مشتری بومی و غیربومی دغدغه‌های متفاوتی در خرید خانه دارد

گفتگوی نیوزروم شیپور را می‌خوانید با آقای حسین زهدی از املاک المپیک که از سال ۸۲ وارد بازار ملک شده و سابقه ساخت و ساز نیز دارد. در برخورد با مشتری هیچ فرقی براساس جنس مشتری نخواهیم گذاشت. این حرف آقای زهدی از املاک المپیک است. ابتدا خاطره‌ای از او را می‌خوانید و سپس با نظراتش آشنا می‌شوید.

ما یک مشتری داشتیم، این بنده خدا اصلا قصد خرید نداشت. می‌آمد، می‌رفت، قیمت می‌گرفت، اهل تهران بود. بنده خدا پزشک هم بود. اصلا تردید داشت و میترسید واسه خرید. یعنی ترس تو دلش بود. توی دوماه سه ماه، پنج الی شیش بار اومد شمال واسه خرید ملک، هر دفعه هم نخرید. دفعه اخر به قول معروف ایشون رو اوردم تو دفتر، و ایشون رو تو عمل انجام شده گذاشتم. چون اون ملک، واقعا ملک خیلی خوبی بود. تو عمل انجام شده قرار دادم، این بنده خدا با من خیلی رودروایسی داشت. خود خریداره با من رودروایسی و میگفت باید اینقدر بیعانه بدی، ایشون هم گفتن بله باشه چشم هرچی شما بگی. این ملکو براش خریداری کردم، دیدم بعد قرارداد یک مقدار گرفته و ناراحته.گفتم اقای دکتر چته؟ گفتم چرا به من نگفتی؟ گفتم ولی آقای دکتر مطمن باش ملکی که خریدی، برات ارزش افزوده زیادی داره. بد یکی دوباره برگشت تا اومد اینجا با یک جعبه شیرینی اومد. اون زمانی بود که دلار رفته بود کشیده بود بالا من قبل از دلار کشیدن براش معامله کرده بودم. خریده بودم ملکو مثلا یازده میلیون تومن، دو ماه بعدش شده بود متری 27 میلیون تومن و دوبرابر شده بود. دیگه خیلی خوشحال بود و روبوسی کردیم و مادرش خیلی دعای خیر کرد. انقدر مارو دعا کرد اینجا، یک خاطره ی خیلی خوبی شد برامون در اون صحنه اون پول اضافه کردن اون پولی که به من دادن خیلی رضایت داشتن از اون پولی که به من پرداخت کردن و به بچه های ما بعدا به مشاورین ما دوباره شیرینی دادن ، نفری دو تومن فکر کنم شیرینی دادن. برای من خیلی جالب بود و خیلی ارزش داشت برای من که از نظر قلبی رضایت دارن.

تفاوت مشتریان برای دفتر املاک در چیست؟

مشتری‌ها برای ما هیچ فرقی نمی‌کنن مشتری خرد، مشتری کلان، کسی که بخواد بیاد خونه یه اتاق اجاره کنه با کسی که میخواد بیاد یه ویلا بخره برای ما فرقی نمیکند؛ ما بایستی کار حرفه‌ای انجام بدهیم برای مثال وقتی مالک به ما قیمت میده؛ خب به فرض اینکه مالک میاد به ما قیمت میده، اون قیمت رو بنویسی ما به این اکتفا نمیکنیم، میریم دنبال ملک اطراف ببین قیمت های اطراف چنده، چنان که مالک اشتباهی کرده باشه برای بررسی به قیمت ما بهشون زنگ میزنیم که ای مالک آقای فروشنده قیمت ملک شما اینه؛ اگر ادم منطقی باشه خب حرفو گوش میکنه ، اگر خب غیرمنطقی باشه بگه نه من قیمتم همینه بعدش سعی میکنیم هوای خریدارا رو بیشتر داشته باشیم .

تبلیغات و روابط عمومی بالا شاه کلید رشد املاک است

الان که فضای مجازی با توجه به اینکه خیلی حرفه ای شده و فضای مجازی بیشتر مردم ما جوونای ما به قول معروف کسایی که خرید میخوان بکنن مشتریا دیگه تو خونه با یه گوشی راحت میتونن بگردن تو فضای مجازی مثلا مثل شیکور و دیوار که هست میدونن قشنگ اون چیزی که میخوان اونو قیمت دیگه اون ملکی که میخوان قشنگ پیدا کنن زنگ بزنن دو فضای مجازی رو من خیلی قبول دارم تو فضای مجازی ما تبلیغاتمون خیلی زیاده دوست داریم هرچقدر تبلیغ بشه من میگم کمه به قول معروف حالا صد دلار دادیم ، ۹۹ دلار سرمایه گذاری کنیم .تبلیغات کنید این تبلیغات رو خیلی به بچه ها تاکید می‌کنم تبلیغات خیلی که شناخته شده است و از روابط عمومی بالا برخورد سریع با مشتری مشتری میاد دیگه معامله میکنه وقتی رضایت داشته باشه مطمئنا میره مشتری چهار تا مشتری دیگه هم برا من میاره

آقای زهدی به نظرتون دفاتر مشاور املاک بزرگترین چالش هایی که دارن چیست؟

خدمتتون عرض کنم که با همکاران خودمون با همکار همکاری میخوایم بکنیم ملک که نشون میدیم میرن دور میزنن املاک رو خودشون مستقیم میدن با خود خریداران بعضیاشون متاسفانه میبرن ملک رو نشون میدن خودشون میرن تلفن مالک رو گیر میارن و برای خودشون میرن معامله میکنن و مینویسن با قیمت خیلی کمتر. ما متاسفانه درگیر این چالشها خیلی هستیم و با همکاران و با بیشتر همکاران خیلی از همکاران ما غیرتخصصی دارن کار میکنن. واسه همینه که قیمتا بی رویه افزایش پیدا میکنه. طرف تازه املاک باز کرده ، مالک میره ازش میپرسه آقا قیمت ملک من چنده؟ ملک متری ۱۰ میلیونی رو ، متری ۱۷ میلیون بهش قیمت میده این باعث میشه این خیلی مشکلات ما تو شهر خیلی داریم من اینو به رئیس هم گفتم جلسه داشتیم.

چه چیزهایی در بازدید حتما باید ذکر شود

سال ساخت، بنا، لوکیشن ملک، میزان دسترسی هایی که به مراکز خرید داره و به مراکز درمانی داره، به مدرسه، به خیابون اصلی، نورگیر بودن ساختمان، همه اینها رو توضیح میدیم. گه آیا پارکینگ داره همه ی توضیحات راجع به یک واحد را توضیح می‌دهیم. آیا نورگیری این واحد چطوره یا نورگیری اون یکی چطوره. طرف به من میگه من یه واحدی میخوام افتاب گیر باشه. میزان دسترسی به مراکز خرید و مدرسه خیلی برا مشتری ها مهمه، همچنین داشتن آسانسور.اینا خیلی برا مشتریا مهمه، ما سعی می‌کنیم این توضیحات رو همون اول بهشون بدیم، اگر اوکی بودن ببریم ملکو بهشون نشون بدیم ؛ نه اینکه ببریم نشون بدیم بعدا توضیح بدیم نه همون اول یه توضیحات کوچیک بهشون میدیم: اقا خانم این متر اینجا قرار داره، فاصله اش با خیابون اینقدر، ایا اوکی هستین بریم ببینیم؟ اگر اوکی بودن میبریم نشون میدیم .


بدترین کاری که مشاور ممکن است در بازدید انجام دهد چیست؟

پرحرفی، به گونه‌ای که کلا از بحث ملک خارج شود و وارد بحث‌های متفرقه شود. وارد بحث اضافه بشه. صمیمیت ایجاد کنه با مشتری خودش که به قول معروف بتونه اون رابطه را ایجاد کند.

هر آنچه که از منطقه باید گفت صحبت آخر آقای زهدی به نیوز روم شیپور بود.

مهمه که دسترسی به درسا و جنگل خیلی مهمه. لوکیشن‌ها با مناطق درجه یک شهر باید گفته شود. مشتری‌های عموما می‌پرسن این کوچه غیر بومی میشینه یا بومی میشینه. واس این مسائل خیلی سوال چون میخوان بدونن این کوچه چه جور کوچه‌ای است.