Best Practices برای طراحی اپ موبایل
اپلیکیشنها الان یک روش اصلی و قابل اعتماد برای ارائه محتوا و خدمات هستن. اما تو یک بازار شلوغ چطور یک اپ موبایل میتونه مفید، مناسب و با ارزش بشه تا کاربرا ازش لذت ببرن و نگهش دارن؟
اینجا 7 نکته طراحی UX آورده شده که فکر میکنم برای ساختن تجربههای مفید کاربر موبایل مهم هستند.
1. یک صفحه، یک کار
تلاش کاربرا برای استفاده از چیزی که میخوان انجام بدن رو کم کنید.
هر صفحه ای که برای برنامه طراحی می کنید باید فقط از یک کار با ارزش واقعی برای کاربر پشتیبانی کنه. با یک کلید call-to-action هر صفحه رو فقط برای یک چیز و یک چیز طراحی کنید. این کار باعث میشه یادگیری و استفاده آسونتر بشه و همینطور اگر لازم شد بعدا چیزی اضافه کنید آسونتر باشه.
مثلاً Uber میدونه که هدف کاربرایی که از برنامه استفاده می کنن، گرفتن یک ماشینه. برنامه، کاربر رو با اطلاعات بیش از حد غرق نمیکنه: به طور خودکار مکان کاربرا رو بر اساس داده های GEO تشخیص میده و فقط کاری که کاربرا باید انجام بدن انتخاب مکان ماشینه.
2. رابط کاربری نامرئی
محتوا به یک رابط تبدیل میشه
روی محتوا تمرکز کنید و عناصر غیرضروری که از وظایف کاربر پشتیبانی نمیکنن رو حذف کنین. کاربرا باید به سرعت به محتوای مورد نظرشون هدایت بشن. اونوقته که محتوا به یک رابط کاربری تبدیل میشه. Google Maps یک مثال عالیه- تو یک ریدیزاین، Google تمام پنل ها و دکمه های غیر ضروری رو حذف کرد و گفت که رابط کاربری نقشه عالی شده.
3. فضای تنفس
از فضای منفی برای جلب توجه به مطالب مهم استفاده کنید
فضای سفید یا "فضای منفی" ، اشاره به فضای خالی بین عناصر یک طرح یا صفحه طراحی داره، و اغلب هم ازش غافل میشیم. اگرچه ممکنه خیلی از طراحا اون رو اتلاف فضای با ارزش صفحه نمایش بدونن، اما فضای سفید یک عنصر اساسی در طراحی موبایله.
"فضای سفید باید به عنوان یک عنصر فعال در نظر گرفته شود، نه یک پس زمینه منفعل" ، - Jan Tschichold
فضای سفید نه تنها مسئول خوانایی و اولویت بندی محتوا هست بلکه تو طرح بصری هم نقش مهمی داره. پس میتونه UI رو ساده کنه و UX رو بهبود بده.
4. پیمایش ساده
ناوبری رو واضح نشون بدین
کمک به جهت یابی کاربرا باید برای هر برنامه ای اولویت بالایی داشته باشه. ناوبری تلفن همراه باید قابل پیدا کردن و در دسترس باشه و فضای کمی از صفحه نمایش رو بگیره. با این حال، دسترسی به navigation بخاطر محدودیت صفحه نمایش کوچیک یک مشکل تو موبایل محسوب میشه.
تب بارها(Tab bar) و navigation bar ها برای برنامه هایی با گزینه های ناوبری نسبتاً کم مناسبن. چون همه گزینه های اصلی ناوبری رو نمایش میدن و با یک tap ساده، کاربر میتونه فوراً از یک صفحه به صفحه دیگر بره.
5- کار با یک دست
طرحتون رو با صفحه های بزرگتر انطباق بدین
با اومدن آیفون 6 و 6 پلاس مشخص شد که اندازه صفحه نمایش در حال بزرگ شدنه.
اینجا سه تا راه اصلی نگه داشتن موبایلهامون وجود داره:
بین 85٪ از کاربران مشاهده شده از تلفنهای خودشون با یک دست استفاده میکنن.
برای بهبود تجربه کاربر لازمه یک طراحی رو کامل کنید. مطمئن بشید که برنامهتون میتونه به راحتی (و به طور کامل) در یک صفحه بزرگ (مانند آیفون 6 یا 7) با یک دست استفاده بشه. گزینه های ناوبری رو در دسترس انگشت شست قرار بدین.
6. برنامه سریع به نظر بیاد
کاربرا رو مجبور نکنید که منتظر محتوا باشن
تا حد امکان سعی کنید برنامه سریع باشه. کارهایی رو تو پس زمینه انجام بدین تا سریع به نظر برسه. کارهایی که تو پس زمینه هستن دو تا فایده دارن: هم برای کاربر معلوم نیستن و هم قبل از این که کاربر واقعاً درخواست کنه اتفاق می افتن. نمونه خوب اون آپلود عکسها تو اینستاگرامه. به محض اینکه کاربر عکسی برای اشتراک گذاری انتخاب کرد، آپلود شروع میشه.
7. استفاده درست از Push Notification
قبل از ارسال پیام دو بار فکر کنید!
هر روز، کاربرا با نوتیفهای بی فایده ای که اونها رو از کارهای روزانه شون دور میکنه بمباران میشن و این کاملاً آزار دهنده است. نوتیف های آزار دهنده دلیل شماره 1 برای حذف برنامه های تلفن همراهه (پاسخ 71٪ از شرکت کننده ها).
"به خاطر مشارکت کاربرا" نوتیف نفرستید. اگر فکر می کنید که نوتیف شما برای کاربر با ارزشه اونها رو بفرستید.
نکته: بهترین راه برای ایجاد یک استراتژی پیام رسانی موثر اپ موبایلی استفاده از انواع مختلف پیام هست - push notifications، ایمیل، اعلان های درون برنامه و پیام رسانی فید خبری.
نتیجه
مهمترین چیزی که تو طراحی یک اپ موبایل باید در نظر داشته باشید اینه که مطمئن بشید هم مفیده و هم قابل فهم. اگر برنامه مفید نباشه، هیچ ارزشی برای کاربر نداره و هیچ کس دلیلی برای استفاده ازش نداره. اگر هم برنامه مفید باشه اما به تلاش و وقت زیادی نیاز داشته باشه، مردم حال و حوصله یادگیری اون رو ندارن. طراحی UI و UX خوب هر دو مشکل طراحی رو برطرف میکنه.
برای اینکه بیشتر راجب این موارد بدونید، از این مقاله خانم زینتی هم استفاده کنید.
و در آخر منبع این نوشته
مطلبی دیگر از این انتشارات
طراحی محصول، رقابتی از منظر فیچر!
مطلبی دیگر از این انتشارات
چند رویکرد خلاقانه برای Onboarding در موبایل
مطلبی دیگر از این انتشارات
چک لیست طراحی تجربهی کاربری موبایل