ویرگول
ورودثبت نام
فاطمه بابایی
فاطمه بابایی
خواندن ۶ دقیقه·۲ سال پیش

تلاش برای رسیدن به صلح با ساکنان زمین

سکانس اول

سال 95 بخاطر مشکلی به پزشک مراجعه کردم و دکتر برای تشخیص درست، آزمایشی برام نوشت که باید انجام میدادم. آزمایش خاصی بود و نباید 10 روز گوشت و مرغ و یه سری میوه ها رو می خوردم! 10 روز با هر جون کندنی بود گوشت و مرغ نخوردم تا بتونم آزمایش بدم و این کابوس تموم شه!
حال جالبی نداشتم چون به اجبار مجبور به این کار بودم و هرچیزی که اجباری باشه حال من رو بد می‌کرد! از یه طرف بی نهایت هوس جوجه کباب کرده بودم که جزو غذاهای محبوبم بود و از یک طرف به آرامش عجیبی رسیده بودم و دوست داشتم به این وضعیت ادامه بدم!
شکنجه تمام شد و آزمایش دادم و مشکلی نبود و من به وصال جوجه‌کباب رسیدم!



سکانس دوم

مهر ماه سال ۹۸ یک پروژه‌ی عکاسی از محصولات مخصوص گیاهخواران گرفتم. اون روزا خیلی در تلاش بودم که کار عکاسی داشته باشم تا بتونم برای ساعاتی هم که شده از فضای سخت و خشک حسابرسی فرار کنم به سمتِ هنر و دقایقی ز غوغای جهان فارغ بشم! :)
بعد از صحبت های اولیه با مسئول تبلیغاتشون محصولات رو برام ارسال کردند و این آقا با حوصله‌ی فوق‌العاده‌ایی که داشت نحوه پختشون رو بهم توضیح داد و من از فرداش شروع بکار کردم!

اولین عکسی که گرفتم از سویامیت چرخ‌شده بود! (سویامیت در ظاهر دقیقا شکل گوشت چرخ کرده است ولی در واقع سویای چرخ شده است که با زرشک کوهی، قرمز شده و ظاهری شبیه به گوشت داره!)
طبق دستوری که گفته بود با سویامیت ماکارونی درست کردم و بعد ازینکه عکاسیشو انجام دادم دو دل بودم تستش بکنم یا نه که با خودم گفتم بزار یه تستی بکنم شاید همچین بدم نبود!
خوب میتونم بگم نتیجه موفقیت آمیز بود و کل غذارو خوردم و متعجب بودم که چقدر طعمش مشابه با ماکارونی هایی که خودم قبلا می‌پختم بود!!

عکس مذکور (اسم برند رو حذف کردم تبلی‌غ نشه! :))
عکس مذکور (اسم برند رو حذف کردم تبلی‌غ نشه! :))


رفتم سراغ بقیه‌ی عکس‌ها: قورمه سبزی گیاهی، سویا میت تکه ای، برگر گیاهی، شیرسویا، کشک و...!

سویامیت تکه ای
سویامیت تکه ای


نگممم از طعم قورمه سبزیش که تو ظرف آماده بود :)
نگممم از طعم قورمه سبزیش که تو ظرف آماده بود :)


درحین عکاسی و برای اینکه عکسای خوبی بگیرم و همینطور غذاهای خوبی درست کنم که باب میل گیاهخوارها باشه میرفتم پیج های گیاهخوارهارو می‌دیدم و باهاشون صحبت می‌کردم، سایت‌های گیاهخواری رو سرچ می‌کردم ببینم چه دستورهای غذایی پیدا می‌کنم، با مسئول تبلیغاتشون که خودش هم گیاهخوار بود مشورت می‌کردم تا به نتیجه قابل قبولی برسم!
عکاسی انجام شد و نتیجه اش برام پیدا کردن کلی صفحه‌ی خوش رنگ و لعاب اینستاگرامی و سایت‌های جذاب سلامتی و پول شد!

مثلا این دسر خوشمزه نتیجه‌ی همون پیجای خوش رنگ و لعاب بود
مثلا این دسر خوشمزه نتیجه‌ی همون پیجای خوش رنگ و لعاب بود



آن اتفاقی که نباید می‌افتاد!

اوایل بهمن ماه بود که از سر بی‌حوصلگی تو اینستاگرام می‌چرخیدم که چشمم خورد به یک فیلم واقعی که یکی از همون دوستان گیاهخوار منتشر کرده بود. (گاو مادری رو پس از زایمان به زور و در حالی که گوساله‌اش به سختی دنبالش می‌دوید به سمت دامداری می‌بردن جهت شیردوشی!) برای چند ثانیه شوکه شده بودم و احساس می‌کردم از احساساتم سواستفاده شده! با گفتن ناسزایی زیرلب سریع رفتم سراغ پست های بعدی و سعی کردم فیلمی که دیدم رو فراموش کنم!
نه تنها نتونستم فراموش کنم که شروع کردم به سرچ کردن! همیشه به سرچ کردن علاقه داشتم و کافی بود صحبتی بشه و یا موضوعی باشه که سوال بشه برام، در کسری از ثانیه از حضرت گوگل کمک می‌گرفتم!
سرچ کردمو کردم و چیزهایی که می‌دیدم رو نمی‌تونستم باور کنم! چرایی ظلمی که به حیوانات می‌شد رو نمی‌تونستم درک کنم.
از یک طرف عاشق جوجه و لوبیاپلو بودم از یه طرف فیلم و عکس و متن پر از خشونت می‌دیدم. از یک طرف از یه طرف مطالبی می‌خوندم در مورد سلامتی بدن انسان با تغذیه گیاهی. از یک طرف می‌گفتم این گیاهخوارا خیلی افراطین از یک طرف آمار بالای آلودگی محیط زیست رو به خاطر فعالیت های دامپروری و گاز متان می‌دیدم. از یک طرف تجربه ده روزه خیلی سختی از نخوردن گوشت و مرغ داشتم از طرفی دیگه نمی‌تونستم بدون عذاب وجدان گوشت بخورم!


به دنبال جواب...

پر از سوال بودم و پر از اطلاعات نصفه و نیمه و تعصباتی که به سبک زندگی فعلیم داشتم! سراغ مسئول تبلیغات اون شرکت رفتم و بهش از سوالات بی‌حد و اندازه ای که برام پیش اومده بود گفتم و در کمال حوصله برام توضیح داد و گفت اگر اهل فیلم دیدن هستی چندتا مستند معرفی می‌کنم که احتمالا جواب سوالاتت رو اونجا پیدا کنی. (در انتهای همین مقاله در قسمت پی‌نوشت مستندها + لینک دانلودشون رو قرار دادم)

بعد از چند هفته یک شب که هیچ فیلمی برای دیدن پیدا نمی‌کردیم یهو یاد این مستندا افتادم و دانلودشون کردم تا ببینیم. چیزهایی که می‌دیدم واقعی بود و جواب تمام سوال‌هایی بود که داشتم. جواب اینکه چطور میشه وقتی کباب یا برگر کنارم باشه هوس نکنم بخورم، چطور میشه بستنی‌های میوه‌ای رو به مگنوم و عروسکی ترجیح بدم، چطور میشه بخاطر هوس خودم جانی رو نگیرم و از جایگزین‌هاش استفاده کنم و چطور میتونم بیشتر همدلی کنم نه تنها با انسان‌ها بلکه با تمام ساکنان زمین. از فردای همون روز تا الان که 2 سال 134 روز میگذره تصمیم گرفتم دیگه تکه های بدن موجودات زنده رو نخورم!



پی نوشت: فیلم ها

  • مستند ?What is health (سلامتی چیست؟)
    یکی از بهترین مستندات در این حوزه
این مستند عمق عوام فریبی را در صنایع غذایی حیوانی افشا ﻣﻰکند. یک مستندسازِ شجاع در یک اقدام شجاعانه، بزرگترین اسرار بهداشتیِ دوران معاصر را افشا ﻣﻰکند و نشان میﺩهد که صنایع و نهادهای دولتی ، سازماﻥهای بهداشتی و دارویی این اطلاعات را به شیوهﺍی سازمان یافته از اقشار مختلف جامعه پنهان کردهﺍند. این مستند تاثیرات مصرف گوشت و فراوردﻩهای لبنی بر سلامت افراد را مورد نقد و بررسی قرار میﺩهد.
سلامتی چیست؟
سلامتی چیست؟


این مستند در رابطه با این است که بزرگترین سازمان‌های حفاظت از محیط زیست چگونه محیطی برای گاوها به وجود می‌آورند، در صورتیکه پرورش دام تاثیرات منفی و زیان آوری روی کره‌ی زمین می‌گذارد. سازنده‌گان این مستند سعی بر نشان دادن واقعیتی هستند که سازمان‌های حفاظت از محیط زیست و صنایع دامداری  و دیگر صنایع مرتبط با دامداری‌ها پنهان کرده‌اند. آنها در راه تهیه این مستند از سوی افراد ناشناسی تهدید می‌شوند که تحقیقات خود را تمام کنند!
توطئه گاوی: اسرار پایداری
توطئه گاوی: اسرار پایداری


  • مستند The Game Changers (تغییر دهندگان بازی)
این مستند در کمتر از یک هفته ، پرفروش ترین فیلم تاریخِ آی تیونز شد. جیمز ویلکس برای پیدا کردن حقیقت در مورد گوشت، پروتئین و قدرت، به سراسر جهان سفر می‌کند. او در این سفر با ورزشکاران، سربازان نیروهای ویژه و دانشمندان مختلف ملاقات کرده تا بتواند به مردم دنیا در بهبود و تغییر شیوه زندگی و غذا خوردن کمک کند. وی همچنین متوجه می‌شود هر آنچه در مورد پروتئین تاکنون آموخته است، اشتباه بوده و…
تغییر دهندگان بازی
تغییر دهندگان بازی


ساکنین زمین عنوان فیلم مستندی با محوریت استفاده هایی که انسان‌ها از حیوانات میکنند (به عنوان حیوان خانگی، غذا، پوشاک، تفریحات و تحقیقات علمی) و ظلم هایی که طی این اعمال به آنها وارد می‌شود است.
فیلم به وسیله دوربینهای مخفی و تصاویری که قبلا هیچگاه نشان داده نشده اند، بزرگترین صنایع دنیا که کاملا وابسته به حیوانات هستند را به تصویر می کشد…

ساکنان زمین
ساکنان زمین


محیط زیستگیاهخواریدامپروریزندگی سالمدیجیتال مارکتینگ پله به پله
کسی که تلاش میکنه با هنرش دنیارو قشنگ‌تر کنه
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید