کودکان و نوجوانان ، برای تاب آوری در برابر آسیب های اجتماعی ، چه ویژگی های را باید در خود پرورش دهند؟

یک مددکار : برای فایق آمدن بر مشکلات ، بلایا و آسیب های اجتماعی ، کودکان و نوجوانان باید سه منبع از ویژگی های تاب آوری را کسب کنند.

- من دارم

- من هستم

- من می توانم

آنچه که کودکان از هرکدام از این ها بدست می آورند می تواند بصورت زیر فهرست شود :

1) من دارم .

- کسانی که اطراف من هستند من را دوست دارند و من به آن ها اعتماد دارم.

- آن هایی که برای من محدودیت هایی ایجاد می کنند ، از قبل می دانند که خطری من را تهدید می کند.

- آن ها به من می گویند که چطور کاری را درست انجام بدهم.

- وقتی من مریض هستم ، در خطرم ویا به یادگیری نیاز دارم ، آن ها به من کمک می کنند.

- آن ها می خواهند من یاد بگیرم که چطور کاری را آنطوری که می خواهم انجام دهم.

2) من هستم.

- من کسی هستم که می تواند دوست داشته باشد و عشق بورزد.

- من کسی هستم که خوشحال می شوم برای دیگران کار خوبی انجام دهم و به آن ها توجه کنم.

- من کسی هستم که به خودم و به دیگران توجه می کنم.

- من کسی هستم که مسوولیت کاری که انجام می دهم را به عهده می گیرم.

- من کسی هستم که می خواهد همه چیز درست و بی عیب باشد.

3) من می توانم .

- من کسی هستم که می توانم برای مشکلاتی که برایم پیش می آید راه حل پیدا کنم.

- من کسی هستم که می توانم خودم را ، وقتی دوست دارم کاری را که خطرناک و یا نادرست است انجام دهم ، کنترل کنم.

- من می توانم بسنجم و تشخیص بدهم که چه وقتی برای صحبت با کسی و یا انجام کاری مناسب است.

- من می توانم وقتی به کمک نیاز دارم کسی را پیدا کنم.