 448 میلیارد دلار، بزرگ‌ترین شرکت اینترنتی آسیا و چهارمین شرکت بزرگ اینترنتی در سطح جهان پس از گوگل، آمازون و ای بی باشد.

جایگاه کنونی تنسنت شاید نشان‌دهنده این موضوع باشد که گاهی برای شروع یک کسب و کار یا محصول، کپی‌کاری چندان هم ایده بدی نباشد. البته به موفقیت تنسنت باید در بستر سیاسی-اقتصادی چین نیز نگریست و تحلیل این کسب و کار نمی‌تواند بدون توجه به این بستر اتفاق بیفتد.

اگر شما هم خواستید دست به کپی‌کاری بزنید حتما حواستان به عواقب این کار و غرامتی که باید بپردازید باشد!