دزدیده شدن سنتور علی سنتوری و قتل داریوش مهرجوئی

مرجع:

https://www.saaznavaz.com/



دزدیده شدن سنتور علی سنتوری، خبری بود که همه را متعجب کرد. چند سالی است که سرقت از افراد معروف و سلبریتی ها، بسیار زیاد شده است. سرقت از علی پروین، علی دایی، پریناز ایزدیار، بهاره رهنما، فرهاد مجیدی و… اکنون هم خبر دزدی سنتور علی سنتوری و قتل داریوش مهرجویی و همسرش، که افکار عمومی را متعجب کرده است.

اگر به یادگیری قطعه علی سنتوری (سنگ صبور) علاقه مند هستید میتوانید با رفتن به صفحه نت سنتور علی سنتوری (سنگ صبور) نت و آموزش ویدیویی آن را تهیه کنید.

اگر به شنیدن اجرای آهنگ علی سنتوری (سنگ صبور) علاقه مند هستید؛ میتوانید به صفحه اجرای علی سنتوری (سنگ صبور) بروید.

سنتور علی سنتوری را دزدیدند!!

در شب گذشته (۲۲ مهرماه ۱۴۰۲) ، داریوش مهرجویی، سازنده ی فیلم علی سنتوری به همراه همسرش وحیده محمدی فر، به قتل رسیدند. این حادثه در فردیس افتاده است و طبق برخی گمانه زنی ها، دلیل قتل را سرقت اعلام کرده اند.

بهاره شبانکارئیان:

هفته ی پیش، در تاریخ پانزدهم مهر ماه، خانم وحیده محمدی فر، همسر داریوش مهرجویی، خبری در رابطه با تهدید فردی ناشناس با چاقو و سرقت از منزلشان در صفحه ی اینستاگرام خود منتشر کرد.

او در مورد شب حادثه این طور بیان کرد: آن شب حدود ساعت هشت، در حالی که خانه در آرامش بود، خیلی ناگهانی متوجه سر و صداهای سگمان در حیاط خانه شدم.

سریع در آشپزخانه را قفل کردم و متوجه شدم که رو به روی در ورودی خانه، یک شخص با چاقو به شیشه ی پنجره چسبیده است. هر چه به او گفتم خودش را معرفی کند، حرفی نزد.

گوشی موبایلم نزدیک نبود. اما سعی کردم که سرعت عمل داشته باشم. فریاد زدم که الان با ۱۱۰ تماس میگیرم. او هم در پاسخ به من گفت که زنگ بزن. خیلی ترسیده بودم، تا گفتم الو ۱۱۰، آن شخص فرار کرد.

زمانی که او به من جواب داد، متوجه شدم که این شخص لهجه ی ایرانی ندارد. بعد از این که او فرار کرد، به نگهبانی شهرک زنگ زدم. آن ها خودشان را با سرعت به حیاط خانه ی ما رساندند و حیاط و کوچه های اطراف را گشتند، اما شخصی را ندیدند.

البته مدتی پیش هم تعدادی وسایل مثل سنتور مربوط به فیلم سنتوری (سنتور علی سنتوری) را از خانه ی ما دزدیدند که وکیل همسرم پیگیر کارهای قانونی آن است.


فیلم علی سنتوری

علی سنتوری یا سنتوری فیلمی ایرانی در ژانر درام بوده که در سال ۱۳۸۵ خورشیدی، توسط داریوش مهرجویی ساخته شده است. در ابتدا نام این فیلم علی سنتوری بود که به علت ممیزی به سنتوری تغییر پیدا کرد.

در واقع سنتوری، فیلمی است اجتماعی با رویکرد انتقادی. تم اصلی این فیلم تضاد سنت و مدرنیته در جامعه ی امروز ایران است. موضوع فیلم علی سنتوری، سقوط هنرمند و خود ویرانگری او در جامعه بوده که هنر واقعی را بر نمی تابد و مدام آن را محدود می کند.

سنتوری توسط وزارت فرهنگ و ارشاد توقیف شد و از اکران جا ماند. سپس در سال ۱۳۹۸ آن را در شبکه ی نمایش خانگی پخش کردند. تهیه کنندگان این فیلم، فرامرز فرازمند و داریوش مهرجویی هستند.

بازیگران نقش اول آن نیز بهرام رادان و گلشیفته فراهانی بوده که با بازی شگفت انگیز خود، طرفداران بسیاری را جذب کردند. خواننده ی فیلم علی سنتوری، محسن چاوشی است. آلبوم سنتوری بر گرفته از این فیلم است.

خیلی از افراد فیلم علی سنتوری را با ترانه ی 《سنگ صبور》 محسن چاوشی می شناسند. در برخی قسمت های فیلم، اردوان کامکار و بهرام رادان سنتور می نوازند. در سال ۱۳۹۳، ساخت سنتوری ۲ به کارگردانی اقای داریوش مهرجویی آغاز شد.

قرار بر این بود که این فیلم در راستای فرا داستانی فیلم علی سنتوری ساخته شود، اما به سرانجام نرسید. در بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر، برنده ی جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، به داریوش مهرجویی تعلق گرفت. به علاوه در همین جشنواره، اقای اردوان کامکار نیز نامزد سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن شدند.

آلبوم سنتوری

سنتوری نام آلبوم استودیویی محسن چاوشی بوده که با ترانه های امیر ارجینی، حسین صفا، ترانه مکرم و با آهنگسازی محسن چاوشی و تنظیم های ایشان و همچنین همراهی استاد بزرگوار اردوان کامکار، ساخته شده است.

این آلبوم در سال ۱۳۸۵، در استودیو آفاق و استودیو رهنما ضبط شده و در سال ۱۳۸۶ منتشر شد. تاریخ بازپخش آن نیز ۷ مهر ۱۳۹۰ است. آلبوم سنتوری در واقع در عرصه ی خوانندگی، اتفاقی مهم در فعالیت های موسیقی محسن چاوشی به حساب می آید.

کلمه ی سنتوری در واقع نام فیلم سینمایی سنتوری به کارگردانی استاد داریوش مهرجویی است. محسن چاوشی در ادامه ی فعالیت های خود، تجربه ی بسیاری در سبک ها و مضامین مختلف پیدا کرد. با این وجود، آلبوم سنتوری یکی از آثار ایشان است که حتی با گذشت زمان نیز مورد توجه و علاقه ی مخاطبان زیادی بوده است.

این البوم شامل ترانه های زخم زبون، سنگ صبور، من با تو خوشم و خیانت و.‌.. بوده که استاد اردوان کامکار در این ترانه ها همکاری کرده است.


ناگفته های استاد اردوان کامکار از سنتوری

استاد اردوان کامکار یکی از سنتور نوازان معروف کشور که کار اجرای موسیقی ساز سنتور علی سنتوری را بر عهده گرفته بود، بیان کرد: پخش بدون مجوز موسیقی فیلم سینمایی سنتوری، ضربه ی بزرگی برای من بود.

او گفت من تحت هیچ شرایطی نوشتن موسیقی این فیلم را قبول نمی کردم و حتی چندین شاگردان خود را برای نوشتن موسیقی به داریوش مهرجویی معرفی کردم ولی ایشان تمایل داشتند که من موسیقی فیلم را بنویسم و من به این دلیل که با ایشان دوست بودم، این کار را قبول کردم‌.

استاد کامکار توضیح دادند: اجرای موسیقی فیلم سینمایی سنتوری، کار بسیار غیر عادی در موسیقی فیلم محسوب می شود. به این دلیل که من باید در همه ی صحنه ها حضور داشتم و این کار برایم بسیار وقت گیر بود و مشکلات زیادی برایم به همراه داشت. البته در یک سری صحنه ها، من فقط نظارت داشتم. با این وجود این کار نیز برایم زمان بر بود.

در ابتدای تصویر برداری قرار بر این بود که من فقط به بهرام رادان یاد بدهم که چگونه قطعات را بنوازد. این کار امکان پذیر نبود و تصمیم گرفتیم که فقط فیگور های نوازندگی را به او آموزش دهم. این کار نیز زمان بر و سخت بود. بنابراین تصمیم گرفتیم نماهای نزدیک را من بنوازم.

آهنگسازی سنتوری

ایشان در رابطه با آهنگسازی برای فیلم توضیح دادند که: من باید رابطه ای میان موسیقی پیشرفته سنتی و موسیقی درجه ۳ پاپ پیدا می کردم. اگر چه این فیلم، موسیقی عامه پسندی داشت، با این حال کاری خارق العاده بود.

او در رابطه با پخش غیر مجاز موسیقی سنتوری گفت: این کار ضربه ی محکمی به من زد، به این دلیل که من دستمزد در خور شخصیتم نگرفتم و قصد من این بود که بعد از اخذ مجوز فیلم سنتوری، آن را به صورت آلبوم انتشار دهم.

استاد کامکار در رابطه با نوازندگی بهرام رادان در فیلم سنتوری گفت: بهرام رادان نوازندگی ساز سنتور را بلد نبود ولی بسیار استعداد داشت و توانست فیگور های نوازندگی را یاد بگیرد. البته آن هم صد در صد نشد و در بعضی صحنه ها مشخص است.

اردوان کامکار در رابطه با این سوال که آیا حاضر است بار دیگر برای فیلم ها موسیقی بسازد گفت: اگر فیلمی از لحاظ هنری برای من نکته ی مثبتی داشته باشد و برای من معروفیت و پول بیاورد، قبول می کنم. در غیر این صورت حاضر نیستم که به سینما بروم.

چند نکته که باید برای شروع یادگیری سنتور بدانید!

۱_ ابتدا راجب این ساز تحقیق کرده و با سبک و صدای این ساز به خوبی آشنا شوید.

۲_ با تحقیق و مشاوره از اساتید سنتور نواز، آگاه شوید که برای یادگیری سنتور، چقدر زمان لازم است. این اگاهی باعث می شود که اگر در ابتدای مسیر نتوانستید به خوبی سنتور بنوازید، ناامید نشوید و برای یادگیری و حرفه ای شدن، پشتکار و صبر داشته باشید.

۳_ زمانی را در روز برای تمرین مداوم سنتور در نظر بگیرید. برنامه ریزی برای تمرین، در موفقیت شما بسیار موثر است.

۴_ استادی با تجربه و حرفه ای برای آموزش و یادگیری خود در نظر بگیرید.

سخن پایانی

دزدیده شدن سنتور علی سنتوری خبری بود که مردم ایران را متعجب کرد. اگر چه اکنون داریوش مهرجویی در میان ما نیست، اما آثار برجسته ی او همانند فیلم سنتوری، لامینور و… در یاد ما خواهد ماند. اکثر ما با فیلم 《سنتوری》 ایشان و آهنگ معروف این فیلم به هنرمندی اردوان کامکار و محسن چاوشی، خاطره داریم.

سنتور نوازی استاد اردوان کامکار در اهنگ سنگ صبور، بسیار حرفه ای بوده و توجه بسیاری از شنوندگان را به خود جلب کرده است. اگر شما نیز علاقه مند به یادگیری ساز سنتور هستید و می خواهید در این زمینه حرفه ای شوید، لازم است که از آموزش های یک استاد با تجربه کمک بگیرید.

البته پشتکار و تمرین های مداوم شما نیز از همه چیز مهم تر است. سایت سازنواز آموزش آنلاین تکنیک های سنتور نوازی را ارائه داده است و شما می توانید به کمک آن، در یادگیری و نواختن سنتور، موفق تر عمل کنید.

اگر میخواهید در کوتاه ترین زمان سنتور نواز شوید؛ می توانید با شرکت در دوره طوفان سنتور ، سال دیگر ساز نواز شوید!!