اموزش مقدماتی تا پیشرفته گولنگ پروژه محور : ورود به بازار کار(قسمت دوم)

توی قسمت قبل در رابطه با مزایای و ویژگی‌های گولنگ صحبت کردم و از این جلسه به بعد میریم سراغ نصب گولنگ (Golang) و شروع کد نویسی از پایه

هدف ما این هستش که سیستم فروشگاه ساز پیشرفته رو با گولنگ پیاده سازی کنیم و در نهایت روی کوبرنتیز دیپلوی اجرا کنیم یعنی ۰ تا ۱۰۰ یه پروژه گولنگی . به زودی ویدیوی این آموزش ها در وبسایت uncodev منتشر خواهند شد.
اموزش مقدماتی تا پیشرفته گولنگ (پروژه محور)
اموزش مقدماتی تا پیشرفته گولنگ (پروژه محور)


خب اولین کاری که باید انجام بدیم قطعا نصب گولنگ هستش، برای نصب گولنگ کافیه که به این سایت مراجعه کنید و با توجه به سیستم عاملتون نسخه مورد نیاز رو دانلود و نصب کنید، نصبش خیلی سادت و تنها با چند کلیک میتونید نصبش کنید.در حال حاضر اخرین نسخه ۱.۲۱.۴ هستش که بهتره که اخرین نسخه رو نصب کنید. بعد از نصب کافیه که فقط دستور زیر را اجرا کنید که از درستی نصب گولنگ روی سیستمتون مطمین بشید.

go version

خروجی نسخه نصب شده هستش :

خب مرحله بعد نصب ادیتور مناسب برای کارکردن با گولنگ هستش که خود من همیشه از vscode استفاده میکنم ولی از Goland هم میتونید استفاده کنید البته نیاز با لایسنس داره .برای نصب vscode به این لینک مراجعه، دانلود و نصبش کنید.حتما اکسنشن Go رو هم واسش نصب کنید.

خب بریم سراغ ایجاد اولین برنامه گولنگ Golang :

پسوند فایل‌های گولنگ .go هستش، پس وقتی یه فایل جدید ایجاد میکند پسوندش .go باید باشه.اینو یادتون باشه که توی گولنگ نقطه شروع برنامه گولنگ فایل main.go با پکیج main و فانکشن main هستش . به زودی بیشتر در مورد پکیج و فانکشنا برتون توضیح خواهم داد.

من یه فایل به اسم main.go ایجاد کردم، بعد اسم پکیج این فایل رو هم main قرار دادم، در مورد ایمپورت fmt هم تو جلسات بعد توضیح میدم اما در همین حد بگم که اینجا صرفا کار پرینت یه جمله در ترمینال رو برای ما انجام میده ، بعد فانکشن main رو ایجاد کردم که نقطه شروع تمام برنامه های گولنگ همین فانکشن main هستش. داخلشم گفتم بیا این جمله رو واسم چاپ کن.

خب اما برای اجرا برنامه های گولنگ چیکار باید کنیم؟ فقط کافیه که دستور go run main.go رو صدا بزنیم تا اون فایل اجرا بشه، البته تو جلسات بعد با بیلد گرفتن از پروژه و ایچاد باینری و ... هم اشنا خواهید شد . صبور باشید چون قرار یه پروژه خفن سیستم فروشگاه ساز رو با گولنگ پیاده سازی کنیم .