ویرگول
ورودثبت نام
EMO
EMO
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

زاگرس نشین

سلام خیلی وقته که میام ویرگول و این نوشته مربوط به کمپین درختکاری رو میبینم و همش میخوام چیزی بنویسم که درختی کاشته بشه اما جرقه اصلی وقتی زده شده که ...


من چند ماه پیش در فصل پاییز سال 1399 به دامن طبیعت رفتم و مهمترین دلیلی که برای رفتن داشتم این بود که چندتا دانه بلوط با خودم بیارم و در منزل بکارمشون چون از اسفند 98 تا اون موقع اصلا از خونه بیرون نرفته بودم حدود 20 الی 30 عدد دانه آوردم با خودم و شرایط نگهداریشون رو تقریبا رعایت کردم ولی متاسفانه همگی خراب شدند بجز یک عدد که همون چند روز اول که دانه ها رو پیدا کردم کاشتم.

رفتم یک جای نوشابه خانواده رو نصفه کردم و زیرش رو هم کاملا با میخ سوراخ سوراخ کردم و دانه رو عین موشک های صدام که عمل نکرده بودن کاشتم وسطش (یعنی عمودی و نوک تیزش هم رو به زمین)و از خاک توی حیاط هم ریختم داخلش همین هیچ کار خاصی مثلا کود یا خاک مخصوصی هم براش نیاوردم فقط اون چند روز اول هر روز بهش آب میدادم و تماشا میکردم که آبش خارج بشه همین(دقیقا مثل اول روزی که ماشین لباسشویی خریدیم و نشستیم لباس شستن رو تماشا کردیم). بعد از یه مدت همون طوری توی حیاطمون بود دیگه زمستون شده بود و دیگه آب هم نمیدادم در واقع میشه گفت ناامید شدم گفتم شاید این دانه هم مثل دانه های دیگه آورده بودم خراب شده این قدر بهش آب دادم و جلوی بارون بوده چون اون جای نوشابه خانواده که تبدیلش کرده بودم به گلدان یه خورده دیر آب رو از خودش عبور میداد مثل گلدان های معمولی تو بازار نبود که زیرش اندازه مخصوص برش داره که مثلا اندازه مربع 1 در 1 باید ازش دربیاری خلاصه من همینطوری زیرش رو با میخ معمولی سوراخ سوراخ کرده بودم و خاکش هم الک کرده بودم بنابراین خیلی فشرده بود خاکش البته این دلیلها رو بعدا که داشتم ناامید میشدم از جوانه زدن بلوط به ذهنم رسید ... زمان گذشت و ... (هیچ وقت نمیتونی بفهمی منظور از سه نقطه چیه چون منظورم من یه خاطره تلخه که نمیخوام بگم)

بهر حال چند روز پیش دیدم که جوانه زده با سه تا برگ خوشکل کوچیک که فردا عکسش رو هم به اینجا اضافه میکنم. باورم نمیشد یعنی خدا به من لطف کرده بود و دانه ای که کاشته بودم رشد کرده بود اون روزی که اینو فهیمیدم گریه ام بند نمیومد بازم خداروشکر الحمدالله

چند روز پیش یه خرده کود کمپوست ریختم پاش بجای رشد علف هرز داده میبینید!
چند روز پیش یه خرده کود کمپوست ریختم پاش بجای رشد علف هرز داده میبینید!


به تازگی گلدان نوشابه ای رو پاره کردم و یه دبه سرکه وردا تبدیل کردم به گلدان این دفعه سوراخ های بیشتری و بزرگتری و البته از بغلش هم چند تا سوراخ ریز کردم یعنی دور گلدان هم سوراخ ریز کردم آخه شنیدم میگن این گلدان های سفالی بهتر گل توشون رشد میکنه چون رطوبت ازش عبور میکنه من این سوراخ های ریز دور گلدونم رو هم برای همین کار انجام دادم نمیدونم کار بکنه یا نه ولی منتظرم یه وجب رشد کنه دوباره گلدانش رو عوض میکنم احتمالا این دفعه دبه 10 لیتری مایع دستشویی بشه گلدانم

این هم از دبه سرکه وردا  و سایر دوستان تبدیل شده به گلدان
این هم از دبه سرکه وردا و سایر دوستان تبدیل شده به گلدان


یه چیز من خیلی نگران کرده به تازگی توی اینترنت سرچ زدم نوشته بود 20 سال طول میکشه تا درخت بلوط میوه بده یعنی همون بلوطی که من کاشتم 20 سال طول میکشه یه بلوط دیگه ازش بدست بیارم... خیلی زمان زیادیه هم برای من هم برای خود بلوط و جنگلهای بلوط زاگرس خیلی زمان زیادیه که بلوط بخواد یه بلوط دیگه تولید کنه ...

امیدوام یه دونه بلوط هم برای من بکارید و اگه مثل سامسونگ که چند سال پیش توی شمال جنگل ها رو احیا میکرد و اسم شخص رو می نوشت و آدرسش رو توی جنگل براش میفرستاد تا اگه خواست بره سر بزنه بهش شما هم این کار رو انجام بدید

پیکِ زمینبلوطزاگرسگلداندرخت
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید