چالش کتابخوانی طاقچه : جین ایر

سلام ، امیدوارم حالتون خوب باشه و پاییز خوبی رو بگذرونید???

این ماه به پیشنهاد طاقچه باید میرفتم سراغ کتابی درباره ی شکست عشقی که خب ایده جالبی بود.

اما دوتا نکته باعث شد این یادداشت رو خیلی دیربنویسم ۱. ما به چی میگیم شکست عشقی؟ ۲. حالا کدوم کتاب رو انتخاب کنم؟?

شکست عشقی

به نظر من اول باید عشقی باشه تا شکست عشقی شکل بگیره و یک دوست داشتن پر حرارت لزوما عشق نیست . و شکست ، اگر عشق حقیقی باشه ، دوری یا طرد شدن از محبوبه ؛ حتی زمانی که وصال صورت گرفته اما قلب ها از هم دورن و یا زمانی که افراد به هر دلیلی با وجود عشق نمیتونن با هم ادامه بدن .در واقع زمانی که حس میکنی قلبت ترک برمیداره ، میشکنه و هزار تکه میشه اما تو بازهم عاشق میمونی.

البته ممکنه بعد‌ها دوباره دو عاشق به هم برسند اما کیه که منکر سختی اون دوره‌ی دوری و شکست بشه!


جین ایر
جین ایر

جین ایر

نویسنده :شارلوت برونته

مترجم: رضا رضایی

ناشر: نی

امتیاز گودریدز :۴.۱۳

امتیاز من :⭐⭐⭐⭐⭐

ای خواننده‌ی عزیز، خدا نکند هیچ‌وقت به آن احساسی دچار شوید که من آن لحظه دچارش شده بودم! خدا نکند چشمهایتان هیچ‌وقت آن اشک‌های طوفانی و سوزان و دلخراشی را ببارد که آن لحظه از چشم‌های من می‌بارید. خدا نکند هیچ‌وقت آن‌طور درمانده و دردمند به درگاه خدا استغاثه کنید که من در آن لحظه می‌کردم. خدا نکند که شما هم مانند من بترسید که مبادا باعث بدبختی کسی شده باشید که از جان و دل دوستش دارید.

چرا جین ایر

جین ایر با وجود اینکه کلاسیکه خیلی ملموسه ، داستان کودکی تا بزرگ‌سالی زنی پرشور و باارادست به اسم جین که برای داشتن زندگی بهتر و آزادتر اون هم در جامعه‌ی سنتی و پرتبعیض ویکتوریایی تمام تلاشش رو میکنه .

داستان جین ایر تلخ شروع میشه و تلخ ادامه پیدا میکنه اما بین همه‌ی این تلخی‌ها ، سختی‌ها و مشکلات ، لحظات شیرینی هم داره ، درست مثل زندگی خودمون ، تمام اون وقت‌هایی که با وجود غم میخندیم و امید رو در ناامیدی و ناامیدی رو در امید میبینیم.

من خیلی ادبیات کلاسیک رو دوست دارم و جین ایر جزو بهترین تجربه‌هایی بود که توی این حوزه داشتم.

خلاصه داستان

جین ایر داستان دختری یتیمه که با زندایی و دایی‌زاده هاش در عمارتی بزرگ زندگی میکنه ، زندایی جین که بعد از مرگ همسرش جین رو یک موجود مزاحم میبینه بدترین رفتار رو با جین کوچولو داره طوری که جین به خاطر این آزارها سخت بیمار میشه و بعد به دکترش التماس میکنه که زنداییش رو راضی کنه تا اون رو به مدرسه‌ی شبانه روزی بفرستن ، اما آیا اوضاع در اون مدرسه بهتر از عمارته؟

منسوخ شده!

اگر تجربه شرکت در دوره های داستان نویسی رو داشته باشید احتمالا درباره ی روش های منسوخ شده ی داستان نویسی که معمولا در آثار کلاسیک استفاده میشدن شنیدید.

چیزهایی مثل توصیف مستقیم صحنه و یا نوع زاویه دید

واقعیت اینه که تمام این روش های منسوخ در این اثر استفاده شدند اما داستان جین ایر و قلم شارلوت برونته انقدر جذاب و پرکششن که همه چیز رو فراموش میکنید و میخونید و میخونید و میخونید .

من کتاب رو توی ۷ روز تموم کردم و به شدت لذت بردم ، هرچند که اگر سرم خلوت بود کمتر طول میکشید.

ترجمه

ترجمه های جین ایر زیادن ، اما دو مورد خیلی معروف بینشون هست ، نسخه ی نشر افق و نی که هر دو خوب و قابل قبولن اما مخاطب هاشون فرق داره !

نشر نی چند سال پیش شروع کرد به چاپ ترجمه های جدید آثار جین آستین و خواهران برونته با ترجمه ی آقای رضا رضایی که جزو مترجمین خیلی خوب کشور هستن .

مجموعه عاشقانه کلاسیک های افق هم تا جایی که من متوجه شدم نسخه های خلاصه و ساده شده ی آثار کلاسیک هستن که برای نوجوون ها نوشته شدن و متنشون کامل و دقیق نیست . من هر دو نسخه رو خوندم ، و متن نشر نی رو خیلی بیشتر پسندیدم اما اگر زیر ۱۶سالید یا سختی متون کلاسیک رو نمیپسندید (بعد از مطالعه ی نسخه ی نمونه نشر نی تصمیم بگیرید)نسخه ی دو جلدی افق انتخاب خوبی برای شماست.

Jane Eyre2011
Jane Eyre2011

اقتباس ها

جین ایر دو اقتباس معروف داره فیلم "Jane Eyre2011" و مینی سریال "Jane Eyre2006" که به عنوان یک اثر مستقل میتونن خوب باشن اما به نظرم وفاداری نسبتا کمی به کتاب دارن و نتونستن ادای دین خوبی به اصل اثر باشن ، من کتاب رو خیلی بیشتر دوست داشتم و به نظرم حیفه اول برید سراغ اقتباس ها ، کتاب جین ایر خیلی دوست داشتنیه.

اینم لینک دریافت کتاب


شما شکست عشقی رو چطور معنا میکنید؟

جین ایر رو خوندید؟ برام از جین ایر و کتاب هایی که مهر ماه خوندید بگید

با مِهر ، فرجانه??