کپی‌رایت، کپی‌رایتینگ، کپی‌رایتر

کپی‌رایتینگ
کپی‌رایتینگ

سال 93، شرکتی که در آن کار می کردم یک دوره‌ی سازمانی برای پرسنل برگزار کرد. دوره‌ای به نام "کپی‌رایتینگ".
از آنجایی که سازمان ما در زمینه تجهیزات سخت افزاری IT کار می کرد، برداشت من از برگزاری این دوره، مربوط به حفظ حق نشر مطالب تخصصی‌امان بود.

بنا به دلایلی در جلسه اول کلاس حضور نداشتم و کلاس برای من از جلسه دوم شروع شد. در ابتدای جلسه دوم بودیم که استاد پرسید: یک نفر از دوستان کپی رایتینگ را تعریف کند.

با افتخار دستم را بالا بردم و چند دقیقه ای در مورد ضرورت احترام به حق تالیف یک اثر صحبت کردم. هر چه بیشتر در دنیای کلمات غرق می شدم و سخن وری می کردم بیشتر چشمان استاد و همکارانم گرد میشد.

بعد از دقایقی استاد فرمود عزیزم کاملا اشتباه می کنی و معنای درست کپی رایتینگ و تفاوت آن با کپی رایت را توضیح داد.

دنیای جدیدی به من معرفی شد، چیزی که در تمام زندگی دنبالش بودم ولی با نام ها و موضوعات دیگر می‌شناختم.

در ادامه تفاوت کپی‌رایت با کپی رایتینگ را شرح می دهم و وظایف کپی رایتر را بررسی می کنیم.

قانون کپی رایت

همان طور که در ویکی‌پدیا به طور کامل در مورد آن نوشته شده است، می دانیم که این قانون به عنوان قانون حمایت از حق مولفین محتوا نسبت به انتشار آن وضع شده است و به ناشران کمک می کند تا از حق و حقوق خود محافظت کنند. این قانون که با اسکوپ C نیز نمایش داده می شود به صورت Copy Right نوشته می شود.


کپی رایتینگ

کپی رایتینگ که در زبان انگلیسی Copy writing نوشته می‌شود به خلق محتوای خلاق و اثربخش اطلاق می شود. در امروزه روز محتواهای خوب به دست کاربران رسیده است و برای اینکه بتوانیم محتوایی ماندگار در ذهن مخاطب داشته باشیم باید کپی‌رایتینگ را بشناسیم.
به قول سجاد بهجتی عزیز کپی رایتینگ تفاوت بین GOOD BUY و GOODBY است .
یک کپی رایتر با خلق محتوای خلاق و تاثیرگذار بر روی کاربران، آنها را به مسیر قیف فروش سازمان هدایت می‌کند.

وظایف کپی رایتر

یک کپی‌رایتر در زمینه های خلق شعار (تگ لاین و اسلوگان)، نام گذاری محصولات و حتی نام گذاری سازمان و برند فعال است. از وظایف مهم کپی رایتر تبلیغ نویسی است. نوشتن متون تبلیغی در بمباران تبلیغی کنونی کار بسیار مهمی است که یک کپی رایتر زبده باید به آن اهتمام بورزد.

منبع:Hrsoleimani.ir