یک نقشه‌ی ذهنی(Mind Map) برای مراحل طراحی تجربه کاربر

پروسه ی طراحی تجربه ی کاربر از متدهای مختلفی استفاده میکنه و همه ی این متدها در راستای مراحل درک مسئله، تعریف مسئله، ایده پردازی، اجرا و اعتبارسنجی صورت میگیره.من همیشه دغدغه ی شفاف شدن زیربخش های مربوط به این موارد رو داشتم تا اینکه به یک نقشه‌ی ذهنی در رابطه با پروسه‌ی یوایکس رسیدم. این نقشه با توجه به ماهیت پروژه هاتون میتونه تغییر کنه و مواردی بهش اضافه یا کم بشه اما بلحاظ شفاف کردن پروسه‌ی طراحی تجربه کاربری میتونه چراغی راهی برای مسیر دیزاین تون باشه.


خلاصه ای از تعریف نقشه ی ذهنی (Mind Map)

نقشه ی ذهنی روشی برای ساختاربخشیدن و سازمان دادن افکار و دانش و اطلاعاتمون در زمینه‌ی مربوطه‌س. اگر طراحی تجربه ی کاربر رو یک درخت تصور کنیم، خرده موضوعات مرتبط با هر بخش از طراحی تجربه کاربر بعنوان شاخه های اون درخت درنظر گرفته میشه.


تو این مقاله قراره چی یاد بگیریم؟

اگر در رابطه با بکارگیری متدهای دیزاین متعجب هستین، و یا علاقمند به نقشه ی دانش مربوط به طراحی محصول/ تجربه کاربری هستید، این نقشه ی ذهن میتونه بهتون کمک کنه. ما نیاز به یک راهنمای روی کاغذ داریم که بهمون بگه "چه زمانی از چه چیزی استفاده کنیم". و یک تمرین نقشه ی ذهنی میتونه بهمون کمک کنه. این نقشه همچنین به کلیه روشهای مورد نیاز در طی فرآیند طراحی می پردازه. منبع ما "درک مسئله، تعریف مسئله، ایده پردازی، اجرای ایده و اعتبارسنجیه". متدهای مختلفی برای استفاده وجود داره، برای مثال متد لین یوکیس (Lean Ux) و تفکر طراحی (Design Thinking) استنفورد است. بعنوان یک طراح، نه تنها باید دانش کافی از تجریه کاربر داشته باشیم، بلکه باید در رابطه با کسب و کار، تکنولوژی، مهارت های ارتباطی هم اطلاعات لازم رو داشته باشیم.

جزییات کلی مربوط به نقشه ی ذهنی در طراحی تجربه کاربر
جزییات کلی مربوط به نقشه ی ذهنی در طراحی تجربه کاربر

این نقشه بر اساس این کد گذاری ها دسته بندی شده که هر بخش رو مورد بررسی قرار میدیم:


۱. درک مسئله

در مرحله ی "درک" ما خودمون رو جای کاربرمون قرار میدیم و چیزهایی که دوست داره و دوست نداره، محتوا، نیازهاش، نقاط دردش و .. رو میبینیم و درک میکنیم. همچنین درمورد کسب و کار هم چیزایی یاد میگیریم: مدل درآمدزایی چیه؟ معیارهای سنجش موفقیت کسب و کار چیه؟ چالش ها چه چیزهایی هستن؟ چرخه ی محصولی که ما توش هستیم چیه؟

بخش اول: درک مسئله
بخش اول: درک مسئله


۲. تعریف مسئله

در فاز تعریف مسئله، بمنظور کشف مشکلات و فرصت ها، ما با تیم مربوطه، بخصوص مدیرمحصول همکاری میکنیم. توانایی جمع آوری بینش و ترکیب داده ها و ورودی انتزاعی برای تعریف مسئله بسیار مهمه.

بخش دوم: تعریف مسئله
بخش دوم: تعریف مسئله


۳. ایده پردازی

ما به ایده هایی می رسیم که برای کاربران و کسب و کار حالت برد-برد ایجاد میکنه. تیم رو در مرحله ایده پردازی جوری درگیر کنین تا همه بتونن با تخصص خودشون مشارکت داشته باشن. اطمینان حاصل کنین که ایده ها قابل برنامه ریزیه و در نهایت به محصول ختم میشه. همچنین درمورد چگونگی سنجش موفقیت هم فکر کنین.

بخش سوم: ایده پردازی
بخش سوم: ایده پردازی


۴. اجرای ایده

فاز اجرایی در رابطه با ساختن و ارتباط برقرار کردنه. دانش تئوری پایه و اساسه، همدلی با کاربر بسیار ضررویه و گرفتن بازخورد از توسعه دهنده گان یا سایرین بهمون کمک میکنه تا موفق بشیم. سازمان دهی یک جلسه مشترک با توسعه دهندگان و ارائه ی یک جریان خوب با همه ی کیس های مربوطه و یک پروتوتایپ اولیه ی جالب توجه همیشه میتونه مفید باشه.

بخش چهارم: اجرای ایده
بخش چهارم: اجرای ایده


۵. اعتبارسنجی

داستان های متفاوت دارای روش های متفاوتی برای اعتبارسنجی هستن. علاوه بر موارد پیش بینی شده باید به متریک ها یا بازخوردهای دیگه هم توجه کنین. همچنین، هرگز دنبال کردن مواردی مثل: "چه چیزی رو بهبود دادین؟ فرصت های جدیدتون چی هستن؟ آیا به اعتبارسنجی بیشتری نیاز دارید؟" رو فراموش نکنین.

بخش پنجم: اعتبارسنجی
بخش پنجم: اعتبارسنجی


خلاصه اینکه..

بنا به نوع محصول و شرایط ویژه تون سعی کنین قبل از شروع پروسه ی دیزاین، یک نقشه ی ذهنی برای خودتون طراحی کنین. به این فکر کنین که "چه زمانی باید از چه چیزی استفاده کنین" و روز به روز نقشه خودتون رو توسعه بدین. این نقشه ی ذهنی به شما کمک می کنه چارچوبی رو برای نزدیک شدن به مشکلات و درک و حل شون ایجاد کنید.




منابع و مقالات مشابه

https://uxplanet.org/product-design-methods-mind-map-f6511820a7d5

https://uxdesign.cc/mind-maps-ux-design-96a2d1333d7c