زاکربرگ: متاورس در سال ۲۰۳۰ بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود

منتشر شده در thenextweb به تاریخ ۲۸ آوریل ۲۰۲۲
لینک منبع Zuckerberg: The metaverse will be ‘very exciting’ — in the 2030s

دیروز، متا دومین نتایج فصلی خود را پس از تغییر نام تجاری اصلی خود اعلام کرد و این بار اوضاع کمی مثبت‌تر بود. این شرکت روزانه کاربران فعال زیادی به دست آورد (1.96 میلیارد از 1.92 میلیارد سه ماهه گذشته) و 27.9 میلیارد دلار درآمد با نرخ رشد سالانه 7 درصدی ثبت کرد. در حالی که این ناچیزترین رشدی بود که غول فن‌آوری تاکنون به خود دیده بود، وال استریت از این عملکرد راضی بود.

از فراخوان درآمدش، متوجه شدیم که این شرکت پول بیشتری برای ساخت متاورس خود صرف می‌کند - اما ممکن است بیش از چند سال طول بکشد تا نسخه کامل شده آن را ببینیم. متا 2.96 میلیارد دلار در بخش Reality Labs خود هزینه کرده است که بیش از 1.83 میلیارد دلار در سه ماهه گذشته است. ساختن یک دنیای مجازی کار پرهزینه‌ای خواهد بود.

زاکربرگ در رابطه با درآمد اشاره کرد که پول درآوردن از متاورس ممکن است مدتی طول بکشد: من فکر می‌کنم که چرخه بین سرمایه‌گذاری و رشد درآمد به اندازه کافی معنادار که نزدیک به سودآوری یا بسیار سودآور باشد، طولانی خواهد بود. من فکر می‌کنم این کار برای Reality Labs طولانی‌تر از بسیاری از نرم‌افزارهای سنتی است که ما ساخته‌ایم.

او اضافه کرد که به دلیل ساخت سخت‌افزار متا برای متاورس، طراحی و عرضه محصولات مختلف واقعیت مجازی و واقعیت افزوده سال‌ها طول می‌کشد. به علاوه، ممکن است چند سال طول بکشد تا شرکت نسخه‌های متعددی از سخت‌افزار در بازاری داشته باشد که به اندازه کافی بزرگ باشد تا درآمد قابل‌توجهی ایجاد کند.

زاک گفت: «اما تا زمانی که آن محصولات واقعا به بازار و مقیاسی معنادار وارد نشوند تا این بازار به یک درآمد یا سود بزرگ برای کسب‌وکار تبدیل شود، این اتفاق نخواهد افتاد. پس به همین دلیل است که من فراخوانی‌های گذشته را پذیرفتم و انتظار دارم که در اواخر این دهه باشیم، درست است؟ شاید در درجه اول، این امر زمینه را برای آنچه که من انتظار دارم تا سال ۲۰۳۰ بسیار هیجان‌انگیز باشد، فراهم کند - زمانی که این پلتفرم به نوعی به‌عنوان پلتفرم اصلی محاسبات در آن نقطه تثبیت شده‌است.

طبق گزارشی از The Verge، متا قصد دارد اولین سری از عینک‌های AR خود را در سال 2024 عرضه کند و آن را با طرح‌های سبک‌تر در سال‌های 2026 و 2028 دنبال کند. اگر این شرکت با موفقیت از این جدول زمانی پیروی کند، ممکن است تا پایان این دهه سهم بازار خوبی در فضای AR داشته باشد. بنابراین چشم‌انداز ۲۰۳۰ زاکربرگ دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

در کوتاه‌مدت، این شرکت تلاش خواهد کرد تا Horizon Worlds، بازی دنیای مجازی خود را به پلتفرم‌های دیگر گسترش دهد. زاک قول داده که این ویژگی در اواخر امسال در وب در دسترس مردم قرار خواهد گرفت تا بدون نیاز به هدست واقعیت مجازی تجربه کنند.

متا اواخر امسال، Horizon Worlds را به وب گسترش خواهد داد.
متا اواخر امسال، Horizon Worlds را به وب گسترش خواهد داد.

برای شروع کسب درآمد از متاورس، در اوایل این ماه، این شرکت برنامه‌ای را برای تولیدکنندگان منتخب برای فروش کالاهای دیجیتال در پلتفرم Horizon Worlds متا باز کرد - اما این کار با ۴۷.۵ درصد کاهش در درآمد آن‌ها همراه خواهد بود. اگر شرکت زمانی که برنامه توسعه می‌یابد کارمزد زیادی را در پیش بگیرد، تولیدکنندگان واقعا عصبانی خواهند شد.

ممکن است چند سال طول بکشد تا اقتصاد متاورس شروع به نشان دادن اثرات ملموس کند، اما زاک در این راه تنها نیست. کارشناسان بر این باورند که تا دهه آینده، بسیاری از مردم برای بخش بزرگی از روز خود به دنیای مجازی راه خواهند یافت. آن‌ها فکر می‌کنند فرصت‌های زیادی برای کسب درآمد از ابزارهای پوشیدنی AR، مد مجازی و کالاهای دیجیتال لوکس وجود دارد. KPMG می‌گوید که در یک دهه آینده، ما آموزش عالی و آموزش شغلی را در متاورس دریافت خواهیم کرد و در جلساتی نیز در آنجا شرکت خواهیم کرد.

بانک سرمایه‌گذاری سیتی معتقد است که اقتصاد متاورس تا سال ۲۰۳۰ به ۱۳ تریلیون دلار خواهد رسید و بیش از ۵ میلیارد نفر در آنجا زندگی خواهند کرد. زاک مطمئناً مقداری از این پول و رشد کاربران را دوست دارد، اینطور نیست؟

این متن با استفاده از ربات ترجمه مقالات تکنولوژی ترجمه شده و به صورت محدود مورد بازبینی انسانی قرار گرفته است.در نتیجه می‌تواند دارای برخی اشکالات ترجمه باشد.
مقالات لینک‌شده در این متن می‌توانند به صورت رایگان با استفاده از مقاله‌خوان ترجمیار به فارسی مطالعه شوند.