چند رویکرد خلاقانه برای Onboarding در موبایل

منظور از Onboarding چیست؟ مانند خیلی از کلمات دیگر در حوزه UI و UX معادل فارسی مناسبی برای این کلمه نداریم. بیایید با یک مثال ساده این مفهوم را توضیح بدیم: فرض کنید شما تعدادی مهمان دعوت کرده‌اید و خانه شما در جنگلی پر پیچ و خم قرار دارد. برای اینکه مطمئن باشید که مهمانان شما راه خانه‌تان را پیدا کرده و حتما شما را ملاقات می‌کنند چه می‌کنید؟ ممکن است در طی مسیر تعدادی علامت نصب کنید. باید مطمئن باشید که علامت‌ها کاملا واضح و مشخص هستند و در جای درست نصب شده‌اند. شاید از علائمی استفاده کنید که علاوه بر توضیح جالب هم باشند تا طی کردن مسیر برای مهمانان شما راحت‌تر و خوشایندتر باشد. Onboarding دقیقا چنین کارکردی دارد. اپلیکیشن شما خانه شما و مهمانان، کاربران شما خواهند بود. اگر راهنمای مسیر به اندازه کافی نبوده و یا شلوغ و گیج کننده باشد در هر دو صورت مهمان/ کاربر به مقصد دلخواه شما نخواهند رسید.

به آموزش نحوه استفاده از یک محصول به کاربر و سهولت در تجربه آن Onboading گفته می‌شود. یک کاربر جدید ممکن است در مواجهه با محصول شما، اطلاعی از نحوه کار آن نداشته باشد، گیج و سردرگم شود و در نهایت از استفاده صرف نظر کند. اما اگر این آموزش به نحوه صحیح انجام شود، شانس تبدیل این کاربر به یک کاربر همیشگی افزایش پیدا می‌کند.

نکته مهم دیگری که باید در نظر بگیریم این است که ببینیم آیا اساساً اپلیکیشن ما به Onboarding نیازی دارد یا نه. تمامی اپلیکیشن‌ها مشابه هم طراحی نمی‌شوند و اگر محصول شما ساده باشد و کاربر بتواند به راحتی با آن کار کند، گذاشتن آموزش، کاری بیهوده و اضافی است.

برای اینکه چه چیزهایی را باید در طراحی Onboarding رعایت کنید می‌توانید از این مقاله کمک بگیرید:

https://virgool.io/ux-unicorn/%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-user-onboarding-odq2c7vpapat

تشویق افراد به ثبت‌نام کار راحتی نیست. زمان، انرژی و صرف هزینه زیادی را می‌طلبد. بسیاری از محصولات کاربران خود را در اولین تلاش برای استفاده از دست می‌دهند. اگر نگاهی به آمار انصراف کاربران بیاندازیم به اهمیت یک Onboarding خوب بیشتر پی می‌بریم:

86% کاربران پس از نصب اولیه از اپلیکیشن استفاده‌ای نمی‌کنند و به آن برنمی‌گردند. (بر اساس تحقیقات Appcues)

77% اپلیکیشن‌ها کاربران خود را در در سه روز اول استفاده/ نصب از دست می‌دهند. (بر اساس تحقیقات Localytics)

با استفاده ازتجربه یک Onboarding خوب، می‌توان تاثیر مثبت اولیه لازم را در کاربران به وجود آورد.

در این مقاله ما چند ایده خلاقانه برای Onboarding در موبایل را بررسی می‌کنیم.

1. می‌توانید از داستانگویی استفاده کنید.

بیشتر اپلیکیشن‌ها در اولین اجرا، یک آموزش swipe-through دارند یا در چند اسلاید ارزش‌های مورد نظر اپلیکیشن را نمایش می‌دهند. اما این شیوه فایده چندانی در بالا بردن درک کاربر از محصول ندارد. در بدترین حالت، حتی ممکن است آزار دهنده باشد و استفاده را با خلل مواجه کند و کاربر برای راحت شدن از این مزاحمت، اسلایدها را به سرعت و بدون نگاه کردن ورق بزند تا بتواند استفاده از اپلیکیشن را شروع کند.

به خاطر داشته باشید که آموزش را ساده و مفرح نگه دارید. کاربران علاقه‌ای به ورق زدن ده‌ها اسلاید ندارند.

نگاهی بهOnboarding زیر که برای یک اپلیکیشن ارسال مرسولات طراحی شده بیاندازید. می‌بینیم که چطور با استفاده از انیمیشن و تعریف یک داستان کوتاه جذاب، نحوه کار اپلیکیشن و همچنین مزیت‌ها و خصوصیات آن را توضیح می‌دهد: یک جعبه که در اسلایدها سفر می‌کند و روند کار و ارزشها را مثل قیمت مناسب، امکان ره‌گیری، جابجایی بسته با سایزهای مختلف و در مقصدهای متفاوت را نمایش می‌دهد و از این طریق علاوه بر آسان‌تر کردن آموزش کار با اپلیکیشن، تجربه کاربری لذت‌بخش‌تر و جذاب‌تری را فراهم می‌کند.

منبع: َAnastasiia Andriichuk
منبع: َAnastasiia Andriichuk


2. اولویت‌ها (User pereferences) را برای کابر شخصی کنید.

به یاد داشته باشیم که تجربه کابر برای همه افراد یکسان نیست. هر کاربری سلیقه متفاوتی دارد. به همین دلیل است که امروزه ایده فردی ‌کردن و شخصی‌سازی در بین توسعه دهندگان اپلیکیشن بسیار محبوب است. هنگامی که یک اپلیکیشن به کاربر آزادی انتخاب می‌دهد، آن‌ها می‌توانند از محصول حداکثر استفاده را ببرند.

به عنوان مثال خبرگزاری رویترز در Onboarding خود به کاربرانش این امکان را می‌دهد که خودشان موضوعات اخباری که دریافت می‌کنند را انتخاب کنند. این انتخاب به کاربر احساس شخصی‌‌تر بودن محصول را می‌دهد.

این Onboarding به کاربر این امکان را می‌دهد که اخباری را که برایش اهمیت دارند دریافت کند. منبع: Steph Jeong
این Onboarding به کاربر این امکان را می‌دهد که اخباری را که برایش اهمیت دارند دریافت کند. منبع: Steph Jeong


3. برای راحت‌تر کردن ثبت داده‌ها از امکانات دستگاه‌ استفاده کنید.

خیلی از اپلیکیشن‌ها احتیاج به ثبت یک سری اطلاعات طی روند Onboarding دارند. اغلب فرمی برای پر کردن وجود دارد. اما مشکلی که خیلی وقت‌ها موقع پرکردن یک فرم با گوشی با آن مواجه می‌شویم، تایپ کردن است. در حقیقت تایپ کردن در صفحه کوچک موبایل اصلا کار لذت‌بخشی نیست.

می‌توان برای اجتناب از تایپ کردن از روش‌های خلاقانه دیگری مثل تصاویر استفاده کرد. در مثال زیر (Carlens) استفاده از تصویر برای انتخاب نوع و مدل ماشین را مشاهده می‌کنیم. این اپلیکیشن با وصل شدن به دوربین گوشی کاربر، (با استفاده از واقعیت افزوده و ماشین لرنینگ) این امکان را به او می‌دهد که اطلاعات فنی ماشین‌هایی که در خیابان می‌بیند را به دست آورد.

منبع: Pawel Kontek
منبع: Pawel Kontek


4. برای آموزش در اپلیکیشن‌هایی که احتیاج به تنظیمات سخت‌افزاری دارند از تصویر استفاده کنید.

بعضی از اپلیکیشن‌ها، احتیاج به تنظیمات سخت‌افزاری دارند. از آنجایی که این تغییرات، تغییراتی فیزیکی هستند نه دیجیتال، ارائه دستورالعمل دقیق و قابل فهم، رابطه مستقیمی با نتیجه دارد. هر چه این آموزش‌ها مبهم‌تر و غیر قابل فهم‌تر باشند، امکان شکست بیشتر خواهد شد.

طراحان می‌توانند اطلاعات را به صورت بصری منتقل کرده و از طریق تصاویر، نصب و تنظیمات را برای کاربران راحت‌تر کنند.

در مثال پایین شما ایده Onboarding برای محصول Cobblestone را می‌بینید. Cobblestone یک سیستم موسیقی است که از طریقWiFi و HiFi, کار می‌کند و این امکان را به کاربر می‌دهد که صدا را از طریق گوشی هوشمند خود کنترل کند. برای اپلیکیشن موبایل این دستگاه کاربر باید از یک کابل را به اداپتور “MUZU”وصل کند. این کار در اپلیکیشن با استفاده از تصویر به راحتی به کاربر آموزش داده شده است.

منبع: Ramotion
منبع: Ramotion


5. برای درخواست اجازه دسترسی، استراتژی داشته باشید.

شما تنها یک شانس برای درخواست اجازه دسترسی دارید. برای موفق بودن در این زمینه باید دو تصمیم بسیار مهم بگیرید: کی این تقاضا را انجام دهید و چگونه. زمان این درخواست به اپلیکیشن شما نیز بستگی دارد. مثلا اپلیکیشن‌های مسیریاب یا تاکسی آنلاین، باید از همان ابتدا دسترسی به لوکیشن را داشته باشند و این شما هستید که باید برای کاربر توضیح دهید که چرا این دسترسی حیاتی است. یا در مثال زیر، اگر کاربر اجازه دسترسی به لوکیشن را در اپلیکیشن Nike running club ندهد، این اپ کارایی خود را به طور کامل از دست می‌دهد. مطمئن شوید کاربر از نحوه کار محصول شما به اندازه کافی اطلاع دارد.

کاربران باید بدانند چرا اپلیکیشن احتیاج به اجازه دسترسی دارد و چه نیازی از آن‌ها را برآورده می‌کند، اگر برایشان مشخص نیست شما باید توضیح دهید.

با چند کلمه توضیح ساده، می‌توانید احساس اعتماد را در کاربر به وجود آورید. در مثال پایین توضیح ارائه شده، برای کاربر روشن می‌کند که دادن اجازه دسترسی به لوکیشن، چه امکانات و مزایایی برای او به دنبال خواهد داشت.

منابع:

https://uxplanet.org/4-creative-mobile-onboarding-concepts-3029237aea7d

https://blog.branch.io/5-keys-to-effective-app-onboarding-for-product-managers/

https://uxcam.com/blog/permission-guide/