برادران کارامازوف، رمانی طولانی


موضوع این ماه چالش کتابخوانی طاقچه، یعنی مرداد ماه این بود:((رمانی طولانی که با تمام‌شدنش دلت برای شخصیت‌هایش تنگ می‌شود))
موضوعی که همون دو کلمه ی اولش برای من کافی بود تا قید همه چی رو بزنم، من حاضرم ده کتاب 200 صفحه ایی را با لذت و دقت بخوانم اما به کتابی 600،700صفحه ایی حتی نگاه هم نکنم.
به علاوه که بخش زیادی از رمان های طولانی، سهم ادبیات کلاسیک است و ادبیات کلاسیک یکی دیگر از نقاطی است که من سخت حاضر به انتخابش می شوم
با این حال دل را زدم به دریا و شروع کردم به گشتن و انتخاب کتابی که شاید از گزینه های مشابه دلپذیر تر باشد
بین گزینه هایی که خود طاقچه پیشنهاد کرده بود کتابی را شروع کردم و هنوز چند روز نگذشته بود که مطمئن شدم حتی اگر بتوانم کتاب را به اتمام برسانم، هرگز نخواهم توانست درباره ی آن خوب بنویسم، برای همین دوباره تلاش کردم، این بار رفتم سراغ یکی از به اصطلاح شاهکارهای ادبی، با خود گفتم حالا که قرار است برای این ماه انتخابی متفاوت داشته باشم اقلا با یک تیر دو نشان بزنم و شاهکاری هم خوانده باشم.
و آن انتخاب برادران کارامازوف بود، کتابی از نویسنده ی مشهور روسی فیودور میخایلوویچ داستایِفسکی

و حال که کتاب را به پایان رساندم، مطمئنم که بخش اول چالش را انجام داده ام اما هنوز نمیدانم چقدر دلم برای شخصیت های این داستان تنگ خواهد شد، چقدر به خانواده ی کارامازوف فکر خواهم کرد و چقدر آن ها را روبروی خود زنده خواهم یافت


اما از حق نگذریم کتاب تجربه ی چندان بدی هم نبود، هرچند اواسط کتاب کمی احساس افت کردم و هنوز دقیق نمیدانم این کتاب چه چیزهایی را برایم به همراه داشته ، اما در کل افت شدید نداشت، قلم روان بود و داستان باورپذیر، اما خب نمیشود از رمان کلاسیک انتظار هیجان یک رمان جنایی را داشت یا هر انتظار دیگر، این کتاب به تمام معنا کلاسیک بود با داستانی همان قدر که باید اهسته و پیوسته


در ادامه چندویژگی کتاب را دقیق تر بازگو میکنم تا برای انتخاب یا عدم انتخاب آن مطمئن تر شوید:


1️⃣داستان از زبان سوم شخص روایت میشد، دانای کلی که بیش از حد میدانست و بیش از حد همه ی جزئیات را بیان میکرد، برای همین اگر از خواندن رمانی که جزئی ترین حالات و رفتار و حتی افکار شخصیت ها را بیان میکند لذت میبردید، این کتاب برای شما لذت بخش خواهد بود


2️⃣ویژگی دیگر کتاب صحبت ها ی او درباره ی مذهب بود، بخشی از کتاب به شبهات مذهبی و بخش دیگری به تایید و طرفداری از مذهب و بخشی هم در بیان ویژگی های مذهبی بود که شخصیت قهرمان داستان آن را قبول داشت یعنی نوعی مسیحیت.
درباره ی شبهات اصلا سعی نشده بود بیش از حد ساده نشان داده شود و یا حتی همه ی شبهات دقیق پاسخ داده شود، گاهی برعکس از کنار آن ها ساده گذشته بود و بعد در بخشی دیگر سعی کرده بود این بار از مذهب بگوید.
درمورد وقایع تاریخی مذهبیی هم که در بین داستان به آن ها اشاره شده بود، طبیعتا با تاریخی که ما (اصطلاحا مسلمانان) به آن معتقدیم تفاوت هایی داشت، مثلا داستان عروج یا به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی یا داستان بخشیدن یا شکنجه کردن برادران حضرت یوسف توسط ایشان و.... که در عین وجود این تفاوت ها اما اکثرا در اصل ماجرا شباهت هایی را هم برایت تداعی میکردند
و به طور کل اگر دوست دارید ساعاتی را در کلیسا قدم بزنید و با افراد مختلفی که با اسامی متفاوت آن جا زندگی میکنند آشنا شوید، اگر دوست دارید با مذهب مسیحیت و حتی شبهات وارده بر آن بیشتر آشنا شوید، این کتاب پیشنهاد خوبی برای شماست
3️⃣یکی دیگر از ویژگی های کتاب ارجاعات آن با داستان ها و نمایشنامه های معروف بود که باز هم برای کسانی که به این حیطه تسلط دارند، زیبایی خاص خود را دارد

4️⃣از دیگر ویژگی های آن مکالمه های طولانی آن بود، که کتاب را برای نمایشنامه بودن مناسب می نمود

5️⃣و آخرین ویژگی که میتوانم برای کتاب بیان کنم، شخصیت های سفید، سیاه داستان بودند، نویسنده در نشان دادن شخصیت سیاه تبحر خوبی داشت و در کنار آن شخصیت سفید و حتی خاکستری را هم فراموش نکرده بود، به نوعی هم زمان هرسه ی این نوع شخصیت ها را در داستان میدیدی و میتوانستی تصمیم بگیری خود را جای کدام یک بگذاری

در نهایت اگر تصمیم گرفتید کتاب را بخوانید میتوانید به راحتی به طاقچه مراجعه کنید و نسخه ی متنی یا صوتی آن را دریافت کنید

برای شنیدن سه بعدی این رمان کافی است لینک زیر رو باز کنید


https://taaghche.com/audiobook/64645
امیدوارمهمیشهکتابهایخوبیبرایخواندنداشتهباشید?