بهبود طراحی تجربه کاربری و تعامل بیشتر کاربران با استفاده از "گیمیفیکیشن"


ایجاد تعامل با یک محصول کار راحتی نیست. بازگشت دوباره و دوباره ی کاربرها به محصول تون نیاز به چیزی داره که بتونه اون ها رو به محصول تون متصل کنه. یکی از راه های انجام این کار استفاده از المان های گیمیفیکیشنه. سطح گیمیفیکشن بستگی به نوع کاربر و حسی که قراره محصول تون انتقال بده داره. بعلاوه اینکه بعضی از المان های گیمیفیکیشن در محصول تون میتونه به کاربر کمک کنه تا تجربه ی مثبتی رو داشته باشه.

مزایای گیمیفیکیشن چیه؟

+ یک حس پیشرفت، هدفمندی، نشان های برنده شدن و بدست آوردن امتیازات روبهش میده و باعث بهبود انگیزه ی کاربر در یک مسیر شفاف میشه.

+ میتونه باعث ایجاد رقابت در کاربران موقع یادگیری همزمان با دوستانشون بشه. این کار باعث افزایش بهره وری، خلاقیت و تمرکز در حل چالش ها میشه.

+ خیلی سرگرم کننده تر از نگرش منظم و گام به گام و خشکه. اگه همزمان با یادگیری چیزی اونو تجربه ش کنیم، شانس بیشتری وجود داره که مدت زمان بیشتری اون رو در خاطر داشته باشیم.

"با میل و رغبت هرکاری رو انجام بدین چون عمیقا براتون چالش برانگیز و رضایت بخشه و باعث القای خلاقیتتون در علوم، هنر یا کسب و کار میشه."


چگونه از گیمیفیکیشن استفاده کنیم؟

بیایید برای مثال اپلیکیشن Duolingo رو در نظر بگیریم. استفاده از گیمیفیکیشن در محصولات آموزش آنلاین یک روش فوق العاده برای افزایش درگیری کاربرانه. در اینجا روش هایی رو برای چگونگی بکارگیری گیمیفیکیشن برای بهبود تجربه کاربری ارائه میدیم:

  1. هدف تون رو تعیین کنین
  2. ارزیابی لازم رو انجام بدید
  3. پیشرفت کاربر رو نمایش بدین
  4. یک برنامه ی وفادار داشته باشین
  5. اجازه ی دعوت از دوستان رو بدین
  6. خطاها رو با روش های درست مدیریت کنین



۱. هدف تون رو تعیین کنین

برای افزایش درگیری مشتری با محصولاتتون، هدف مشخصی رو تعیین کنین و اجازه بدید کاربران تون اهداف خودشون رو داشته باشن.

" اهدافی که افراد برای خودشون تعیین میکنن و تمام تلاششون رو برای رسیدن به اون انجام میدن معمولا اهداف قابل قبول و درستی هستن."


اپلیکیشن Duolingo نشون میده که کاربر چند روزی متوالی از برنامه استفاده کرده، و پیشنهاداتی رو برای تعیین اهداف روزانه بهش ارایه میده.
اپلیکیشن Duolingo نشون میده که کاربر چند روزی متوالی از برنامه استفاده کرده، و پیشنهاداتی رو برای تعیین اهداف روزانه بهش ارایه میده.


اگه کاربر برای رسیدن به هدفش نیاز به زمان داشته باشه، این مهمه که بهش یاداوری کنین که برای چی اون کار رو انجام میده.

در صفحات بارگیری Duolingo قبل از هرچیزی ارزش استفاده از محصول برای کاربر نمایش داده میشه که این امر باعث افزایش اشتیاق کاربر به ادامه و یادگیری میشه.

زمان بارگیری یک تسک، مثل  Duolingo ارزش محصول تون رو به کاربر نشون بدین.
زمان بارگیری یک تسک، مثل Duolingo ارزش محصول تون رو به کاربر نشون بدین.



۲. ارزیابی لازم رو انجام بدین

بازخوردهای مثبتی رو برای کارهای بزرگ و سخت به کاربر ارائه بدین. منتظر پایان چالشی نباشید که بخوان ازتون تعریف کنن و کاربرانتون رو با موفقیت هاشون حین استفاده از محصول تون، بشناسین.

پیام ها و طراحی تون رو بشکل مثبت ارائه بدین و همیشه نیمه پر لیوان رو نگاه کنین.

۴ نوع ارزیابی وجود داره:

  1. چالشی که خیلی سخت بنظر میرسه: وقتی یک تسک خیلی پیچیده س، در پایان بخش های خیلی سخت ش رو تکرار کنین. اسکرین اول در شکل زیر با پیام "تسلیم نشو" یه راه خیلی خوب برای ایجاد انگیزه در کاربر برای ادامه دادن اون چالشه.
  2. تحسین کردن مداوم: وقتی یک مرحله خیلی طولانیه، گفتن جمله ای به کاربر که بهش بگه چرا باید ادامه بده میتونه بهش کمک کنه. اسکرین دوم در شکل زیربا یک پیام متنی "ادامه بده! تمرین رو کامل کن" میتونه مثال خیلی خوب باشه.
  3. کار سخت: وقتی بنظر میاد که پیشرفت کاربر با سرعت و کیفیت بالاییه، اینجا بهترین جا برای متوقف کردن کاربر و نیرو دادن بهشه. سومین اسکرین در شکل زیر باخورد مثبتی رو که برنامه بمنظور پیشرفت کاربر تحت عنوان یه پیام مثبته نشون میده.
  4. چالشی که خیلی آسون بنظر میاد: اینجا بهترین زمان یرای شفاف ساختن این مساله س که به کاربر نشون بدیم این چالش خیلی راحتی براش بوده. اگر کاربر حس کنه اون چالش آسونی بوده و اپلیکیشن هم این مساله رو با یک پیام بهش نشون بده ، کاربر احساس همدلی بیشتری با اپلیکیشن برقرار میکنه. اسکرین چهارم در شکل زیر مثال خیلی خوبیه.
 ۴نمونه ارزیابی از اپلیکیشن Duolingo
۴نمونه ارزیابی از اپلیکیشن Duolingo

ارزیابی میتونه برای هر تسک کوچیکی هم باشه. دراینصورت پیام متنی کوتاهه و در تعامل با کاربر بهش نشون داده میشه.

ارزیابی های جزئی بعد از هر تسک کوچیک در برنامه Duolingo
ارزیابی های جزئی بعد از هر تسک کوچیک در برنامه Duolingo




۳. پیشرفت کاربر رو نمایش بدید

کاربر میتونه خودش هدف ش رو تعیین کنه و یا سیستم این کا رو براش انجام بده. نشون دادن مراحل پیشرفت خیلی مهمه و باعث افزایش انگیزه ی کاربر برای تسک مورد نظرش میشه.


پیشرفت کاربر از چندین راه میتونه شناسایی بشه:

  1. پیشرفت تسک: هر تسک کوچک هدف خاص خودشو داره، کاربران احتمالا نوار پیشرفت رو برای نشون دادن مراحل تسک مشاهده میکنن.
  2. دستاوردها: این یک پیشرفتیه که کاربران برای رسیدن به یک پاداش خاص، با انجام چندین تسک به پایان میرسونتش. برای مثال ، کسب تعداد مشخصی امتیاز برای بدست آوردن یک نشان.
  3. مراحل پیشرفت: برای اتمام یک مرحله یاید چندین تسک رو به پایان برسونین. کاربران، سطح بالایی از پیشرفت شون رو در رسیدن به هدف اصلی شون میبینن.
نوار پیشرفت در بالای صفحه ی هر تسک ظاهر میشه
نوار پیشرفت در بالای صفحه ی هر تسک ظاهر میشه


برای جذابیت بیشتر نوار پیشرفت کاربر توصیه میشه دستاوردهای کوچیکی از پیشرفت ش رو بهش نشون بدیم. در شکل زیر میبینین که Duolingo یاداوری میکنه که چند تسک متوالی بصورت کامل انجام شدن. همچنین نمادی از هر عدد با رنگ های مختلف وجود داره، شروع با سبز، سپس زرد و نارنجی. این کار میتونه حس تمایل به تمام کردن یک تسک رو بصورت کامل و بدون خطا به کاربر بده.

نوار پیشرفت Duolingo
نوار پیشرفت Duolingo

تجلیل از پیشرفت کاربر مهمه و یکی از راه های انجام این کار تنظیم بعضی از دستاوردهاییه که کاربر میتونه بهش برسه. این دستاوردها باعث افزایش تمایل به دستیابی مواردیه که تقریبا انجام شده. نشون دادن دستاوردهایی که قبلا بدست آورده، در حال دستیابی به اون هاست یا در آینده قراره بهش برسه بسیار مهمه.


دو نوع هدف داشته باشید، هم اهداف کوتاه مدت که کاربر بتونه با چند مرحله ی کوتاه بهش برسه، و هم اهداف بلند مدتی که نیاز به وقت و تعامل بیشتر با اپلیکیشن داره.

دستاوردهایی که کاربر میتونه در Duolingo بهش برسه
دستاوردهایی که کاربر میتونه در Duolingo بهش برسه

توصیه میشه پیشرفت سطح بالای ایجاد شده توسط کاربر رو نشون بدین. این نمایش یک تصویر بزرگه و وقتی کاربر در مسیر پیشرفت باشه، دیدن دستاورد و توضیح آنچه که بعدا اتفاق میفته حائز اهمیته.

صفحه نمایش Duolingo جریان پیشرفت فعلی و آتی رو نشون میده.
صفحه نمایش Duolingo جریان پیشرفت فعلی و آتی رو نشون میده.




۴. یک برنامه ی وفاداری داشته باشین

جمع آوری امتیاز میتونه یک تکلیفی برای هر کاربر باشه. کاربران معمولا موفقیت هاشون رو بر پایه ی چالش های پیش رو و گرفتن امتیاز از اون ها میدونن. هرچه تسک ها چالش برانگیز بیشتر امتیازات هم بیشتر. موقع امتیاز دادن به کاربر بهش اطلاع بدید چون اینجوری اون ها متوجه میشن که چجوری باید تلاش بیشتری کنن. یه نوار وضعیت روشن و واضح از امتیاراتی که کسب کردن بهشون نشون بدین. امتیازات میتونن بشکل شماره یا نماد باشن. برای مثال Duolingo از Lingots استفاده میکنه.


اگه شما برنامه وفاداری ای دارید که کاربران بتونن در اون امتیاز کسب کنن، راهی رو برای خرج کردن اون امتیازات بوسیله ی المان های سرگرم کننده و مفید ارائه بدین.

برنامه Duolingo به کاربران اطلاع میده که چگونه از برنامه استفاده کنن و حین بارگذاری صفحات به اهداف شون برسن
برنامه Duolingo به کاربران اطلاع میده که چگونه از برنامه استفاده کنن و حین بارگذاری صفحات به اهداف شون برسن


به کاربران پیشنهاد بدین تا امتیازات کسب شده شون رو به روش های مختلف بدست بیارن. این محبوبیت رو در بعضی از بازی های آنلاین پیدا کردم:

  1. خرید نیرو: کاربران میتونن برای مدت زمان محدودی نیروی فوق العاده ای داشته باشن. اون ها میتونن از این نیرو برای تسک های بعدی و عبور آسون از اون ها استفاده کنن. برای مثال کاربران میتونن برای نادیده گرفتن اشتباهات کوچیک و یا دوبرابر کردن امتیازشون در همون روز نیرو خریداری کنن.
  2. ویژگی های ظاهری: وقتی کاربران در حال بازی یا رقابت با سایرین هستن، گاهی ظاهر کاراکتری که بازی میکنن مهمه. کاربران میتونن یکسری متریال ظاهری رو برای بهبود وضعیت ظاهری شون خریداری کنن.
  3. حق الامتیاز: کاربران میتونن با دسترسی به قسمت های اضافی بازی، امتیازاتی رو کسب کنن که برای همه در دسترس نیست. برای مثال در Duolingo کاربران میتونن دوره های اضافی ای رو خریداری کنن که در جریان یادگیری منظم شون نباشه.
برنامه ی ثابت امتیازدهی در اپلیکیشن Duolingo
برنامه ی ثابت امتیازدهی در اپلیکیشن Duolingo

در پلتفرم های اجتماعی مربوط به تجارت الکترونیک، کاربران با استفاده از امتیازهایی که جمع آوری کردن، تخفیف میگیرن. این روش محبوب ترین برنامه وفاداری برای ادامه استفاده ی کاربران/ مشتریان از محصول/ فروشگاه شماست.



۵. اجازه ی دعوت کردن دوستان

باهم بودن همیشه خروجی بهتری داره. اجازه بدبد کاربرانتون در کنار دوستان و رقابت کردن با اون ها به اهداف شون برسن. برای استفاده ی بیشتر از محصول تون و رسیدن کاربر به اهداف ش با استفاده از کسب امتیازات بیشتر باید در کاربران انگیزه ایجاد کنین. در بازی های آنلاین، داشتن لیستی از کاربرانی که می تونن پیشرفت خودشون رو باهاشون مقایسه کنن، بسیار محبوبه و عمومیت داره.

بخش از لیگ بازی بشین و دوستانتون رو برای بازی با خودتون دعوت کنین.
بخش از لیگ بازی بشین و دوستانتون رو برای بازی با خودتون دعوت کنین.



۶. خطاهارو با بهترین روش کنترل و اداره کنین

گاهی اوقات، موقع تلاش برای رسیدن به هدفی شکست میخوریم. در دنیای بازی ها چندین زندگی وجود داره که اگه تموم شه به اصطلاح میگیم "گیم اور" شد. در حالیکه اگه محصولمون دررابطه با آموزش و یادگیری مهارتی باشه، باید مراحل عدم موفقیت رو به روشنی نشون بدیم و حل ش کنیم.

در Duolingo پیام های خطا رو با توضیحی در رابطه با اینکه اشتباه چی بوده به نمایش میذارن. اون ها بعد از پاسخ اشتباهی که کاربر به سوال داد، مجددا اون سوال رو از کاربر میپرسن. به این ترتیب وقتی نگرش ما در رابطه با اپلیکیشن مربوط به یادگیری باشه، هیچ حالتی از "گیم اور" شدن وجود نداره و کمتربه پیروز شدن به معنای پیروزی توی یه اپلیکیشن بازی میپردازه.

مدیریت خطا در اپلیکیشن Duolingo
مدیریت خطا در اپلیکیشن Duolingo




خلاصه اینکه..

امروزه بسیاری از عناصر گیمیفیکیشن (نشان ها، امتیازات، جایزه ها و..) که مسئولیت تعامل و تجربه ی بهتر کاربران رو دارن، علاوه بر بازی های موبایل توی سایر اپلیکیشن های غیر بازی مثل اپ های مربوط به آموزش و یادگیری مهارت های مختلف هم دیده میشن. توی این مقاله سعی کردم با بررسی اپلیکیشن Duolingo، از تاثیر گیمیفیکیشن روی تجربه کاربری بهتر مطالبی رو ارایه بدم تا شاید بتونیم روی سایر اپلیکیشن های خودمون هم از این متدها استفاده کنیم.

از جمله متدهای ارایه شده ی این مقاله:

  1. تعیین هدف
  2. ارزیابی درست
  3. نمایش نوار پیشرفت کاربر
  4. داشتن برنامه ی وفاداری
  5. اجازه ی دعوت از دوستان
  6. مدیریت صحیح خطاها



منابع

https://uxdesign.cc/use-some-gamification-to-increase-user-experience-and-engagement-9ff104c22096