هیدروپونیک تجربه ای جالب از ساختن و کاشتن

سال ها کشاورزی از نزدیک دیدم و همیشه کشاورزی برام جذاب بود، کشاورزی آرامش بخش ترین فعالیتی بود که در عمرم انجام دادم، مسیر زندگی به من همیشه سریعتر و سریعتر بودن توصیه می کرد، اما کشاورزی با یاد دادن صبوری و آرام کردن، یاد داد چه هنگام صبر کمک کنندس، مدت ها بود که برام سوال بود: چجوری میشه مسیر کشاورزی جدید تست کنم، تست با ساخت هیدروپونیک ساده شروع کردیم، و گفتم تا فرصت هست ساختشو به اشتراک بزارم، شاید تجربه دلنشین من برای کس دیگه ای هم دلنشین بود.

مواد لازم:

لوله پولیکا از این گنده ها ( توی ابزار فروشی ها یا سایت های اینترنتی قابل یافتن هستن، می تونین قطر های 80 یا 100 میلی متر استفاده کنین و برای اتصالات کوچکتر از سایز 60 استفاده کنین)

زانو ( دوتا سایز لوله بزرگتون و دوتا سایز لوله کوچیکتون)

تبدیل غیر هم مرکز ( دوتا)

صافی پلاستیکی ( یا لیوان یکبار مصرف، برای نگهداری محل گیاه ها به تعدادی که دوست دارید)

پمپ آب کوچیک و لوله انتقالش( من از این پمپ استفاده کردم)

چسب PVC

لیکا درشت به عنوان بستر ( من از این لیکا استفاده کردم)

ی مقدار پارچه ( به نظرم ملانژ جنس خوبیه، میتونن از تیشرت قدیمی هاتون استفاده کنین :))

ی جانونی یا طرف پلاستیکی بزرگ

کامل شدش :)
کامل شدش :)

لوله های بزرگ تون رو میتونید به وسیله گردبر به صورت تمیز برش بزنید، اگر مثل من گردبر دم دست ندارید، لوله رو از محلی که میخواین سوراخ کنین،از قبل علامت گذاری کنین، بعد اون قسمت های علامت زده شده رو به ترتیب گرم کنین و با کارد برش بزنین، بعد با آرامش (این آرامش خیلی مهمه :) ) زانو هارو کاملا چسب بزنین ( کم چسب نزنین، نشتی آب میده، زیادم نزنین کم میارین آخرش) هم داخل هم بیرون، و در آخر هل بدین داخل همدیگه تا کامل جا بره، حتما یادتون باشه هر قطعه که چسب زدین، بزارین کامل کامل ی چند ساعت حداقل بمونه که محکم بشه، وگرنه تکون خوردنشون توی چسب کاری بعدی، باعث نشتی آب میشه، سمتی که پمپ آب هست یکم باید بالاتر از سر دیگه باشه تا آب جریان داشته باشه، بعد که همه قطعات توی هم چسبونیدن، بزارین کامل خشک شه ( عجله کنید، نشتی آب میده و زحماتتون به هدر میره :) ) پمپ مثل شکل زیر متصل کنین، منبع تغذیه پیشنهادی من برای این ارتفاع 5 ولته، پس با ی شارژ موبایل هم میتونین پمپ روشن کنین، (به شرط اینکه شارژرش حداقل 2 آمپر بده) و در نهایت برای محکم کاری می تونین ی فیلتر هم برای پمپ طراحی کنین تا هدر رفت نداشته باشین، سعی کنین نور از جایی وارد سیستمتون نشه، و برای اطمینان مثل من میتونین یکم پودر ضد قارچ ( در حد نصف قاشق چایخوری) داخل آب بریزید. برای ساخت محل رشد گیاه ها هم میتونین سبد هارو سوراخ کنین، ی رشته پارچه بریده شده ازش رد کنید و رو و زیرش لیکا بریزید، بعدا که بذرهاتون جوونه زد، بذر های جوونه زده رو بزارید لای این پارچه ها

پمپ و لیکا و پارچه
پمپ و لیکا و پارچه


پمپ لازم نیست همیشه روشن باشه، مثلا به ازای هر نیم ساعت روشن بودن، 2 ساعت خاموش بزارید، اینجوری عمرش خیلی زیاد تر خواهد بود(من فعلا 24/7 روشن گذاشتمشون)، در مورد آب و محلول هیدروپونیک هم متناسب با گیاهتون باید از درصد های مختلف استفاده کنین، مواظبت از PH - دمای آب - پمپ جدی بگیرین که ی وقت مشکل پیش نیاد.

فعلا که بین گیاه ها ساده ترین برای هیدروپونیک کاهو هست و ماهم کاهو تست کردیم و طی 15 روز به این حد رسیدن:

کاهو، آرامش و لذت کار جدید
کاهو، آرامش و لذت کار جدید

ویرگول برای پست هایی که #پیک_زمین دارن طی پویشی درخت می کاره، ما هم این پست منتشر می کنیم و اولین کسی هستیم که با کاشت کاهو درخت ثمر دادیم :)