ویرگول
ورودثبت نام
ارمیا
ارمیا
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

بحر معنوی

گر شدی عطشان بحر معنوی

فرجه‌ای کن در جزیرهٔ مثنوی

مثلا من !! :))
مثلا من !! :))


در معارف حکمت یه نکته ظریف و جالبی هست که بهش میگن "طلب".

معنیش اینه که سالک(حالا اسمشو بذاریم دانش آموز یا دانشجو فعلا) همواره باید در طلب معشوق(خدا) باشدتا فیض ها و بخشش های خداوند را در همه امور شامل خودش کند.

در معنای طلب شاید بتوان اینطور معنی کرد که ساختن ظرفیت در خویش برای دریافت نعمتی از طرف خداوند.

مثلا فرض کنید هر کسی نمیتونه بره دم باشگاههای فوتبال و بگه آقا منم میخوام فوتبالیست بشم ، باید از 6-7 سالگیش شروع کنه به بازی کردن و شاید ده سال در باشگاه ها یا زمینهای ورزشی توپ بزنه تا نشون بده شایستگیه فوتبالیست شدن و بازی در باشگاه های مطرح را بدست آورده.

یا مثلا کسی نمیتونه یروز کت و شلوار یا مانتو شلوار ! بپوشه بره دانشگاه شریف بگه من میخوام استاد دانشگاه بشم ! خوب احتمالا اگر معرفیش نکنن به تیمارستان و بفرستنش خونش بهش بیشترین لطف رو کردند.

این فرد هم باید کلی درس و تحصیل و تحقیق کرده باشه و نشون بده که میتونه استاد باشه تا بتونه با گذر از دانشگاه ها به دانشگاهی مثل شریف یا حریف دست پیدا کنه.

هین طلب کن خوش‌دمی عقده‌گشا رازدان یفعل الله ما یشا

مولوی در این بیت همین نکته رو میگه ، اینکه خداوند میفرماید" به هرکسی بخواهد هر چیزی را میدهد" ، این زمینه ای بنام طلب یا قابلیت رو میطلبه و خداوند کارش بدون حکمت نیست.

یا در این بیت:

آب کم جو تشنگی آور بدست ** تا بجوشد آب از بالا و پست

میگه که انقدر دنبال آب نباش (هر چیزی که میخواین جای آب بذارید) تشنگی رو در خودت بدست بیار (طلب رو در خودت داشته باش) که اگر این تشنگی در تو ایجاد شد غرق دریا خواهی شد.

اکثر آدمهای دنیا مدام دنبال آب میگردند بدون اینکه قابلیت آب رو داشته باشند ، بدنبال علم هستند بدون اینکه بدانند این علم چه فایده ای براشون داره یا بدون داشتن قابلیت اون علم رو میخوان و بعد توش میمونن که چکارش کنند.یا استفاده ای رو ازش میکنن که به ضرر خودشون و بقیه آدمها میشه.

اما همه اینها رو برای این گفتم که برای آدمهایی مثل خودم که نه مهارت و نه شجاعت شیرجه زدن در بحر معنوی رو نداریم تا بتونیم ازش ماهی های بزرگ و خوشمزه ازش بگیریم و رزق معنوی طلب کنیم یکاری میتونیم حداقل بکنیم ، یه قلاب ماهیگیری بندازیم توی بحر معنوی و بگذاریم همیشه توی آب باشه و همونجا آروم وساکت بنشینیم تا رزقی هم هر چند کوچک نصیب ما هم بشود و شاید به مرور و در کنار دریا نشستن و طلب کردن مداوم شجاعت و جرات پریدن در بحر معنوی رو پیدا کنیم.

و اینها به این دلیل به ذهن آمد که چند روز پیش کاملا اتفاقی یه ماهی گنده به قلابم گیر کرد و خیلی از مسایلی که دنبالش بودم رو دارم ازش بهره میبرم.

شما هم اگر خواستید سری بهش بزنید شاید ماهی مورد علاقه شما هم توش پیدا بشه...

https://www.khorshid.info/qlist/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87%D9%94_%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C

نشد لینک بذارم :( کپی کنید...

پ.ن

کل محتوای سایت رو من گوش ندادم و نخوندم و نمیدونم درسته یا نه و نه تایید و نه رد میکنم ، اوناییش که گوش دادم خوب بودن ، به عهده خودتون...

کین طلب در تو گروگان خداست  ** زانک هر طالب به مطلوبی سزاست

  • جهد کن تا این طلب افزون شود  ** تا دلت زین چاه تن بیرون شود
بحر معنویدانش آموزدانشگاه شریفطلبمثنوی
ای خواجه برو به هر چه داری || یاری بخر و به هیچ مفروش
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید