چالش کتابخوانی طاقچه: بی حد و مرز

"مغزتان را بهبود دهید، همه‌چیز را سریع‌تر یاد بگیرید، و بهترین شکل از زندگی خود را بیابید"

جمله فوق در ادامه نام کتاب بر روی جلد آبی رنگ کتاب بی حد و مرز آمده. کتاب بی حد و مرز در واقع درباره سلامت مغزه و راهکارهای حفظ سلامت و افزایش استفاده بهینه از مغز رو ارائه میده.

جیم کوییک، نویسنده کتاب بی‌حدو مرز، کارآفرین و مربی تجاری آمریکایی و همچنین متخصص در زمینه بهبود حافظه و عملکرد مغز است. او که متولد 1973 است در پنج سالگی در حادثه‌ای دچار آسیب مغزی می‌شود و توانایی یادگیری خود را از دست می‌دهد. در فصل‌های ابتدایی کتاب شرح حال کامل خود را بیان می‌کند، سختی‌های آموزش دیدن، عدم یادگیری، سرو کله زدن با معلمان، تمسخر همکلاسیان و... مشکلاتی است که در کودکی با آن دست و پنجه نرم کرده و چالش هایی که برای بهبود حافظه خود بکار گرفته است. در ادامه اما مسیر زندگی جیم تغییر می‌کند، بالاخره تمرین‌های زیاد جواب می‌دهد او الان یکی از موفقترین مربیان مغز برای دانش‌آموزان، دانشجویان، ورزشکاران، مدیران و افراد سرشناس است.

کتاب بی حد و مرز متشکل از چهار بخش و پانزده فصل است. در ابتدا و در بخش اول از شما می‌خواهد که ذهن خود را خالی کنید، شما را با مدل بی حد و مرز آشنا می‌کند و از شما میخواهد که از فضای دیجیتال کمی فاصله بگیرید. در بخش دوم از ذهنیت بی حدو مرز حرف میزند، از باورها و گرایشات و کیستی ما، از عملکرد دنیا، از توانایی انجام کارها توسط ما و اینکه لایق چه هستیم،همچنین از دروغ‌های رایجی درباره مغز که سالهاست در ذهن ما فرو رفته می‌گوید. بخش سوم در رابطه با انگیزه و هدف و انرژی لازم برای انجام کارهاست. ساختن هدف، برداشتن قدم‌های کوچک و صرف انرژی( از طریق تغذیه سالم، ورزش، از بین بردن افکار منفی، محافظت از مغز، یادگیری مهارت های جدید، مدیریت اضطراب، خواب کافی و...) سه عنصر اصلی انگیزه هستند. و در نهایت در بخش چهارم از روش های بی حدو مرز مانند مطالعه، تقویت حافظه، افزایش تمرکز، تندخوانی و تفکر می‌گوید و برای هریک راهکارهایی ارائه می‌دهد.

در کنار مثال‌ها از زندگی واقعی نویسنده، تعاریف و راهکارها، در هر فصل تمرین های کوییکی طراحی شده که از خواننده خواسته شده به ترتیب این تمرین‌های مربوط به تقویت و بهبود عملکرد فرد و به خصوص مغز را انجام دهد. همچنین در انتها هم تعدادی تمرین برای ده روز گذاشته شده است.

جملاتی از کتاب:

  • خلقِ زندگی دلخواهتان شاید کمی ترسناک به نظر برسد. اما می‌دانید چه چیزی از آن هم ترسناک‌تر خواهد بود؟ پشیمانی
  • نبوغ از بدو تولد ظهور نمی‌کند، بلکه از طریق تمرین زیاد حاصل می‌شود.
  • اگر همه‌چیز را مهم فرض کنید، هیچ چیز مهم نخواهد بود.
  • دوست‌داشتن، عشق‌ورزیدن یا احترام‌گذاشتن به من، وظیفهٔ شما نیست. وظیفهٔ خودم است.
  • فردی که مرتب از خود می‌پرسد چه کند که دیگران او را دوست داشته باشند هرگز نمی‌تواند خودِ واقعی‌اش باشد چراکه همواره باید خود را با ترجیح اطرافیانش تطبیق دهد، حتی اگر از این موضوع آگاه نباشد.

این روزها توسعه فردی یکی از مهمترین مهارت‌هایی شده که بسیاری از ادمها بخصوص جوان ها به دنبالشن، مطالعه کتاب‌های روانشناسی و کتاب‌های توسعه فردی، گوش دادن به پادکست‌های مرتبط، شرکت در کلاس‌ها و وبینارها و... بسیار مورد استقبال و توجه قرار گرفته و من هم از این مسیر جدا نیستم. وقتی خواستم کتاب رو شروع کنم احساس کردم که خوب دیگه تمامی این موارد تکراری شدن و من از بُعد تئوری دیگه همه رو بلدم و چرا وقتم رو برای یک کتاب جدید بزارم. با این وجود بر تنبلی غلبه کردم و خوندم... طبیعتا بخش‌هایی از کتاب رو سریع پشت سر گذاشتم ولی برخی بخش‌ها من رو جذب خودش کرد. حالا من موندم و یک لیست از کوییک ها که قدم اول من شدن برای ورود به دنیای عمل و دوری کوتاه مدت از تئوری خواندن و بر کاغذ ثبت کردن. و البته یادگیری جدیدم از این کتاب که مطالعه حتی تکرارشم مفیده...

من کتاب رو از طریق نرم افزار طاقچه و به صورت الکترونیکی خوندم و لینکش رو در ادمه براتون میزارم. در ضمن اگر اشتراک طاقچه بینهایت دارید، این کتاب در کتابخانه طاقچه بینهایت هم موجوده.

https://taaghche.com/book/83134/%D8%A8%DB%8C-%D8%AD%D8%AF-%D9%88-%D9%85%D8%B1%D8%B2