حامد هستم طراح تجربه کاربری در حوزه مالی و بانکی
تحقیقات کاربر چیست و چرا باید آن را انجام دهید
منبع:Interaction Design Foundation
هنگامی که به تحقیق در مورد کاربر فکر می کنیم ، بسیاری از افراد در درجه اول به Usability Test های کلاسیک فکر می کنند، در حالی که این آزمایشات برای اطمینان از آسان بودن استفاده از طراحی بوده قطعاً بخش مهمی از تحقیقات کاربر است ، اما انواع مختلف دیگری از تحقیقات کاربر وجود دارد که برای کار در یک فرآیند کاربر محور ضروری است.
تحقیقات کاربر چیست؟
تحقیقات کاربران طیف گسترده ای از روش ها را پوشش می دهد. این می تواند به معنایی از انجام مصاحبه های مردم نگاری با گروه هدف شما ، مطالعاتAccessibility ، تا اندازه گیری کمی بازده سرمایه گذاری (ROI) را در بر داشته باشد. آنچه در تمام تحقیقات کاربران مشترک است این است که به آنها کمک می کند تا افراد در مرکز فرآیند طراحی و محصولات قرار بگیرند. از این آزمایشات می توان برای الهام بخشیدن به طراحی ، ارزیابی راه حل ها و اندازه گیری تأثیر آن، استفاده کرد. تحقیقات کاربران (و انواع دیگر تحقیقات) اغلب به روشهای کمی و کیفی تقسیم می شود.
- پرسشنامه و آزمایش های رسمی نمونه هایی از ابزار تحقیق کمی است. روش های تحقیق کمی کاربر ، به دنبال اندازه گیری رفتار کاربر است به گونه ای که بتوان از آن برای تجزیه و تحلیل آماری استفاده کرد.
- مصاحبه ها و (تا حدی) تست های کاربردپذیری نمونه هایی از ابزار تحقیق کیفی هستند. این موارد غالباً اکتشافی تر هستند و به دنبال درک عمیق از تجربیات و زندگی روزمره افراد یا کاربران گروه هستند.
هر روش تحقیق دارای مزایا و معایبی است. به این ترتیب ، می توان از هر یک برای دستیابی به اهداف مختلف استفاده کرد. اینکه کدام روش انتخاب می شود بستگی دارد به آنچه می خواهید بدست آورید و همچنین تعدادی از نگرانی های عملی از قبیل نوع پروژه بودجه و محدودیت زمانی.
سه دلیل خوب برای انجام تحقیقات کاربر
"همدلی در قلب طراحی است. بدون درک آنچه دیگران می بینند ، احساس می کنند و تجربه می کنند ، طراحی یک کار بی معنی است. " - تیم براون ، مدیر عامل شرکت نوآوری و طراحی IDEO
نوع تحقیق کاربری که باید انجام داد، در وهله اول به روند کار و همچنین دلایل انجام تحقیقات کاربر بستگی دارد. در اینجا سه دلیل عالی برای انجام تحقیقات کاربر وجود دارد:
- برای ایجاد طرح هایی که واقعاً مربوط به کاربران شما باشد.
- برای ایجاد طرحهایی که استفاده از آنها آسان و لذت بخش باشد.
- برای درک بازگشت سرمایه(ROI) در طراحی تجربه کاربری خود(UX).
1. برای ایجاد طرحهایی که واقعاً مرتبط هستند
اساسی ترین دلیل برای انجام تحقیقات کاربر این است که این تنها راه دستیابی به درک افرادی است که قصد دارند از طرح استفاده کنند. اگر کاربران درک شوند ، می توان طرح هایی متناسب با آنها ایجاد کرد. اگر درک درستی از کاربران وجود ندارد، راهی نیست که بفهمید طرح ارایه شده مرتبط خواهد بود یا خیر. طرحی که به مخاطب هدف آن مربوط نباشد هرگز موفقیت آمیز نخواهد بود.
اگر از تفکر طراحی استفاده کرده باشید ، می دانید که اولین قدم و هسته اصلی فرایند طراحی ، همدلی با کاربران است. تحقیقات کاربران یکی از بهترین روش ها برای انجام این کار است. انجام انواع مختلف مصاحبه و مشاهدات از افراد در زمینه هایی که آنها از طرح شما استفاده می کنند ، روشی متداول برای انجام این نوع تحقیقات کاربر است. معمولاً این نوع تحقیق در ابتدای پروژه انجام میپذیرد تا اطمینان حاصل شود كه جهت كلی پروژه مربوط به مشتریان و كاربران بالقوه است. همچنین برای اطمینان از اینکه طرح همچنان پیشرفت دارد ، عادت تأیید اعتبار ایده های طراحی به طور مداوم توسط کاربران احتمالی حیاتی است و باید به آن پایبند بود. با کاربران صحبت کنید که چگونه طراحی را درک می کنند و اینکه چگونه می توانند استفاده از آن را تصور کنند یا مستقیماً آنها را درگیر روند طراحی کنید تا اطمینان حاصل شود که هنوز در مسیر درست قرار دارید.
بیایید به یک مثال نگاه کنیم: در سال 2005 ، غول الکترونیکی کره ای سامسونگ تعدادی از مطالعات قوم نگاری را در مورد کاربر انجام داد که طرز فکر در مورد طراحی تلویزیون ها را کاملاً تغییر داد. نمایندگان سامسونگ همراه با مشاوره نوآوری و استراتژی ReD Associates از مردم در کشورهای مختلف بازدید کردند تا نحوه زندگی آنها را مشاهده کنند و در مورد خانه هایشان و نقش تلویزیون در خانه هایشان با آنها صحبت کنند. آنچه یافتند آنها را متعجب کرد. در آن زمان ، سامسونگ و اکثر تولیدکنندگان تلویزیون در درجه اول تلویزیون های خود را با مشخصات فنی مانند تصویر و صدا با کیفیت بالا طراحی می کردند که نشان دهنده توانایی های بالای فنی بودند ، اما آنچه سامسونگ هنگام بازدید از مردم پیدا كرد این بود كه آنها تلویزیون را بیشتر شبیه یك مبلمان می دیدند. از آنجا که تلویزیون اکثر اوقات خاموش است ، مردم نمی خواهند که تلویزیون به اتاق نشیمن آنها تسلط داشته باشد. بنابراین ، آنها سعی کردند به جای اینکه تلویزیون گران قیمت خود را با تمام قابلیت های فناوری خود به نمایش بگذارند ، تا آنجا که ممکن است آن را پنهان کنند.
به دنبال این بینش ، سامسونگ استراتژی طراحی خود را به طور بنیادی تغییر داد ، بلندگوهای داخلی را برای باریكتر شدن تلویزیون و ایجاد یك طراحی ظریف و مینیمالیستی كه در اتاق های نشیمن افراد بی نظیرتر باشد ، ایجاد كرد. قابلیت های فنی هنوز مهم بودند ، اما باید با انتخاب طرحی که باعث میشد تلویزیون ها در خانه های مردم جا بیفتد ، متعادل شوند. "Home" کلید واژه بود ، و سامسونگ سخت کار کرد تا روی تحول آن کار کند. چالش شامل دور شدن طراحی هایی برای یک اتاق نشیمن مانند نمایشگاه یا بار ورزشی و در عوض رفتن به "هماهنگی" در خانه ها بود. تا سال 2007 ، سامسونگ سهم خود را در بازار جهانی تلویزیون دو برابر کرده بود زیرا ثابت کرده بود که چگونه تلویزیون های خود را به مشتریان مرتبط می کند.
تحقیقات کاربران باعث شد سامسونگ استراتژی طراحی تلویزیون خود را تغییر دهد تا بر ایجاد طرح های مینیمال متناسب با خانه مشتری متمرکز شود. اگرچه تلویزیون ها کوچک نشده اند ، اما همه چیزهای اضافی حذف شد.
2. برای ایجاد طرح هایی که استفاده از آنها آسان و لذت بخش است
"اگر کاربر مشکلی دارد ، این مشکل ماست."
- استیو جابز ، بنیانگذار شرکت کامپیوترهای اپل
همه محصولات باید از قابلیت استفاده بالایی برخوردار باشند (به عنوان مثال ، استفاده از آن آسان است) ، و Usability test و Accessibility test می تواند کمک بزرگی به دستیابی به آن کند. مردم انتظار دارند محصولات را آسان یاد بگیرند و استفاده از آنها آسان باشد. آنها انتظار دارند که کالا را تحویل بگیرند و با آنها کارهایی انجام دهند در حالی که فقط به چیزی که امیدوارند به آن برسند فکر می کنند و مجبور نیستند که در مورد محصولات خود فکر کنند. اگر تجربه کاربری خوب نیست ، این احتمال وجود دارد که افراد به سراغ محصول دیگری بروند. ناگفته نماند که کاربران برای ایجاد یک تجربه کاربری عالی ، شما را دوست خواهند داشت. حتی اگر محصولی را برای مثال در یک محیط کاری کاملاً تخصصی طراحی می کنید که کاربران هیچ گزینه دیگری ندارند ، محصولات با قابلیت استفاده بالا فرآیندهای کار را سریعتر ، ایمن تر و کارآمدتر می کنند.
ویکیوند نمونه خوبی از شرکتی است که با تهیه یک تجربه کاربری عالی امرار معاش می کند. محصول آنها افزونه ای است که طراحی مقالات ویکی پدیا را تغییر می دهد تا جذاب تر و کاربر پسندتر شوند. WikiWand محتوای متفاوتی از صفحه کلاسیک ویکی پدیا ارائه نمی دهد ، اما این شرکت هزاران کاربر دارد که آن را به دلیل تجربه کاربری بسیار خوبی که ارائه می دهد ، تحسین می کنند.
در سمت چپ رابط کلاسیک ویکی پدیا است. در سمت راست نسخه WikiWandهمان مقاله است. محتوا یکسان است ، اما تجربه متفاوت است.
هنگامی که در حال طراحی یا توسعه محصولی هستید ، طبعا اولین متخصص در مورد چگونگی استفاده از آن و ویژگی های آن می شوید. از آنجا که محصول خود را خیلی خوب می شناسید ، می توانید از عملکردی که برای استفاده از آن دشوار است کور شوید. نویسنده شخصاً در بسیاری از پروژه ها شرکت کرده است ، جایی که طراحان ایده های موجود در مورد رابط کاربری و عملکرد یک محصول را به خوبی می دانند به طوری که جدا کردن قابل درک از غیر قابل درک برای آنها واقعاً دشوار است. این تمایل به دیدن چیزها از دیدگاه شغل شخصی - چیزی است که ما آنرا "حرفه تغییر شکل" می نامیم - و قدم برداشتن به عقب برای گرفتن واقعیت آنچه از یک زاویه تازه و کلی گرایی اتفاق می افتد ، اتفاقاً طبیعی است.
خوشبختانه ، اگرچه ، می توان با پیروی از دستورالعمل ها و قوانین مختلف از بسیاری از موارد قابل استفاده جلوگیری کرد ، اما همیشه شرایطی وجود دارد که این دستورالعمل ها آنها را پوشش نمی دهد ، یا در مواردی که دستورالعمل های مختلف چیزهای مختلفی را می گویند. همچنین ممکن است در حال طراحی یک گروه هدف مانند کودکانی باشید که دستورالعمل های منظم اعمال نمی شوند. این بدان معنی است که آزمایش تجربه کاربری محصول همیشه ایده خوبی است. با این حال ، ما در اینجا باید واقع بین باشیم - این یک معامله یک طرفه نیست. تست های کاربر وقتی بهترین نتیجه را دارند که بخشی از روند کار باشند بنابراین شما محصول خود را به صورت تکراری و از مرحله اولیه توسعه به بعد آزمایش کنید. آزمایش های اولیه همان کاری است که می توانیم روی نمونه های اولیه انجام دهیم - مثلاً با استفاده از کاغذ. از آنجا ، ما به نمونه های اولیه تصفیه شده تر پیشرفت می کنیم تا زمانی که چیزی شبیه محصول نهایی داشته باشیم. اگر فقط هنگامی که محصولی تقریباً تمام شده دارید آزمایش را شروع کنید ، خطر بسیار جدی وجود دارد زیرا ممکن است یافته های شما خیلی دیر اتفاق بیفتد تا بتوانید تغییرات بزرگتری در محصول ایجاد کنید.
3. برای درک بازگشت سرمایه از طرح UXخود
اگرچه اهمیت طراحی خوب به طور گسترده ای شناخته شده است ، اما طراحان و محققان UXهنوز هم مجبورند برای دستیابی به منابع مبارزه کنند. مدیران و سهامداران گاهی اوقات نمی توانند ارزش سرمایه گذاری در تحقیقات کاربر و طراحی UX را ببینند. طراحی UX و تحقیقات کاربر به اندازه ویژگی های جدید یا رفع اشکالات نرم افزار ملموس نیستند. بنابراین ، نادیده گرفتن ارزش آنها به راحتی انجام شود. در صورت کمبود منابع ، UX نیز معمولاً یکی از اولین مناطقی است که کاهش را تجربه می کند. دلیل این امر این است که عواقب آنی بلافاصله احساس نمی شود. اگر در توسعه نرم افزار ، مثلاً ، وقفه ای ایجاد کنید ، بلافاصله عواقب آن را می تواند مشاهده کرد. در صورتی که ، اگر در UX کاهش منابع داشته باشید ، تا زمانی که محصول شما به کاربران شما نرسد ، عواقب آن را تجربه نمی کنید. ا
گرچه به راحتی می توانیم در مورد ارزش UXعالی بحث کنیم ، اما اگر بتوانیم آن را نشان دهیم بسیار کارآمدتر است. این جایی است که مطالعات انجام شده برای نشان دادن بازگشت سرمایه (ROI) به تلاش های UX به وزن آنها از طلا می ارزد. اگر بتوانید نشان دهید که تغییراتی که در طراحی ایجاد کردید فروش بیشتری ایجاد می کند ، منجر به تعداد بیشتری مشتری می شود یا فرآیندهای کار را کارآمدتر می کند ، برای سرمایه گذاری در UX پرونده بسیار قوی تری دارید. مطالعات کاربر برای اندازه گیری تأثیر طراحی بیشتر کمی است و می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. برای این مورد می توان در طول توسعه آزمایشات A / B را انجام داد که نسخه های مختلف طرح را با یکدیگر مقایسه کرد یا می توان پس از عرضه محصول مطالعاتی را برای اندازه گیری تفاوت در الگوی استفاده انجام داد.
غول خرده فروش اینترنتی آمازون نمونه خوبی از شرکتی است که موفقیت خود را با تمرکز بر تجربه مشتری در کل سفر مشتری ایجاد کرده و به طور مداوم تجربه کاربر را اندازه گیری می کند. جف بزوس ، بنیانگذار و مدیرعامل آمازون ، استدلال می کند که تمرکز طولانی مدت بر روی تجربه مشتری بهتر از تمرکز کوتاه مدت بر سود است - غالباً به دردسر انداختن سهامداران آمازون که سود را در اینجا و اکنون ترجیح می دهند. وی در نامه ای به سهامداران در سال 2013 ، به برخی از منتقدان خود پاسخ داد و گفت:
"... من فکر می کنم تفکر طولانی مدت دایره را مربع می کند. مشتریانی که به طور فعالانه خوشحال می شوند ، اعتماد کسب می کنند ، که حتی در صحنه های کسب و کار جدید کسب و کار بیشتری از آن مشتری کسب می کند. نگاه طولانی مدت داشته باشید و منافع مشتریان و سهامداران همسو است. "
آمازون توسعه دهندگان را تشویق می کند تا نسخه های مختلف رابط های کاربری را به طور مداوم با A / B آزمایش کنند تا همیشه در مورد نحوه عملکرد متفاوت طراحی های خود به روز شوند ، و آنها یک ابزار نرم افزاری برای کمک به راه اندازی آسان تست ها ارائه داده اند. از سال 2015 ، آمازون بزرگترین خرده فروش اینترنتی در جهان و با ارزش ترین خرده فروش در ایالات متحده بود. بنابراین ، می توانید استدلال کنید که استراتژی جف بزوس موفقیت آمیز بوده است.
مطلبی دیگر از این انتشارات
دورکاری واسه ما یعنی خیلی دور خیلی نزدیک
مطلبی دیگر از این انتشارات
قانون 0 ، 1 و n در طراحی تجربه و Policy محصول
مطلبی دیگر از این انتشارات
پوسترهای راهنمای دسترس پذیری محصولات دیجیتال