چالش کتاب‌خوانی طاقچه: وحشی (کمدی در چهار پرده)




برای چالش این ماه باید کتابی می‌خوندیم که از نوشتنش صد سال گذشته باشه. اول خواستم یه کتاب از ویکتور هوگو، فلوبر، استاندال و ... بخونم که دیدم یا صفحه‌ش زیاده یا مترجمش خوب نیست یا حوصله‌ش ر ندارم. رسیدم به چخوف دیدم همین خوبه، هم ازش یه نمایشنامه فقط خوندم هم تعداد صفحه‌ش مناسبه می‌شه تو یک ماه خوند تموم کرد.

رسیدم به صفحه اول، اسم شخصیت‌های نمایش، دیدم عجب غلطی کردم حالا چه جوری اینا ر از هم تشخیص بدم. تا آخرش هم نفهمیدم کی به کیه.

آلکساندر ولادیمیرویچ سربریاکف، ماریا واسیلیونا وینی تسکایا، میخائیل لوویچ خروشچف. بعد هر دفعه هم یه چیزی صداشون می‌کنن.

داستان چند تا خانواده‌س که با هم دوستن و هی دور هم جم می‌شن چرت و پرت می‌گن.

آخرشم یارو می‌خواد خونه زندگی ر بفروشه پولش ر بندازه تو بورس، برادر زن سابقش می‌زنه خودش ر می‌کشه. دو تا ازدواج هم تهش گذاشته که پایان خوش مثلن.

«وینی تسکی: او شما را خسته کرد و من هم خودم را خسته می‌کنم.

یلنا آندری یونا: در این خانه، آدم آسوده نیست. مادرتان از همه کس و همه چیز متنفر است، البته به جز جزوه‌هایش و پروفسور ، پروفسور عصبانی است، به من اعتماد ندارد و از شما می‌ترسد. سونیا از دست پدرش عصبانی است و با من حرف نمی‌زند، شما از شوهرم متنفرید و آشکارا مادرتان را تحقیر می‌کنید، و من غمگینم، آشفته‌ام. به همان اندازه‌ی دیگران اعصابم به هم ریخته. از امروز صبح تا به حال بیست بار نزدیک بوده گریه کنم. خلاصه همه علیه یکدیگر می‌جنگند.»


«اول از همه مرا با خودم آشتی بدهید، عزیزم»


« او فقط به فکر جنگل‌هایش است، درخت می‌کارد... کار خوبی است، اما اگر نشانه‌ی دیوانگی باشد چی؟»


«دیادین: ... اما شما... شما چرا می‌گریزید؟ روراست و بی‌پرده بگویم، خوشبختی برای شما در هیچ جا وجود ندارد... سرنوشت قناری کوچولو این است که در قفسش بماند و شاهد خوشبختی دیگران باشد... خب، پس چاره‌ای ندارد جز این که تمام عمرش در قفس سر کند.

یلنا آندری یونا: اگر من نه قناری، بلکه گنجشکی آزاد باشم چی؟»

که متاسفانه یلنا هم قناری بود نه گنجشک.

از چخوف وحشی و مرغ دریایی ر خوندم که توی هر دوش یکی خودش ر می‌کشه، بقیه کتاباش ر هم باید بخونم ببینم اونا هم اینجورین یا نه.مرغ دریایی هم اینجوری بود که پسره نمایشنامه نویسه، چیز به دردبخور نمی‌تونه بنویسه خودکشی می‌کنه.

بسه دیگه، چقد شد؟ ایشالا که به 500 کلمه رسیده باشه.

1904 - 1860
1904 - 1860









https://taaghche.com/book/45106/%D9%88%D8%AD%D8%B4%DB%8C%D8%9B-%DA%A9%D9%85%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D9%87