در آیینه

آیینه چون نقش تو بنمود راست / خود شکن ، آیینه شکستن خطاست
آیینه چون نقش تو بنمود راست / خود شکن ، آیینه شکستن خطاست


یک: تکنولوژی جدیدی وارد بازار می‌شود که قادر است خواب‌های شما را ضبط و هر زمان که خواستید پخش کند. آیا از این تکنولوژی استفاده می‌کنید؟ چرا؟

بله ، حتما ! اینطوری می تونم همه ی خوابهام رو به یاد بیارم مخصوصا اونهایی رو که بعدترها به حقیقت می پیوندند و می تونم خواب هام رو تحلیل کنم.😎


دو: شما از طرفداران اهدای عضو هستید و کارت اهدای عضو نیز گرفته‌اید. اگر قرار باشد در دو خط کسی که مخالف اهدای عضو است را به این‌کار ترغیب کنید، برای او چه می‌نویسید؟

خیلی سال پیش فرم اهدای عضو پر کردم ولی هیچ وقت کارت اهدای عضوی بدستم نرسید.

بعدترها با نظریه ای آشنا شدم که بر این باور بود که حتی آدمی با حالت مرگ مغزی می تواند به زندگی برگردد.

چه اینکه اگر ارگانی حیات داشته باشد به معنای حیات یا برگشت حیات نیز می تواند باشد. در خصوص بحث علمی این ماجرا سواد و دانشی ندارم که اظهار نظر کنم ولی این نظریه را بخاطر اینکه برای یک انسان حتی با مرگ مغزی هم راه برگشت به زندگی قائل است خیلی دوست دارم.

پ .ن : داشتم به این سوال ، و جوابم فکر می کردم و بعد دیدم برخلاف غرغرهایی که می کنم و ناامیدی هایی که گاهی از آن حرف می زنم و غم ها و شکست هایی که در این زندگی تجربه کرده ام ، هنوز هم به "زندگی" اعتقاد دارم ، گویا هنوز باوری ته قلبم حضور دارد...


سه: زمان مدرسه وقتی می‌خواهند دانش‌آموزان را به اردو ببرند، از والدین‌ آن‌‌ها رضایتنامه می‌گیرند. آیا تاکنون برای خودتان رضایت‌نامه صادر کرده‌اید؟ یعنی موقعی که دلتان شما را به کاری وامی‌داشته و عقل‌تان شما را از انجام آن کار می‌ترسانده، برای کدامیک رضایتنامه صادر کرده‌اید؟

زمانی که دانش آموز بودم هرگز به جای والدینم ، امضا نکردم.

ولی حالا ... در قلمرو ای که خودم پادشاه آن هستم گاهی فرمان دست عقل است و گاهی دست قلب ! خیلی هم بدک نیست! یه جورهایی توازن است...

پ . ن : خیلی عجیب است! سوالی که می خواهم بپرسم این است که برای شما هم همین طوری است یا فقط درون من عجیب غریب است!😅 خودم هم دقیقا نمی دانم چگونه این تغییر فرمان اتفاق می افتد! ولی وقتی راننده از عقل به قلب یا برعکس تغییر می کند هیچ جنگ و جدلی در کار نیست! 😂😂😂

چهار: دیگران چه توانایی و یا استعدادی را در شما می‌بینند که شما نسبت به داشتن آن توانایی و یا استعداد در خودتان تردید دارید؟

دیگران می گویند "توانمند" تر از آن چیزی هستی که فکر می کنی و گاهی برادرم می گوید می توانی مدیر خوبی باشی ! چیزهایی که خودم خیلی به آنها باور ندارم.

شش: آیا توانایی این که در هیچ جایی استخدام نشوید و خودتان بتوانید یک شغل مستقل راه بیندازید را در خودتان می‎بینید؟ آن شغل چیست؟

فکر می کنم پاسخم به این سوال "خیر" باشد. ترجیحم این است که متمرکز کاری باشم که به من سپرده شده است و باقی مسائل را شخص دیگری مدیریت کند. ولی دنیا به من نشان داده وقتی مجبور باشیم ممکن است هر کاری بکنیم.

هفت: از برخی از میوه‌ها به عنوان میوه‌های بهشتی یاد شده است. اگر قرار بود از یک "ساز" به عنوان سازِ بهشتی یاد بشود، آن ساز به نظر شما کدام ساز است؟ می‌توانید یک آهنگ زیبا با آن "ساز" را معرفی کنید؟

خیلی با سازها آشنایی ندارم برای همین نمی توانم سازی را معرفی کنم ولی ساز دهنی رو دوست دارم.

هشت: همین الان غول چراغ جادو در کنار شما ظاهر می‌شود و به شما می‌گوید که می‌توانید سه آرزو کنید تا برآورده‌اش کند، می‌توانید آن سه آرزو را بنویسید؟

احتمالا یکی از آن سه آرزو صاحب ثروت شدن هست ! دو تای دیگه خصوصیه !


نه: اگر قرار بود به طریقی در روز اول سال، یعنی روز عید نوروز، تمام اعمال و رفتار پنهانی مردم ایران (در هر سن و سال و با هر پُست و مقامی) برای همگان علنی و آشکار شود. به نظر شما مردم ایران باز هم این روز را جشن می‌گرفتند؟

نوروز نخستین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با یکم فروردین ماه، جشن آغاز سال نوی ایرانی و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران ایران باستان است.

نوروز به عنوان یک جشن قدیمی و کهن از اقوام متعددی در منطقه به ارث رسیده‌است و با رنگ و انگ ویژه، شناسنامه ایرانی به خود گرفته و از آن به عنوان نماد پیوند دهنده افراد و اقوام ایرانی و ملت ایران یاد می‌شود. ایرانیان نوروز را آغازگر رستاخیز طبیعت، گاه رویش و زایش باغ و بوستان می‌دانند و بر این باور هستند که در نوروز، همزمان با طبیعت، باید روزگار نو و جدیدی را با روان و نگرش نو، در تن‌پوش تازه‌ای آغاز کنند.

حتی حمله ی مغول ها هم نتواست "جشن نوروز" را از ما بگیرد ، در زمان هشت سال جنگ تحمیلی هم مردم جشن نوروز را برگزار می کردند. فقط وقتی کرونا آمد بی خیال این رسم زیبا شدیم!

نیاکان ما قرن هاست که در هنگامه ی بهار و همگام با آن ما را به نو شدن و خانه تکانی دعوت کرده اند !
نمی توانیم قلب و ذهنمان را هم خانه تکانی کنیم ؟ واقعا نمی شود با نو شدن طبیعت باورها و ذهن مان را هم نو کنیم ؟

امیدوارم هرگز هیچ چیز نتواند این جشن زیبا را از ما بگیرد و خانه تکانی هم در ظاهرمان باشد و هم در باطن مان! آن وقت از کنار رفتن نقاب ها باکی نیست!


ده: علم پزشکی پیشرفت می‌کند و هر کس می‌تواند، هر تعدادی که بخواهد از خودش تکثیر کند. آیا شما خودتان را تکثیر می‌‌کنید؟ چند نسخه؟ چرا؟ اگر به جز خودتان، بتوانید فقط یک نفر دیگر را تکثیر کنید چه کسی را تکثیر می‌کنید؟

خیر ! فکر می کنم نسخه ی منحصر به فرد بودن خودم و همه ی آدمها از زیباترین ایده های خداوند برای زندگی این دنیا بوده است! نیازی به تکثیر خودم و هیچ شخص دیگری نیست!

یازده: سال ۱۵۰۰ است. شما تلویزیون را روشن می‎کنید و شبکه‌ی خبر را انتخاب می‌کنید. چند خبر که تصوّر می‌کنید در آن سال قرار است درباره‌ی ایران و یا جهان بشنوید را بنویسید.

منجی موعود آمده است و جهان پر از عدل و شادی و آسایش و آرامش است.

اگر دوست داشتید در این چالش هم شرکت کنید.