استفاده از هوش مصنوعی در تصاویر امپراطوران روم

منتشرشده در مجله The Verge به تاریخ ۲۱ آگوست ۲۰۲۰
لینک مطلب اصلی: How a designer used AI and Photoshop to bring ancient Roman emperors back to life

یادگیری ماشین یک ابزار فوق‌العاده برای نوسازی عکس‌ها و فیلم‌های قدیمی است. آنقدر زیاد که حتی می‌تواند مجسمه‌های باستانی را زنده کند و مجسمه‌های سنگی شکسته امپراتوران روم باستان را به چهره‌های فوتورئالیستی تبدیل کند که می‌توانید تصور کنید در حال عبور از خیابان هستند.

این پرتره‌ها، ساخته‌های دانیل وهارت هستند که این مجموعه را به عنوان یک پروژه قرنطینه توصیف می‌کند که کمی از دسترس خارج شده‌است. وهارت در ابتدا یک متخصص VR در صنعت فیلم بود، اما پروژه‌های کار او به خاطر کووید۱۹ متوقف شد و بنابراین او شروع به بررسی یکی از سرگرمی‌هایش کرد: رنگ‌آمیزی مجسمه‌های قدیمی. او به دنبال مواد مناسب برای تغییر شکل بود و کار خود را از امپراطوران رومی آغاز کرد. او تصاویر اولیه خود از ۵۴ امپراتور اول را در ماه جولای را به پایان رساند، اما این هفته، او پرتره‌های به روز و پوسترهای جدیدی را برای فروش عرضه کرد.

وهارت گفت که او در ابتدا ۳۰۰ پوستر ساخته‌است، به این امید که در عرض یک سال به فروش برسند. در عوض، آن‌ها در عرض سه هفته تمام شدند و کار او از آن زمان به بعد گسترده و گسترده‌تر شده‌است. وهارت می‌گوید: «من می‌دانستم که تاریخ روم محبوب است و مخاطبان زیادی هم داشت. اما هنوز هم کمی تعجب‌آور بود که دیدم این پوسترها به این شکل فروش رفتند.»

او از ترکیبی از نرم‌افزارها و منابع مختلف برای خلق پرتره‌ها و تصاویر خود استفاده می‌کند. ابزار اصلی یک برنامه آنلاین به نام ArtBreeder است، که از یک روش یادگیری ماشین به عنوان یک شبکه مولد تخاصمی (یا GAN) برای دستکاری تصاویر و مناظر استفاده می‌کند. اگر سایت ArtBreeder را مرور کنید، می‌توانید طیف وسیعی از چهره‌ها را در سبک‌های مختلف ببینید که هر کدام از آن‌ها را می توان با استفاده از اسلایدرها مانند صفحه نمایش ساخت شخصیت بازی ویدیویی تنظیم کرد.

تصویر آگوستوس (Agustus)
تصویر آگوستوس (Agustus)


وهارت تصاویر امپراطوران را، که از مجسمه‌ها، سکه‌ها و نقاشی‌ها جمع‌آوری می‌کرد، به ArtBreeder می‌داد و سپس تصاویر را به طور دستی براساس توصیفات تاریخی تنظیم می‌کرد و آن‌ها را به GAN باز می‌گرداند. او می‌گوید: «من با فتوشاپ کار می‌کنم، آن را در ArtBreeder بارگذاری می‌کنم، آن را تنظیم می‌کنم، به فتوشاپ برمی گردانم و سپس دوباره آن را بازسازی می‌کنم. این کار منجر به بهترین کیفیت فوتورئالیستی شد.»

وهارت می‌گوید هدف او تنها کپی کردن از تندیس‌ها نبود، بلکه ساختن پرتره‌هایی بود که در نوع خودشان قانع‌کننده به نظر می‌رسیدند و طراحی هر کدام یک روز طول می‌کشد. او می‌گوید: «کاری که من می‌کنم یک تفسیر هنری از یک تفسیر هنری است.»

برای کمک، او می‌گوید که گاهی اوقات تصاویر با کیفیت بالا از افراد مشهور را به GAN وارد می‌کرد تا واقع‌گرایی را بالا ببرد. مثلا اثری از دنیل کریگ در آوگوستوس او وجود دارد، در حالی که برای خلق پرتره ماکسیمینوس تراکس، او از تصویر آندره غول، کشتی‌گیر، استفاده می‌کرد. وهارت توضیح می‌دهد که دلیل این امر این است که تصور می‌شود تراکس در جوانی یک اختلال غده هیپوفیز داشته‌است و باعث شکل‌گیری فک فانوسی شکل و یک هیکل بزرگ در او شده است. آندره غول (نام واقعی آندره رنه روسیموف) نیز به همین اختلال مبتلا شد، بنابراین وهارت می‌خواست از ویژگی‌های این کشتی‌گیر استفاده کند تا شکل چانه و پیشانی تراکس را بسازد. این فرآیند، همانطور که او توصیف می‌کند، تقریبا یک فرآیند شیمیایی است و به ترکیب دقیق ورودی‌ها برای تولید محصول نهایی نیاز دارد.

شاید تعجب‌آور باشد که وهارت می‌گوید تا قبل از شروع این پروژه به تاریخ روم چندان علاقه‌ای نداشت. با این حال، پرداختن به زندگی امپراطوران به منظور خلق پرتره‌هایش نظر او را تغییر داده‌است. او قبلا ایده بازدید از رم را رد کرده بود چون فکر می‌کرد این یک «تله گردشگری» است، اما اکنون می‌گوید: «موزه‌های ویژه‌ای وجود دارند که من می‌خواهم به آن‌ها سر بزنم.»

علاوه بر این، کار او تا اینجا نظر بسیازی از دانشگاهیان را جلب کرده است و آن‌ها از اینکه این تصاویر عمق و واقع‌گرایی جدیدی به امپراطوران داده‌اند قدردانی کرده‌اند. وهارت می‌گوید که با گروهی از استادان تاریخ و دکترا که به او در مورد شخصیت‌های خاصی راهنمایی داده‌اند، صحبت می‌کند.  او می‌گوید انتخاب رنگ پوست یکی از بخش‌هایی است که در آن اختلاف‌نظر زیادی وجود دارد، به ویژه در مورد امپراطوری‌هایی مانند سپتیموس سوروس، که فکر می‌کردند اجداد فینیقی یا شاید بربر داشته‌اند.

وهارت اشاره می‌کند که سوروس، تنها امپراتور رومی است که ما یک نقاشی معاصر از او به نام سوران توندو داریم و او برای تن رنگ‌های تیره‌تری که در آثارش به کار برده از این نقاشی استفاده کرده است.

وهارت به عنوان یک نوع تشکر از مشاورانش، برای خلق پرتره فرمانروای باستانی حتی از تصویری از یک استادیار USC که کمی شبیه امپراتور نومریان به نظر می‌رسد، استفاده کرده‌است. و کسی چه می‌داند، شاید این تفسیر از نومریان چیزی باشد که در طول سالیان باقی بماند. این یک نمایش هنری دیگر برای مورخان آینده خواهد بود تا در مورد آن بحث کنند.

این متن با استفاده از ربات ترجمه مقاله علمی ترجمه شده و به صورت محدود مورد بازبینی انسانی قرار گرفته است.در نتیجه می‌تواند دارای برخی اشکالات ترجمه باشد.