نسل کشی در غزه و تاثیر قدرت و ثروت بر رسانه

نسل کشی در غزه و تاثیر قدرت و ثروت بر رسانه

نسل کشی جاری در #غزه و نوع واکنش رسانه ها به این جنایت فجیع یکبار دیگر لزوم تعمق بر کارکرد رسانه ها درمدیریت افکار عمومی و شیوه های بهره کشی صاحبان قدرت و ثروت از رسانه در راستای اهداف خود را بیشتر نمایان کرده است. در ادامه نگاهی گذرا به این موضوع شده است.

رسانه ها حداقل با هفت شیوه بر مخاطب خود تأثیر می گذارند، 1- ترسیم تصویر از واقعیت، 2-آفرینش فرهنگ عامه، 3-تأثیر گذاری در تصمیم‌گیری‌ها، 4-افزایش آگاهی، 5-تغییر در دیدگاه‌ها و نگرش‌ها، 6-ترکیب کردن مسائل و 7-تقویت کردن ارزش‌ها و استانداردهای حاکم بر جامعه.


رسانه ها تصویری از واقعیت ایجاد و ترسیم می‌کنند که منطبق بر خواست و تمایل صاحبانشان باشد، شیوه مواجهه رسانه ها با مسائل این روزهای غزه مثال واضحی از همین کارکرد رسانه است.

رسانه‌های غربی با استفاده از نوع نگاهی که به مخاطبشان القا می‌کنند، یک عقبه ۷۰ ساله اشغالگری و وحشی‌گری رژیم غاصب صهیونیستی را کنار گذاشته‌اند و در تصویری که از واقعیت برای مخاطب خود ترسیم می کنند،صاحبان اصلی سرزمین فلسطین را که برای حفظ وطنشان وارد نبرد شده‌اند را به عنوان تروریست معرفی و واژه داعش را به آنها نسبت می دهند و آن جانیان وحشی را که در۷۰ سال صدها هزار نفر را کشته و در طول این سال‌ها زمین و سرزمین و خانه فلسطینیان را اشغال کرده اند را مظلوم و دارای حق برای دفاع و کشتار معرفی می کنند.

رسانه ها با استفاده از تکنیک اقناعی تکرار، به صورت مستمر اهداف رسانه ای صاحبان خود در قالب‌های مختلف محتوا و پوشش خبری را دنبال می کنند و با استفاده از هنر رسانه و تکنیک‌های پیشرفته عملیات شناختی، برای مخاطبان خود داستان‌پردازی و روایت‌سازی می‌کنند.

این راهبرد دوگانه در شبکه های اجتماعی نیز در برابر اخبار غزه دنبال می شود، در سکوهایی مانند اکس، اینستاگرام و فیس بوک به صراحت فعالیت کاربران حامی فلسطین و جریان تولید و نشر محتوا محدود می شود ولی از سوی دیگر در سکوی تیک‌تاک که این محدودیت اعمال نشده است موج پویش خودجوش حمایت از فلسطین شکل می‌گیرد.

این در حالی است که بخش زیادی از کاربران تیک‌تاک با کاربران اینستاگرام، توییتر و فیسبوک مشترک هستند، ولی پویش حمایت از فلسطین در تیک‌تاک راه می افتد ولی در اینستاگرام و سایر سکوهای وابسته جریان قدرت و ثروت لیبرالیسم با محدودیت مواجه می شود.

این نمونه ای از چیزی است که می توان از آن به تحمیل ارزش ها و استانداردهای مورد قبول صاحبان رسانه ها و سکوها بر کاربر نامبرد. کاربر بدون #سواد_رسانه ای و تفکر انتقادی این تأثیر را می‌گیرد و الگوی جدیدی را که رسانه به او تحمیل کرده را می پذیرد و با این باور زندگی و رفتار می‌کند و این فرایند ادامه پیدا می کند تا زمانیکه جریان مقابل نظام سلطه بتواند به توانمندی های رسانه ای و سکویی خود بیافزاید و در مسیر #جهاد_تبیین محکم تر قدم بردارد.

و من الله التوفیق

4آبان 1402

علی محمد رجبی