گیمیفیکیشن به زبان ساده

گیمیفیکیشن
گیمیفیکیشن

سلام به همه دوستان.

شاید تا حالا کلمه گیمیفیکیشن به گوشِتون خورده باشه؟ من بر اساس چند مقاله ای که در این زمینه خوندم این مطلبو منتشر میکنم از دوستانی که در این زمینه فعالیت یا مطالعه ای داشتن ممنون میشم زیر همین ست تو کامنت ها اشتباه ها و نواقص منو بگن

خب اول اینکه معنی گیمیفیکیشن چیه؟ گیمیفیکیشن یعنی یه محصول یا عملی رو گیمیفای کردن خب گیمیفای کردن یعنی چی!! یعنی استفاده از اِلِمان های بازی برای پیش بردن اهدافمون.

اهداف میتونن به چند صورت باشن بعضی ها به گیمیفیکیشن به چشم افزایش درآمد و فروش محصولشون نیگا میکنن و بعضی ها به چشم تغییر رفتار کاربر ها.

تغییر رفتار کاربر بیشتر به عنوان گیمیفیکیشن به کار میره. در گیمیفیکیشن یه مثال که میشه زد همون مثال مشهور مایکروسافت هستش.

وقتی مایکروسافت برای اولین برای ویندوز xp رو رونمایی کرد از عمل drag & drop هم رونمایی کرد که هیچ کسی هم بلد نبود چجوری قراره ازش استفاده بکنه به همین خاطر مایکروسافت یه بازی که هممون به نام پاسور میشناسیم رو ساخت و اون رو تو سیستم عامل bold کرد طوری که شما کسی رو نمیشناسین که ویندوز xp استفاده کرده باشه و اون بازی رو نکرده باشه و اون بازی همون تغییر رفتار کاربر برای یادگیری عمل drag & drop بود و خیلی هم ترکوند.

خب ماهم سعی داشتیم و داریم از گیمیفیکیشن در برنامه کالج استفاده کنیم.(برای اونایی که کالج رو نمیشناسن، کالج یه پلتفرم برای دانلود جزوه دانشگاهی، استاد شناسی، صدای دانشجو و خیلی چیزای دیگه هست. در کل یه شبکه اجتماعی برای هزاران دانشجوی ایران هستش. اگه خواستین میتونین از اینجا یا اینجا دانلود کنین.)

خب بریم سراغ مشهور ترین گیمیفیکیشن هایی که صنایع بزرگ ازشون استفاده کردن و موفقیت آمیز هم بودن خیلییییییی

اول اینو بگم که گیمیفیکیشن به خیلی وقت قبلا برمیگرده شاید به اون زمونا که لشکر ها پدید اومدن و قدیمی ترین گیمیفیکیشن هم اسمش Edutainment

هستش.

کلمه Edutainment از جمع دو کلمه Education + Entertainment پدید اومده به معنی آموزش + تفریح.

یه مثال ساده از Edutainment میتونه بازی کردن با بچه ها برای خوراندن غذا یا بیشتر سبزیجات هستش مثل اون جمله مشهور "دهنتو وا کن هواپیما داره میاد"

Edutainment توی خیلی از مدارس و دانشگاه ها به کار میرفت و الان هم میره و نتیجه خوبی در این زمینه داشته و اپپلیکیشن های زیاد و مشهوری مثل doulingo از گیمیفیکیشن های عالی برای آموزش زبان به کار میبرن

بعدش گیمیفیکیشن "نسبت 1:10" اومد به بازار

اینطوری بود که شما به ازای خرید 9 تا از یه محصول دهمیش رو به صورت رایگان دریافت میکردین خیلی از کسب و کارها از این گیمیفیکیشن استفاده کردن و تو ایران خودمون هم همین الانشم خیلی ها دارن از این روش کسب درآمد و تبلیغات میکنن ولی مشکل و عیب این مدل گیمیفیکیشن این بود که شما یه چیزی رو به مشتری رایگان میدادین که مطمئنا مشتری بابتش پول میداد ون بهش عادت کرده بود ولی برای کاربر ها و مشتری های جدید مدل تبلیغاتی خوبی بود

بعدش "برچسب های H&S" اومدن. اونایی که به سن منن شاید یادشون بیاد یه پفکایی اومده بودن به نام پفک جومونگ که از توشون یه تعداد برچسب درمیومد کنار اون پفک ها هم یه دفترچه میدادن که اون برچسب هارو روش بچسبونیم و وقتی به یه تعداد خاصی رسیدیم بریم بدیم بهشون و جایزه بگیریم و اینو بگم بهتون که اون شرکتی که این ایده رو داشت فروووووووووخت هااااااا

بعدش مدل "A Advantage" اومد و بیشتر توی شرکت های هواپیمایی به کاربرده میشد و این طوری بود که به مشتری چیزهایی رو میداد که برای خودش هیچ هزینه ای نداشت!! یعنی اعتبار. این طوری که مثلا شما با داشتن این اعتبار ها توی صف های دراز قرار نمیگرفتی، سرویس دهی بهت بهتر از بقیه بود و .... چیزایی که برای خیلی ها مهم بود و برای شرکتی که از این نوع گیمیفیکیشن استفاده میکرد هیچ هزینه ای نداشت

یه مدل هست به نام SAPS که میگه اگه شما پولی ندارین که محصولتون رو باهاش گیمیفای کنین از این مدل استفاده کنین SAPS هم مخفف 4 تا کلمس

  • 1. Stuff (اشیاء)
  • 2. Access (دسترسی)
  • 3. Power (قدرت)
  • 4. Status (جایگاه)

اگر اشیائی دارید که شاید برای شما کمی بی ارزش باشد ولی برای کاربران ارزشی داشته باشد میتوانید آن را به عنوان جایزه استفاده کنید

میتونین از عنصر دسترسی استفاده کنین که یه عنصر عالی و به دردبخور هستش شما فرض کنین تو حراجمعه بامیلو یا دیجی کالا که برای جمعه سیاه تدارک دیده بودن 10 ثانیه!!! زودتر از بقیه با سایتشون دسترسی داشتین یعنی 10 ثانیه از بقیه زودتر به حراجی وارد میشدین که به گفته خودشون 600 تا کنسول PS4 رو در عرض 60 ثانیه فروختن

شما میتونین از عنصر قدرت استفاده کنین مثل تلگرام که از این عنصر به نحو احسن استفاده میکنه یعنی به بعضی کاربرای خاص برا اساس معیارهایی قدرت هایی بدین که بقیه کاربرا ندارن در نتیجه هم اون کاربر قدرت گرفته، برای استفاده بیشتر از محصول حریص تر میشه و هم کاربرای دیگه برای گرفتن قدرت فعالیتشون رو بیشتر میکنن

و در آخر میتونین از جایگاه هم استفاده کنین که تقریبا شبیه قدرت هستش

عناصر اصلی گیمیفیکیشن:

  • امتیاز
  • نشان ها
  • معارفه
  • مراحل
  • چالش ها
  • جدول برندگان
  • حلقه های درگیری ذهنی

خب یکی از این عناصر امتیاز هستش. امتیاز ها به چند صورت میتونن باشن چند تا از مشهور ترین هاشون این چندتان:

  • امتیازات تجربه یا همون experience points که بیشتر با عنوان xp ها میشناسیم
  • امتیازات کارما
  • امتیازات شبکه های اجتماعی مانند لایک و ریتوییت و کامنت و فالو

مکانیک های بازی:

  • هدیه دادن
  • قهرمان بودن
  • کلکسیون
  • نوستالژی
  • شهرت
  • پیدا کردن الگو
  • سورپرایز دفعه اول.

برای مثال هدف خیلی ها از بازی کردن میتونه کلکسیون جمع کردن باشه. یا برای یافتن شهرت.

شرکت اپل همیشه از مکانیک "سورپرایز دفعه اول" در تمام محصولاتش استفاده میکنه به طوری که باز کردن پکیج محصولات اول به قدری برای کاربران مهیج هستش که اونا رو وادار به خرید محصول میکنه.


و در آخر چند تا از مثال های گیمیفیکیشن های برند ها و کمپانی های بزرگ رو باهم بررسی میکنیم که به نظر خود من معروف ترینشون گیمیفیکیشن دوربین کنترل سرعت بود.

در سوئد وقتی دیدن تصادفات ناشی از سرعت بالا در سطح جاده ها زیاد شده و حتی دوربین های کنترل سرعت و جریمه کردن خودرو های خاطی جواب نمیده دنبال یه راهکار خوب گشتن تا یه آقایی به یه راه حل ناب و بکر این مسئله رو حل کرد

ایشون اومد یه ایده داد که به جای اینکه دوربین کنترل سرعت بیاد راننده های خاطی و ماشین های با سرعت بالا رو ثبت و جریمه کنه تمام خوردرو هایی که رد میشن رو ثبت کنه و اونایی که سرعت مجاز دارن رو توی به اصطلاح لاتاری یا همون قرعه کشی شرکت بده حالا پول اون قرعه کشی از کجا میومد؟؟؟

از جریمه رانندگان خاطی و ماشین های پرسرعت

جالبه نه!!

دوربین لاتاری کنترل سرعت
دوربین لاتاری کنترل سرعت


یا یه مثال جالب دیگه بزنیم اپلیکیشن nike + run club هستش که تو خود ایران هم بین دوندگان بسیار پرکاربرد و محبوبه. گیمیفای این اپ به این صورت هستش که وقتی شما شروع به دویدن میکنین خود اپ به صورت اتوماتیک یک پست در شبکه های اجتماعی شما برای دوستاتون به اشتراک میزاره با این عنوان که شما شروع به دویدن کردین برای حمایت از شما اون پست رو لایک کنن و هربرا که اون پست شما لایک می خوره صدای تشویق برای ادامه دویدن به گوش شما میرسه. البته چندین مورد گیمیفای کردن هم داره که برای مثال میشه به چالش های گروهی، چالش های تک نفره(رکورد) و ... اشاره کرد.

منبع من از سایت مستر گیمیفیکیشن(تو گوگل سرچ کنین هس) و مقاله طراحی گیمیفیکیشن بود که نوشته زیکرمن و کانینگهام، ترجمه علی اختری و کامران حاتمی هستش

هدف از این مقاله این بود که اگر کسی به این مبحث علاقه ای داشته باشه بتونه سرفصل های اونو ببینه و خودش بره جستجو کنه وگرنه مطلب من خیلی ناچیز بود

ممنون از وقتتون

#گیمیفیکیشن #طراحی_محصول #استفاده_از_گیمیفیکیشن #گیمیفای_کردن_محصول #Gamification

#کالج