انسانی یا تجربی یا ریاضی مسئله این است!



کدوم رشته رو انتخاب کنم؟ مدرسان شریف(: چی؟ کجا؟.....

?البته این مقاله اولاش مخصوص هرسه رشته ریاضی تجربی انسانی و اخراش بیشتر مخصوص بچه های انسانیه.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡

این مقاله یکم طولانیه ولی میتونه مسیر زندگی شما رو تغییر بده.

پس با حوصله مطالعه کنین.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡

چرا رشته هنر وفنی نه؟ چون من اطلاعاتی از این رشته ها ندارم بهتره از موفق های این رشته دربارش سوال کنین.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡

مورد بعدی اینکه این نکات تنها نتیجه مطالعات وپرس وجوها ونظرات شخصی بنده است.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡


رشته خود نویسنده:

انسانی،دانشجو حقوق(روزگار من رو ناگهانی به این رشته اورد و من از روزگار خیلی خیلی ممنونم شاید اگه رشته دیگه ای(تجربی یا ریاضی یا فنی یا هنر یا رشته دیگه ای میبودم رضایت لازم رو در اون نمیداشتم).

⚡⚡⚡⚡⚡⚡

?سابقه نویسنده در راهنمایی

(رابطه من با درس)

هفتم(:

هشتم /:

نهم ): |:

متاسفانه ویرگول ایموجی ها رو نمیاره

⚡⚡⚡⚡⚡⚡

همان طور که میبینین وضعیت و حس حال درس خوندن من به مرور زمان کاهش داشته. طبیعیه هر کسی تو این سیستم مسخره ا.پ باشه فرسوده میشه.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡

مخصوصا اگه کسی نباشه که راهنماییت بکنه بهت بگه چطور تو این سیستم زنده بمونی و دووم بیاری.(ایا کسی بهت واضح درست وحسابی میگه که علت تنبلی وبی انگیزگی چیه؟،چطور درس بخونی که برات دلپذیر تر(قابل تحمل تر) بشه،علوم وریاضی رو چطور بخونی و...)ولی هیچکسی نبود به ما بگه. اتحاد ومساحت مکعب ومربع گل برگ و کاسبرگ توندرا و تایگا هم که این قدر لامصب جذابه وکاربردی که....

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡


خلاصه ما سال نهم اون قدر که باید شاید میخواست درس نخوندیم(بچه تنبل دنبال عشق حال نبودم ولی تا چوب زور امتحان بالا سرم نمیومد نمیخوندم) به چرخ روزگار واومدن به رشته انسانی اکتفا میکنم....

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

مورد بعدی اینکه قطعا شما ادم ناموفق و موفق زیادی دیدین که رشته شون یک چیز بوده اما تو یک کار دیگه اند...

⚡⚡⚡⚡⚡⚡

این یعنی اینکه ممکنه شما بعد۳۰سال عمر از خدا بفهمین که اِه اِه این مسیری که اومدین اشتباهه ومسیر شما نیست.پس این گمی وگیجی طبیعیه براش ویکار کنیم رو در ادامه خواهم گفت.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡



عادل فردوسی پور(مهندسی که گزارش گر شد)

هامون سبطی (پزشکی که یکی از بهترین معلم های فارسی کشور شد)


افشین قطبی(مهندسی که مربی فوتبال شد/مهندسی برق میخونده تو امریکا)


شهاب اناری(پزشکی که معلم ومربی کوچ شد)

رضا کیاسالار(دانشجو پزشکی که یکی از بهترین معلم های انگلیسی کشور شد)

علی دایی(مهندسی که بازیکن فوتبال و مربی شد)

عبدالمحمدی(مهندسی که یکی از بهترین معلم های فارسی کشور شد)

و....

شاید برای مهندسی دو دل باشید بگین حتما کار براشون نبوده که بوده.ولی برای پزشکی کمتر کسی هست که بگه حتما براشون کار نبوده.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

پس مسیر و زندگی شما،اهداف شما و طرز فکر شما۱۰سال دیگه به نسبت الانتون فرق بکنه روزگاره دیگه....

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

یک نکته مهم دیگه در رابطه انتخاب رشته اینکه:

((حرف عوام رو بشنوید ولی گوش ندید!))

حرف مردم باد هواست خیلی وقت ها بدون تفکر وتحقیق وبه نقل از اصغر ممد قلی شوکب خانم و کوکب خانم گفته میشه.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

حتما از دونفر برای این کار کمک بگیرین.

۱)افرادی که در این رشته بودند(ترجیحا افراد موفق نه یک ادم تنبل مفت خوری که منتظر بوده کار دنبالش بیاد)
۲)مشاور کار درست(نه یک مشاوری که تا دیروز دانشجو ومهندس بوده حالا اومده مشاور شده.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

اگه مشاوره رفتین راضی بودین واحساس کردین میتونین حالا تصمیم بگیرین که هیچی ولی اگه دیدین نه اون مشاور چندان کمکی به شما نکرده نظریک یا چند مشاور دیگه رو هم بگیرین! شده تو گوگل سرچ بکنین نظر چند تا مشاور رو دربیارین نترسین گیج نمیشین اخر سر مزایا معایب هر رشته رو مینویسین وضعیتتون روشن میشه)

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

چند مورد رو باید برای رشته ها(انسانی ریاضی تجربی) تحقیق مکتوب کنین.
علاقتون،استعدادتون،بازاکار، مزایا ومعایب اون شغل

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

مشکل رایج بعدی


من نمی دونم هدف ومعنی واستعدادم وعلاقه ام در زندگیم چیه ؟


⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

اِه چه جالب منم نمیدونم! ولی الان یکمی بهش رسیدم..

اول معنی وهدف زندگی:

پیدا کردن معنی در زندگی با کنج عزلت گرفتن فکر کردن صرف در خونه پیدا نمیشه باید برید وکار های مختلف رو ((تجربه)) کنید.

حتی شده رایگان.دوره های مختلف اموزشی رو برید(کلاس موسیقی گیتار هنری و.. اگه پول مثل من اقا زاده نیستین /: و پول ندارین شده برید کارگری کنین پولش رو دربیارین والا چه بهونه ها!)

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

این سن (سن نوجوانی وجوانی) دوره گمی و گیجیه.یعنی طرف نمیدونه که کیه چیه؟هدفش چیه؟ مطالعه درباره انسان،مغز انسان میتونه به فرد کمک بکنه.

مقاله هایی که قبل از مرگ باید خوند

مقاله اول

یادبیگریم چطور یادبگیریم

مقاله سوم

مقاله چهارم


تو یک تشکلی موسسه خیریه ای جایی فعالیت کنین خلاصه گوشه عزلت نگیرین که معنی وهدف زندگی این طوری پیدا نمیشه.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

استعداد وعلاقه ام رو و

چطوری بیابم؟

فرایند طولانیه شاید بعد۱۰سال بهش برسید ولی باید از همین الان شروع کنین.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

استعداد وعلاقه شما(البته یک نظر کاملا شخصیه) :


تجربه کردن کار های مختلف(کارکردن یا کلاس رفتن و دوره دیدن)+ازمونMbti

با تجربه کارهای مختلف تکلیف شما با خودتون مشخص میشه که مثلا تو کار فنی ودستی استعداد دارید یا نه.


⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

ازمون mbti(ازمونیه برای شناخت روحیات شما) نمیگم با این دیگه کلا مسیر زندگی روشن میشه والبته صد درصد نتیجه ازمون قرار نیست مطابق شخصیت شما باشه اما یک نمای کلی از شما میده.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

علاقه های شما،شغل های مناسب،عادت وویژگی خوب وبد شما شما(که الزاما همش درست نیست شاید شغلی باشه که اونجا نگفته ولی مناسب شما باشه وبرعکسش.

مورد مهم وبعدی که هست اینکه باید برید وتجربه کنین‌.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

مثلا من خودم بسیار عاشق نوشتن مطالعه ام این ازمون این رو به عنوان ویژگی های من اورده.

لینک ازمون

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

و اما کسایی که می خوان انسانی برن یا شک دارن انسانی برند.(دوستداران ریاضی تجربی هم بخونن برای اونا هم حرف هایی داره).

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

ماهیت دروس رشته انسانی

دروس رشته انسانی:

مفهمومی حفظیه

مثل زیست،حفظیات شیمی.زیست رو هم اول باید بفهمین وبعد هم حفظ کنین.(زود یاد میگیرین وزود فراموش میشه).

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

منتهی دست طراح سوال برای طرح سوال محدود تره.یعنی تیپ سوالایی که طراح سوال طرح میکنه محدودتره و یک جورایی مشخصه.

شما کافیه مثلا حداکثر ۱۰۰تا از این تیپ سوال رو حل کنین تا قلق کار دستتون بیاد.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

در حالی که تو رشته تجربی وریاضی مطالبش خیلی قسمتاش تحلیلی مطلقه وشما باید مطلب رو با گوشت و پوستتون درکش کنین وبفهمین ودست طراح تو طرح سوال خیلی باز تره.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

در واقع دیرتر یادمیگیرین و دیر تر هم فراموش میشه).

مثل ریاضی،فیزیک،مسائل شیمی و...این مورد همون طور که گفتم در انسانی کمتره.(ولی هست! مثل درس منطق وفلسفه. دیر میفهمین ولی اگه بفهمین قشنگ یاد گرفتینش).

پس به تنهایی نگین دروس انسانی حفظیه خدا قهر میکنه ها!حفظی مطلق میشه لغت املا،تاریخ ادبیات.

درحالی که فلسفه،منطق،اقتصاد چه متنش چه مسئله هاش، نیاز به درک وفهم داره.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

شغل های رشته انسانی:

پیشنوشت: این موارد خیلی کلیه. حتما حتما از ادم موفق اون رشته درباره شغل و کار هایی که میشه بارشتتون انجام داد سوال کنین.

واقعیتش اینکه شغلی که به اصطلاح توش نون و روغن در نگاه عرفی باشه کمه.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

دو تیپ شغل در علوم انسانی داریم.

۱)رشته تدریس طوری(ینی اخرش میشین استاد دانشگاه ویا معلم،مشاور،محقق) این رشته واقعا عشق به معنی واقعی وبا تمام وجود میخواد وبه صرف اجبار وشرایط رفتن مثل:فلسفه،علوم تربیتی،جامعه شناسی،جغرافی،تاریخ،علوم سیاسی +معلمی دانشگاه فرهنگیان

لطفا اگه عاشق علم و مطالب اکادمیک وتدریس هستین روی این رشته ها فکر کنین.


⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

۲)تدریس طوری+خدمات طوری:

ینی کارتون فقط محدود به تدریس نمیشه وجامعه هم نیاز داره: روانشناسی،حقوق،علوم قضایی،حسابداری،اقتصاد(بورس مثلا)،مدیریت مالی(جواد عین ابادی نمونه موفق تو این رشته است).


سایر رشته ها هم هست برید وتحقیق کنین....

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

علت محبوبیت رشته تجربی به خاطر اینکه مورد دوم یعنی کار های خدماتی تو این رشته بیشتره. ومتناسب با اون جامعه هم نیاز بهش داره.مثلا پزشکی،دندان پزشکی،فیزیوتراپی،داروسازی. ولی خیلی هستن که حالشون از رشتشون مثلا تو پزشکی بهم میخوره. مستند عینی اون میتونین تو این فیلم ببینین.

((مستند راه قریب)) تو گوگل بزنین.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

?کنکور رشته انسانی در مقایسه با تجربی وریاضی کمتر سخت تره(نگفتم راحت تره گفتم کمتر سخت تره!) به هر حال اگه واقعا بخواین نتیجه بگیرین باید زحمت بکشین.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

حتما ماهیت رشته ها رو در نظر بگیرین وببینین شغلتون محدود به کار دولتی میشه یا بازار ازاد رو هم در برمیگیره.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

چرا من از انتخابم راضی ام؟

واقعیتش من کار های زیادی رو تجربه نکردم ولی همون هایی که تجربه کردم خیلی بهم کمک کرده.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

مثلا تجربه کار ساخت اشیا با چوب(دادم پدر مهربان درست کرد باور کنین من همه تلاشم رو کردم ولی نشد...... :) یا جراحی وتشریح ماهی و یا فاز ونول مدار در کار فناوری کلاس نهممون خیلی از ویژگی ها رو درباره من گفت.

مثل اینکه من در کار های ظریف ودستی افتضاحم!

از طرف دیگه دل دیدن قطع شدن انگشت و باز کردن پوست دست وتزریق امپول به پوست و خون و جراحی و... ندارم حالم بد میشه.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

خوب این نشون میده که مثلا من برای کار ظریفی مثل دندان پزشکی یا جراحی خوب نبودم.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

?ولی تو کار فروشندگی لباس که رفته بودم، خوب بودم ومیتونستم مشتری رو راضی نگه دارم و اون رو متقاعد برای خرید بکنم.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

از طرف دیگه بسیار علاقه مند به خوندن ومطالعه ام وزیاد از ریاضی ومحاسبات خوشم نمیاد.

برای همین رشته انسانی و حقوق برای من بهترین گزینه بود.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

حرف اخر:

اگه تصویر گنگی از رشته های دارین،حتما حتما از موفق های هر رشته سوال کنین تا

ماهیت رشته ها رو در پیدا کنین.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

بینین اخر اخر این رشته در بهترین حالتش چه فرصت هایی رو به شمامیده.(از نظر مالی ومادی منظورمه معنویش با شماست)

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

همون طور که تو متن هم گفتم مثلا در رشته فلسفه شما میتونین یک استاد خیلی تاپ تو یک دانشگاه تاپ با درامد در بهتربن حالت(۸میلیون تومن((هیئت علمی)) ) بشین.پس ماهیت این کار تدریسه ومحدود به شغل دولتیه.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

من میتونم به شما بقالی رو نشون بدم که ماهی ۲۰میلیون تومن درامد(این فقط یک نمونشه) داره به خاطر اینکه مشتری مداربوده، تو کارش باسواد بوده(سواد ارتباط وفروش)،کارش ر وبه بهترین نحو انجام داده،فکر کرده ببنه چطوری میتونه کارش رو گسترش بده.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

و میتونم

به شما پزشکی رو نشون بدم که همش میناله وپول اجاره اش رو نمیتونه بده واز رشته اش،از بیمارستان،از مریض متنفره وسواد رشته اش رو هم نداره.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

این شمایین که جایگاهتون رو در اون رشته تعیین میکنین.(بازهم میگم احساسی تصمیم نگیرین وهمه جوانبی رو که در متن بالا گفتم رو در نظر بگیرین).

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

و اینکه....

حتما حتما علاقتون،استعدادتون،بازاکار، مزایا ومعایب اون شغل رو روکاغذ مکتوب کنین.

⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡

ایام به کام.

۳۱مرداد۹۹