«نُصْرَتِی لَكُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّى یُحْیِیَ اللَّهُ دِینَهُ بِكُمْ» 🔸تلاشگر در مسیر تمدن نوین اسلامی 🔸علاقه مند به حکمرانی رسانه و فضای مجازی 🔸پیگیر فناوری های نوین
بدعت نامبارک برنامه های موبایلی مذهبی در بهره برداری اقتصادی از تمایلات مذهبی کاربران
احتمالاً شما هم یکی از نرم افزار های بادصبا ، حبل المتین و یا باب النعیم را روی تلفن همراه خود دارید.
من سال هاست که از این برنامه ها استفاده می کنم و تا به حال برای خیلی ها هم نصب کردم.
ولی متاسفانه در سال جاری به خصوص، به روز رسانی های جدید شرکت پیشگامان موج تلفن همراه خبر از بدعتی نامبارک می دهد.
این شرکت با اسامی مذهبی برنامه های خود را منتشر کرد، قرآن، مفاتیح و تقویم اذانگو ،از حق نگذریم در طول این سالها هم پیشرو حوزه تخصصی خود بودند.
به نظر راهبرد کسب و کاری جدید این شرکت می تواند بازتاب فرهنگی نامناسبی بهمراه داشته باشد.
این راهبرد کسب و کاری چیست؟
چرا می تواند تاثیر فرهنگی داشته باشد؟
این تغییر رویکرد کسب و کاری ابتدا در بادصبا که به عنوان تقویم اذان گو بین مردم معروف بود و نصب بالایی هم داشت با نمایش انواع تبلیغات و فروش شارژ و قبض شروع شد و در یک حرکت باورنکردنی بادصبا به سکوی نمایش فیلم و سریال متصل شد.
سکوهایی که خودتون از محتوای سریالهای کره ای و ترکی آن باخبرید.
ولی تحول اساسی که به نظر من دیگر جای سکوت نداشت در به روزرسانی نرم افزار قرآنی حبل المتین رخ داد. حال همان رویه اتصال یک نرمافزار مذهبی به سکوهای اشتراک ویدیو برای این نرمافزار رخ داده است، البته فعلا خبری از فیلم و سریال نیست و شبکه قرآن و افق و یکسری ویدیو های مرتبط با حوزه قرآن در آن وجود دارد.
حال به این سوال پاسخ دهیم که چرا این رویکرد آثار ضد فرهنگی دارد؟
»القا بهره برداری از عناوین مذهبی برای سودآوری
»کاربر برنامه را در گروه محتوایی و رده بندی سنی معین نصب میکند ولی به محتوایی از یک گروه متضاد با رده بندی سنی دیگری دسترسی پیدا میکند، این به خصوص برای مخاطب کودک و نوجوان جای نگرانی دارد.
»در نمونه های دیگر برنامه های مذهبی اسلامی که از سوی کشورهای عربی ارائه می شوند، نمونه ای نیست یا بسیار نادر است که در پوشش یک برنامه مذهبی ساختار کسب درآمد غیر مستقیم طراحی شده باشد و عملا مخاطب مذهبی جذب شود ولی تولید کننده دنبال درآمد از سایر روش ها باشد.
» این کار می تواند وجه ی کشور را در بین مسلمانان خدشه دار کند.
» کسب درآمد از مصرف ترافیک و استفاده نکردن از سایر روشهای تامین مالی و کسب درآمد نقطه ضعفی جدی در زیست بوم کسب و کارهای محتوا محور است و برای برنامه مذهبی بدتر
از متولیان فرهنگی، سازمان تبلیغات اسلامی و نهادهای متولی صدور مجوز نشر محصولات مذهبی درخواست دارم به این حوزه ورود کنند و برای آن مقررات گذاری نمایند و الا به زودی شاهد نوآوری های مخرب دیگری هم خواهیم بود مثل اینکه نرم افزار قرآنی به کاربر بدهیم و در آن گوگل ادز تبلیغات... نمایش دهد.
برای اینکه انتقاد ما از مجموعه پیشگامان موج تلفن همراه یکطرفه نباشد چند پیشنهاد برای کسب درآمد این مجموعه و کسب و کارهای مذهبی محتوا محور مشابه ارائه می شود:
۱-در بخش صوت قرآن و ادعیه دانلود اشتراکی ولی استریم بدون اشتراک ( یعنی کاربر اگر دانلود خواست اشتراک بخرد و الا فقط یکبار بشنود)
۲- اینترنت مصرفی تمام بها محاسبه شود
۳-ختم های قرآن به صورت ویدیویی و تعاملی به کاربر ارائه شود ( مثال در ماه مبارک رمضان صدها و شاید هزاران برنامه جزخوانی اجرا می شود که بخش مهمی از آنها فقط توسط شبکه های سراسری و استانی صداوسیما پخش می شوند و می توان آنها را در قالب ختم قرآن و جزخوانی ارائه داد.
۴-جلب کمک مردمی البته شفاف، مثلاً به کاربران بگیم چقدر هزینه داریم و شما تا حالا چقدر کمک کرده آید در دنیا این روش مرسوم است.
۵-جلب حمایت برای توسعه برنامه ها، مثلاً به کاربران بگوییم در سال پیش رو برای توسعه و بهبود بخش های مختلف نرم افزار این مقدار پشتیبانی مالی لازم است و کاربران کمک کنند.
۶- طراحی برنامه های قرآنی و فرهنگی (مصاحبه با اساتید، مسابقات قرآن، آموزش،استعدادیابی و ...) در سایر سکوها مانند آپارات و کسب درآمد از بازدید، تبلیغات، حمایت کننده مالی و سایر روشهای در شأن قرآن و اهل بیت در این سکوها، کاربران به وسیله اعلان های درون برنامه مطلع می شوند.
۷- استفاده از ظرفیت درآمدزایی یوتیوب برای جلب کاربران مسلمان این نرمافزار ها در سایر نقاط عالم به زبان های مختلف ترکی، اردو، انگلیسی و ... که اتفاقا می تواند آثار مثبتی در جهان اسلام داشته باشد
۸- ممکن است مدیران این کسب و کارها بگویند که امکان پیادهسازی بخشی از این پیشنهاد ها را به دلیل محدودیت در منابع مالی و انسانی ندارند، در اینصورت می توانند شریک تجاری و سرمایه گذار جذب نمایند.
۹- احتمالا سالانه میلیاردها تومان اعتبار از سوی آستان قدس رضوی و سایر نهادهای فرهنگی کشور برای توسعه و نگهداری نرم افزارهای مشابه هزینه می شود به نظر می رسد بتوان با طراحی یک مدل مشارکتی مناسب، این نهادها را مجاب کرد از این هزینهها صرف نظر کنند و یک جا سرمایهگذاری شود.
این شرکت با اسامی مذهبی برنامه های خود را منتشر کرد، قرآن، مفاتیح و تقویم اذانگو ،از حق نگذریم در طول این سالها هم پیشرو حوزه تخصصی خود بودند.
به نظر راهبرد کسب و کاری جدید این شرکت می تواند بازتاب فرهنگی نامناسبی بهمراه داشته باشد.
این راهبرد کسب و کاری چیست؟
چرا می تواند تاثیر فرهنگی داشته باشد؟
این تغییر رویکرد کسب و کاری ابتدا در بادصبا که به عنوان تقویم اذان گو بین مردم معروف بود و نصب بالایی هم داشت با نمایش انواع تبلیغات و فروش شارژ و قبض شروع شد و در یک حرکت باورنکردنی بادصبا به سکوی نمایش فیلم و سریال متصل شد.
سکوهایی که خودتون از محتوای سریالهای کره ای و ترکی آن باخبرید.
ولی تحول اساسی که به نظر من دیگر جای سکوت نداشت در به روزرسانی نرم افزار قرآنی حبل المتین رخ داد. حال همان رویه اتصال یک نرمافزار مذهبی به سکوهای اشتراک ویدیو برای این نرمافزار رخ داده است، البته فعلا خبری از فیلم و سریال نیست و شبکه قرآن و افق و یکسری ویدیو های مرتبط با حوزه قرآن در آن وجود دارد.
حال به این سوال پاسخ دهیم که چرا این رویکرد آثار ضد فرهنگی دارد؟
»القا بهره برداری از عناوین مذهبی برای سودآوری
»کاربر برنامه را در گروه محتوایی و رده بندی سنی معین نصب میکند ولی به محتوایی از یک گروه متضاد با رده بندی سنی دیگری دسترسی پیدا میکند، این به خصوص برای مخاطب کودک و نوجوان جای نگرانی دارد.
»در نمونه های دیگر برنامه های مذهبی اسلامی که از سوی کشورهای عربی ارائه می شوند، نمونه ای نیست یا بسیار نادر است که در پوشش یک برنامه مذهبی ساختار کسب درآمد غیر مستقیم طراحی شده باشد و عملا مخاطب مذهبی جذب شود ولی تولید کننده دنبال درآمد از سایر روش ها باشد.
» این کار می تواند وجه ی کشور را در بین مسلمانان خدشه دار کند.
» کسب درآمد از مصرف ترافیک و استفاده نکردن از سایر روشهای تامین مالی و کسب درآمد نقطه ضعفی جدی در زیست بوم کسب و کارهای محتوا محور است و برای برنامه مذهبی بدتر
از متولیان فرهنگی، سازمان تبلیغات اسلامی و نهادهای متولی صدور مجوز نشر محصولات مذهبی درخواست دارم به این حوزه ورود کنند و برای آن مقررات گذاری نمایند و الا به زودی شاهد نوآوری های مخرب دیگری هم خواهیم بود مثل اینکه نرم افزار قرآنی به کاربر بدهیم و در آن گوگل ادز تبلیغات... نمایش دهد.
برای اینکه انتقاد ما از مجموعه پیشگامان موج تلفن همراه یکطرفه نباشد چند پیشنهاد برای کسب درآمد این مجموعه و کسب و کارهای مذهبی محتوا محور مشابه ارائه می شود:
۱-در بخش صوت قرآن و ادعیه دانلود اشتراکی ولی استریم بدون اشتراک ( یعنی کاربر اگر دانلود خواست اشتراک بخرد و الا فقط یکبار بشنود)
۲- اینترنت مصرفی تمام بها محاسبه شود
۳-ختم های قرآن به صورت ویدیویی و تعاملی به کاربر ارائه شود ( مثال در ماه مبارک رمضان صدها و شاید هزاران برنامه جزخوانی اجرا می شود که بخش مهمی از آنها فقط توسط شبکه های سراسری و استانی صداوسیما پخش می شوند و می توان آنها را در قالب ختم قرآن و جزخوانی ارائه داد.
۴-جلب کمک مردمی البته شفاف، مثلاً به کاربران بگیم چقدر هزینه داریم و شما تا حالا چقدر کمک کرده آید در دنیا این روش مرسوم است.
۵-جلب حمایت برای توسعه برنامه ها، مثلاً به کاربران بگوییم در سال پیش رو برای توسعه و بهبود بخش های مختلف نرم افزار این مقدار پشتیبانی مالی لازم است و کاربران کمک کنند.
۶- طراحی برنامه های قرآنی و فرهنگی (مصاحبه با اساتید، مسابقات قرآن، آموزش،استعدادیابی و ...) در سایر سکوها مانند آپارات و کسب درآمد از بازدید، تبلیغات، حمایت کننده مالی و سایر روشهای در شأن قرآن و اهل بیت در این سکوها، کاربران به وسیله اعلان های درون برنامه مطلع می شوند.
۷- استفاده از ظرفیت درآمدزایی یوتیوب برای جلب کاربران مسلمان این نرمافزار ها در سایر نقاط عالم به زبان های مختلف ترکی، اردو، انگلیسی و ... که اتفاقا می تواند آثار مثبتی در جهان اسلام داشته باشد
۸- ممکن است مدیران این کسب و کارها بگویند که امکان پیادهسازی بخشی از این پیشنهاد ها را به دلیل محدودیت در منابع مالی و انسانی ندارند، در اینصورت می توانند شریک تجاری و سرمایه گذار جذب نمایند.
۹- احتمالا سالانه میلیاردها تومان اعتبار از سوی آستان قدس رضوی و سایر نهادهای فرهنگی کشور برای توسعه و نگهداری نرم افزارهای مشابه هزینه می شود به نظر می رسد بتوان با طراحی یک مدل مشارکتی مناسب، این نهادها را مجاب کرد از این هزینهها صرف نظر کنند و یک جا سرمایهگذاری شود.
مطلبی دیگر از این انتشارات
چالش جدی مرکز ملی فضای مجازی در دوره جدید چیست؟
مطلبی دیگر از این انتشارات
روند افتضاح برکناری معاون سیاسی وزیر کشور
مطلبی دیگر از این انتشارات
استحاله فرهنگی از کجا شروع می شود