پیشنهاداتی برای چالش اسفند طاقچه

سلام، چطورید؟ خوب و خوش و زردید؟ لبخندتون به پهنای صورته؟??

راستش من از وقتی که طاقچه چالش کتابخوانیش رو رونمایی کرد توی فکر بودم که برای اسفند چه کتابی بخونم؟ حالا شرط انتخاب کتاب چی بود؟ کتابی که چاپ امسال یعنی ۱۴۰۰ باشه.

طاقچه از همون ابتدا گفت وقتی به اسفند نزدیک شدیم یک لیست معرفی میکنه. اما من صبر نداشتم? و از چندماه پیش رفتم دنبال کتاب‌های جالب چاپ ۱۴۰۰ و یک لیست برای خودم درآوردم. و چون از این لیست، من فقط یک مورد رو میخوندم گفتم لیست رو با شما هم به اشتراک بزارم، انشاالله که مفید باشه.?


محبوب قلب من، نون

از جمله نشرهای محبوب من، نشر نونه. نشری که در حوزه‌ی کتاب‌های ترجمه واقعا فوق‌العادست. چرا؟ ۱.ترجمه‌های خوبی داره. ۲.معمولا آثاری رو ترجمه میکنه که ارزش خوندن دارن. ۳.طراحی جلدهای ساده و زیبایی داره ۴.قیمت‌هاش منصفانست ۵.کیفیت چاپ کتاب‌هاش خیلی خوبه.

نون یک مجموعه جنایی داره که واقعا جذابن? بیشتر این کتاب‌ها از همون جنایی‌ها هستن اما بینشون علمی‌تخیلی و... هم هست.

انجمن قتل پنجشنبه‌ها و جلد دومش مردی که دوبار مرد، یک مجموعه جنایی جذابه که میلکان هم جلد اولش رو ترجمه کرده.

راهنمای قتل از یک دختر خوب جزو مواردیه که من خیلی تعریفش رو شنیدم و محبوب خودم هم هست.? آخرین چیزی که به من گفت و ماده تاریک جزو برنده‌های جایزه‌ی کتاب برتر گودریدزن، همسری در طبقه بالا هم ریتلینگ جین‌ایره، که البرز هم ترجمش کرده.

کتاب‌های پر سر‌و‌صدا

یک سری کتاب‌ها بعد از انتشارشون خیلی سروصدا میکنن و محبوب قلب‌ها میشن.?

کتاب ساحلی یکی از این موارده که چون شهرتش زیاد بود کنار بقیه‌ی کتاب‌های نون قرارش ندادم. کتابخانه‌ی نیمه شب هم جزو فانتزی‌های محبوبه که جایزه کتاب برتر گودریدز رو هم برده. این کتاب، هم طرفدار زیاد داره هم مخالف، که به نظر من این دوگانگی به خاطر سلیقه‌ی مخاطب و ترجمه‌های متفاوته. من یک گشتی بین ترجمه‌ها زدم و نسخه‌ی آذرباد به نظرم خوب اومد. شما باز تحقیق کنید. آسایش کتاب دیگه‌ی همین نویسندست. کلارا و خورشید هم از اون محبوب و مشهورهاست که نیماژ و گویا هم ترجمش کردن.حتما برای ترجمه‌ی این کتاب هم تحقیق کنید.?

پرتقال برای کودک درون

جلد آرزویی در دل تاریکی خیلی زیباست?
جلد آرزویی در دل تاریکی خیلی زیباست?

نشر پرتقال ارائه دهنده‌ی کتاب کودک و نوجوانه، من چون به نویسندگی کتاب کودک هم علاقه دارم گاهی از این سبک میخونم برای همین یک لیست هم از این نشر در آوردم.?

اواین مورد کتابی از جی‌کی‌رولینگ نویسنده‌ی هری‌پاتره یعنی کریسمس در گم و گور آباد، نخوندم ولی خودمم به شدت براش ذوق دارم?، شکلات وحشی، انتقام جادو، جادوهای همیشگی، سرنگونی، کلاغ کوکی جلدسوم، ممنونم آمو، آرزویی در دل تاریکی، آخرین نبرد، روباهی به نام پکس جلد دوم و مدرسه عالی شرارت جلد دوم هم میتونن انتخاب‌های خوبی باشن.? من این طوری‌ام رو هم خودم برای چالش خوندم و انشاالله پستش رو میزارم.?

نشر صاد و غیره

مدرسه عالی شرارت بالا جا نشد اینجا گذاشتم?
مدرسه عالی شرارت بالا جا نشد اینجا گذاشتم?

این نشر جزو اوناییه که یکم گمنامه ولی کتاب‌های جالبی بین کارهاش میشه پیدا کرد. هم کتاب کودک داره و هم بزرگسال.

دختر گم شده، برادر سیاهه،‌ چگونه به مادربزرگم خواندن یاد دادم و آقای سالاری و دخترانش به نظرم جالب اومدن.

از دیگر نشرها هم همین حوالی از جومپا لاهیری، خاطرات پسر بچه شصت ساله جلد دوم، از آقای حمید جبلی عزیز و همه پادکست دارند جز شما از نشر میلکان هم خیلی به چشم من جذاب اومدن???

مظلومِ جذاب، مجله

آقا چرا انقدر مجله مظلومه؟? مجله خوانی خیلیییی کار جذابیه، یک عالمه متن در قالب‌های مختلف، از نویسنده‌های متفاوت چه ترجمه و چه تالیفی که هر کدوم موضوعی دارن کنار هم قرار گرفتن. از طرفی این کوتاه بودن مطالب (هر مطلب بین ۲تا۱۵ صفحست) باعث میشه مجله برای کسانی که وقت محدودی دارن بهترین انتخاب باشه.

من تازه یکی از شماره‌های فصلنامه‌ی سان رو تموم کردم. دوستش داشتم، جالب بود. به شما شماره‌ی جنون و تهران رو پیشنهاد میکنم که چاپ ۱۴۰۰هستن.

ناداستان هم زیرمجموعه‌ی سانه با این تفاوت که سان مجموعه‌ای از داستان و ناداستانه اما ناداستان همونطور که از اسمش پیداست به شکل تخصصی شامل انواع ناداستان میشه. شمارهای تهران، +ناداستان۲، اعتیاد، خانواده و وطن شماره‌های امسال هستن.

حوالی، دانستنیها (زیبارویی که متاسفانه چاپش متوقف شده)، همشهری داستان،سیزده، قهوه و سه نقطه هم مجلات خوبین که من یا خوندم یا تعریفشون رو شنیدم و برخی شماره‌هاشون چاپ ۱۴۰۰ هستن. من دونه‌دونه به شماره‌ها لینک ندادم که مطلب طولانی نشه.


حتما کتاب‌های زیادی هستن که چاپ امسالند و در طاقچه موجود، اما من بیشتر از کتاب‌هایی گفتم که سلیقه‌ی خودم بودن. امیدوارم که در انتخاب کمکتون کنه. اگر هنوز هم برای انتخاب مرددید گوش به زنگ پست طاقچه باشید?

شما چطورید، چه‌خبرا؟ از کتاب‌هایی که این روزا میخونید برام بگید?