Either try as much as you wish or wish as much as you try
نحوه ی تبدیل کلاس به کتابخانه و استفاده از آن
به نام خدا
سلام
امیدوارم حالتون خوب باشه
در خدمتتون هستم با یه پست دیگه درباره ی کلاس ها و شی گرایی.
توی این پست میخوایم ببینیم که چطور یه کلاس رو به کتابخانه تبدیل کنیم و از اون استفاده کنیم
اول از همه، کلاس چیست؟
واژه ی شئ گرایی رو شنیدید؟، به زبان خیلی ساده بخوام بگم ما با استفاده از شئ گرایی در زبان های برنامه نویسی شبیه به دنیای واقعی کد نویسی میکنیم. ، به خاطر همین کد نویسی برامون آسون تر میشه.
به هر کدوم از ویژگی های یه کلاس شئ میگیم.
حالا یه مثال از کلاس ها میزنیم:
مثلا ما میخوایم یه کلاس درباره ی ضرب کردن تعریف کنیم، این کلاس نشان دهنده ی موجودیت ضرب کردن توی برنامه ی ما هستش.
class multiplication:
def mp(self, a, b):
return a * b
بعد اینکه کلاس رو تعریف کردیم میخوایم ازش استفاده کنیم، چه جوری؟ به این صورت:
توی یه متغیر کلاس رو جای گذاری میکنیم
و بعد با تابعی که توی کلاس تعریف کرده بودیم کارمون رو انجام میدیم:
multiply = multiplication()
print(multiply.mp(6,8))
خروجی:
حالا چجوری همین کلاس رو به یه کتابخونه تبدیلش کنیم؟
اصلا چرا باید تبدیلش کنیم به کتابخانه؟
همونطور که میدونید ما توی کتابخانه ها کد های از قبل ذخیره شده ای رو داریم که میتونیم هر جا که خواستیم ازشون استفاده کنیم.
حالا ما میتونیم به جای اینکه یه کلاس رو توی چندین تا برنامه بنویسیم. اون رو تبدیل به یه کتابخانه کنیم و هر جا که نیاز داشتیم ایمپورتش کنیم.
برای تبدیل کردن کلاس به کتابخانه باید این کار رو انجام بدید:
اول باید خود کلاس رو توی یه فایل py. بنویسید و اون رو با اسم دلخواه ذخیره کنید(مثلا من این کلاس رو با نام m ذخیره میکنم. البته فقط باید خود کلاس رو بنویسید.یعنی بخش دومی که من براتون نوشتم رو وارد نکنید. چون اون خودش بخش خروجی گرفتن از کلاس هست)
وقتی که ذخیره کردید اگر مثل من از ژوپیتر نوت بوک استفاده میکنید اون فایل رو باید توی محیط ژوپیتر نوت بوک upload کنید(چون فایل های ژوپیتر نوت بوک پسوندشون ipynb. هستش و ما نمیتونیم باهاشون کتابخونه بسازیم)
بعد از اینکه کلاس رو با پسوند py. ذخیره کردید(یا توی ژوپیتر نوت بوک آپلودش کردید)، حالا میتونید ایمپورتش کنید، به این صورت:
بعد از اینکه ایمپورت کردید میتونید ازش استفاده کنید، به این صورت:
import m
multiply = m.multiplication()
print(multiply.mp(6,8))
خروجی:
حالا تونستید کلا با اینقدر کد همون کاری رو که اون بالا انجام دادیم رو انجام بدید.
خب الان که چی؟
شاید الان خیلی تفاوتی نکرده باشه، اما وقتی دارید یه برنامه ی بزرگ مینویسید قطعا به کلاس ها نیاز دارید و اون کلاس هم طبیعتا گنده میشه، مثلا شما قبلا یه کلاس تعریف کردید که الان هم همون کلاس رو توی این برنامه ی جدیدی که دارید میسازید نیاز دارید. به جای اینکه بیاین یه یه بار دیگه کلاس رو داخل برنامه بنویسید
با یه خط کلاس رو فراخوانی میکنید.
و این کار بسیار به شما کمک میکنه.
خیلی ممنون که تا آخر مطلب با من همراه بودید
امیدوارم این مطلب به دردتون خورده باشه و ازش لذت برده باشید
تا آموزش بعدی خدانگهدار
مطلبی دیگر از این انتشارات
ساخت بازی حدس اعداد با جاوا
مطلبی دیگر از این انتشارات
گرفتن کد رنگ ها با پایتون
مطلبی دیگر از این انتشارات
الگوریتم های مختلف با پایتون قسمت ۲