فیلم دوزیست
به کارگردانی برزو نیک نژاد و تهیه کنندگی سعید خانی
محصول 1398
با حضور جواد عزتی-هادی حجازی فر-پژمان جمشیدی-الهام اخوان-ستاره پسیانی-سعید پورصمیمی-مانی حقیقی و..
تماشای فیلم:سه شنبه 22 شهریور 1401-ساعت 23 و 45 دقیقه-سینما برج میلاد-سالن 4
"در جنوب شهر پسری به نام عطا با پدرش زندگی میکند و دو تن از دوستان خود را نیز به خانه راه دادهاست اما کلفتی که برای همسایهشان کار میکند، دلبستگی خاصی به این پسر دارد ولی عطا از این موضوع چیزی نمیداند. این کلفت دختری را به خانه عطا میآورد و ادعا میکند که دخترخالهاش است و از عطا میخواهد برای چند روزی مخفیانه او را در منزل خود نگه دارد. عطا این موضوع را میپذیرد و ماجراها با ورود این دختر به خانه شروع میشود."
(متن خلاصه داستان برگرفته از ویکی پدیا )
همانطور که از متن بالا پیداست داستان پیچیدگی چندانی نداشته و خیلی روان جلو می رود. در مجموع سرگرم کننده و با ریتم ثابت رو به جلو..
در چند نقطه از قصه هیجاناتی وارد داستان شده و تقریبا اجمالی و سریع رفع می شود..
فارغ از سبک و سیاق فیلمنامه، ماجرای فیلم کسل کننده و یا تکراری نیست و موضوع تا حدود ناب است..
در این میان بازی های به نسبت خوب که محصول دقت نظر کارگردان است و علی الخصوص بازی متفاوت و جذاب هادی حجازی فر و بازی بسیار روان و از نظر بنده بی نقص سعید پورصمیمی بر جذابیت قصه و روند فیلم می افزاید..
ضمن آنکه باز هم بازی نسبتا خوبی از پژمان جمشیدی را در ژانر جدی مشاهده می کنیم..
همچنین گریم های متفاوت از بازیگران شناخته شده نیز حسی خاص و متفاوت از شخصیت ها را ارائه می داد..
در مجموع شخصیت پردازی در این فیلم روند خوب، یکسان، غیر شتابزده و نسبتا قاعده مندی دارد و می توان با هر شخصیت در جایگاه خود کاراکتر همزادپنداری نمود..
اما (نقطه ی تاریک فیلم از دید بنده)
در انتهای فیلم با رفتارهایی بدور از شخصیت پرداخته شده از کاراکترها مواجه می شویم
رفاقت های پوشالی، جسارت های کوته فکرانه، خیانت تقریبا تمامی شخصیت ها و..
شاید قصد کارگردان پایانبندی غیرقابل پیشبینی بوده باشد که فقط تا حدودی موفقیت آمیز بود اما از نظر من اصل شخصیت پردازی در فیلم نادیده گرفته شد..
نمیتوان یک کاراکتر را دختری نجیب و خانواده دار و به فکر آبرو (که البته در دام یک عشق نافرجام در مقابل خانواده خود قرار گرفته است) معرفی کرد و در انتها ظرف چند دقیقه با یک شخصیت خائن پولدوست مواجه شد..
یا از طریق خلق یک رابطه ی رفاقت محور محیط اصلی فیلم را ساخته و پرداخته نموده و در انتها ناگهان همگی چشم به مال و ناموس یکدیگر داشته باشند..
در کل به نظرم برای این نوع تغییر شخصیت ها نیاز است در طول فیلم نقاط عطفی طراحی کرد..
در پایان تماشای این فیلم برای علاقه مندان سینمای ایران خالی از لطف نیست.
امتیاز : 6 از 10