چالش طاقچه : منم ملاله

در کتاب منم ملاله با زندگی ملاله و تاریخ و رخدادهای پاکستان،فضای سیاسی و سیاستمداران و قوم پشتون آشنا می شویم.

ملاله یوسف زی فرزند ضیاءالدین یوسف زی متعلق به قوم پشتون ،دختری اهل سوات و پاکستانی است.نام ملاله را از نام قهرمان زن پشتون به اسم ملالی میوندی که رشادت این زن باعث روحیه سربازان پشتون و شکست بریتانیا شد، گرفته شده است.

پدر ملاله یک معلم و مدرسه دار در سوات پاکستان،سخنران و مخالف سیاست های کشور و طالبان است.ملاله به عنوان کسی که عاشق تحصیل بوده است شروع به فعالیت برای حق تحصیل دختران کرد.

در سال ۱۹۸۰ با حمله شوری به افغانستان، آمریکا برای مقابله با کمونیست شروع به حمایت های مالی و سیاسی گروه های مبارز کرد که منجر به شکل گیری نیروهای طالبان شد.

آمریکا و عربستان سعودی نیز با حمایت مالی و تاسیس مدارس دینی در پاکستان،با استفاده از روحیه قبیله گری پشتون ها آنها را تهیج برای مبارزه به افغانستان فرستادند. این مدارس با تفاسیر نادرست از قرآن باعث کج روی ها و تفریط ها در دین بود.

پاکستان نیز برای جذب کمک های مالی و جهانی از این شرایط استفاده کرده و از نیروهای داوطلب برای حضور در افغانستان حمایت می کرد.

با رفتن شوری از افغانستان،نیروهای طالبان فرصت قدرت گرفتن پیدا کردند.در نهایت یازده سپتامبر ۲۰۰۱ با حمله القاعده به مکز تجارت جهانی و پنتاگون،آمریکا برای از بین بردن طالبان به افغانستان حمله کرد.با حمله آمریکا مناطق پشتون نشین پاکستان به دفاع از طالبان برخواستند و مدارس دینی با تهیج جوانان به لحاظ قومی و اسلامی برای دفاع از طالبان ثبت نام می کردند.

دولت پاکستان با توجه به شرایط پیش آمده برای فرار از فشارهای سیاسی و دریافت کمک های آمریکا و بین المللی ،قول همکاری برای مبارزه با طالبان به آمریکا داد.

در پاکستان نیروهای طالبان با ارتش کشور به مبارزه پرداختند و در پی این بودند که مانند طالبان در افغانستان، حاکمیت خود را در مناطق پاکستان ایجاد کنند.

در این زمان دختران را مجبور به ترک تحصیل شدند و طالبان مدارس دختران را منفجر میکرد و مخالفان خود را با ترور از میان بر می داشت.در این حین پدر ملاله شروع به سخنرانی هایی در جهت صلح و محکوم کردن افکار و رفتار طالبان و حق تحصیل دانش آموزان کرد که البته با تهدید های این گروه روبرو شد.

در زمان تسلط طالبان در سوات خیلی از دختران به دلیل مخالفت خانواده و یا از ترس طالبان که مبادا به صورتشان اسید پاشید شود یا توسط شبه نظامیان دزدیده شوند از رفتن به مدرسه باز ماندند . اما ملاله به همراه تعدادی از دوستانش بدون یونیفورم مدرسه و به طور پنهانی به مدرسه می رفتند و به تحصیل ادامه می دادند.

کم کم ملاله نیز به همراه پدرش با رسانه ها و خبرنگاران درباره حق تحصیل دختران صحبت کرد و حتی از او یک مستند به نام من ملاله هستم تهیه شد.او در سال ۲۰۱۱ نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد .

در اکتبر ۲۰۱۲ افرادی از طالبان اتوبوس مدرسه که ملاله در آن حضور داشت را متوقف کردند و یک مرد داخل ماشین دانش آموزان شده و به سمت ملاله شلیک کرد که باعث جراحت شدید ملاله از ناحیه سر و زخمی شدن دو تا از دوستانش می شود.

خوشبختانه گلوله وارد مغز نشد و ملاله را در بیمارستان ارتش پاکستان عمل کردند،عملی سخت که امیدها برای زنده ماندش کم بود و سپس برای مراقبت و درمان او را به بیمارستان بیرمنگام انگلیس فرستادند.بعد از تلاش های فراوان وسختی های زیاد توانست بهبودی خود را نسبتا به دست بیاورد.

ترور ملاله توسط طالبان با واکنش های جهانی روبرو شد و در ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۳ در شانزدهمین سالگرد تولدش در نیویورک خطاب به سازمان ملل سخنرانی کرد و برای تمام کودکان تقاضای تحصیل رایگان کرد.

  • ملاله در سال ۲۰۱۴ در سن ۱۷ سالگی توانست جایزه نوبل صلح را دریافت کند.ودر حال حاضر ملاله به همراه خانواده در بیرمنگام زندگی میکند.
متنی از کتاب:
من عاشق خدایم هستم.تمام روز با او حرف می زنم و همیشه شکر گزار وی هستم .خداوند مسئولیت هایی بزرگ به من بخشیده است.دلم می خواهد همه انسان ها در صلح و آرمش زندگی کنند و همه دختران و پسران بتوانند تحصیل کنند. این حق من است که در کنار دوستانم روی یک صندلی بنشینیم ودر آرامش کتاب هایم را مطالعه کنم آرزوی من این است که لبخند شادی بر لبان تک تک انسان ها بنشیند.
من ملاله هستم دنیایم دگرگون شده است ولی خودم هیچ تغییری نکرده ام.

زمانی آدمی قدر چیزی را می فهمد که از دست داده باشد شاید اگر این سرگذشت را در دوران تحصیلم می خواندم از آن بهتر استفاده می کردم همه ما می دانیم و دیده ایم کودکانی را که از تحصیل بازمانده اند اما خواندن و شنیدن زنگی کسانی که برای آموختن مبارزه کرده اند متفاوت است.

امیدوارم روزی هیچ کودکی به هر دلیلی از تحصیل باز نماند.

https://taaghche.com/book/8621/%D9%85%D9%86-%D9%85%D9%84%D8%A7%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%85