مبانی تجربه کاربری

تجربه کاربری (UX) بر درک عمیقی از کاربران تمرکز دارد. چه چیزهایی نیاز دارند، ارزش‌هایشان چیست، توانایی‌هایشان و هم‌چنین محدودیت‌هایشان. تجربه کاربری همچنین اهداف تجاری گروهی که پروژه را تعریف می‌کنند نیز در نظر می‌گیرد. به‌کارگیری طراحی تجربه کاربری در نهایت باعث بهبود کیفیت تعامل کاربر با محصول خواهد شد.

عوامل موثر در تجربه کاربری

تجربه کاربری تضمین می‌کند که کاربران در محتوایی که شما به آنها ارائه می‌کنید ارزش قائل می‌شوند. Peter Morville با طرح لانه زنبوری خود تجربه کاربری را اینطور تعریف می‌کند:

برای دست‌یابی به تجربه کاربری با ارزش و معنی‌دار، اطلاعات باید:

  • مفید: محتوا باید اصیل باشد و حتما نیازی را برطرف سازد،
  • قابل استفاده: استفاده از محصول باید ساده باشد،
  • مطلوب: عکس‌ها، هویت، برند و دیگر المان‌های بصری باید باعث برانگیختن احساسات (خصوصا احساسات مثبت) شود،
  • جستجو پذیر: محتوا باید قابل دستیابی و جستجو باشد، چه داخل و چه خارج از محصول،
  • دسترس‌پذیر: محتوا باید برای افراد دارای معلولیت نیز در دسترس باشد،
  • باورپذیر: کاربران باید بتوانند به شما اعتماد کنند و محتوای شما را باور کنند.

حوزه‌های مرتبط با ساخت تجربه کاربری

تجربه کاربری حوزه‌ای درحال رشد است که همچنان در حال تعریف شدن است. ساخت یک دیزاین کاربر محور اصول Human-Computer Interaction را دربرمی‌گیرد و همچنین پا را فراتر گذاشته و حوزه‌های زیر را نیز شامل می‌شود:

در پست‌های جداگانه‌ای به مرور هر کدام از این حوزه‌ها توضیح مفصل داده خواهند شد. پس یادتون نره +دنبال کنید ;)

مدیریت پروژه (Project Management) بر برنامه‌ریزی و سازماندهی یک پروژه و منابعش متمرکز است. این شامل شناسایی و مدیریت روش‌ها، بکار بردن این روش‌ها در فرایند طراحی کاربر محور، تنظیم تیم و راهنمایی موثر تیم در تمام مراحل تا تکمیل پروژه.

کاربرپژوهی (User Research) بر فهم رفتارها، نیازها و انگیزه‌های کاربر از طریق تکنیک‌های شهودی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و دیگر روش‌های دریافت بازخورد تمرکز دارد.

کاربردپذیری (Usability) بر این متمرکز است که کاربران چقدر راحت می‌توانند برای رسیدن به اهداف خود از محصول استفاده کنند. همچنین مشخص می‌کند که کاربران در طول این فرایند چقدر رضایت دارند.

معماری اطلاعات (Information Architecture) بر چگونگی دسته‌بندی، ساختار و نمایش اطلاعات به کاربران تمرکز دارد.

طراحی رابط کاربری (User Interface Design) کاری که کاربر می‌خواهد انجام دهد را پیش‌بینی می‌کند و تضمین می‌کند المان‌هایی که در رابط به کار رفته به‌راحتی در دسترس، قابل درک هستند و کارهایی که کاربر می‌خواهد را انجام می‌دهد.

طراحی بصری (Visual Design) تضمین می‌کند که رابط کاربری زیبا و ودل‌انگیز است و همچنین در راستای اهداف برند قرار دارد.

استراتژی محتوا (Content Strategy) بر نوشتن و جمع‌آوری محتوای مفید برای کاربران با برنامه‌ریزی تولید، تحویل و نظارت بر آن‌ها تمرکز دارد.

دسترسی‌پذیری (Accessibility) بر این تمرکز دارد که چطور یک فرد دارای معلولیت (هر نوعی) به محصول (سایت، اپلیکیشن و هر سیستم یا سرویسی) دسترسی دارد و از آن نفع می‌برد.

آنالیتیک (Analytics) بر جمع‌آوری، گزارش و تجزیه و تحلیل اطلاعات یک محصول تمرکز دارد.



منابع: