ویرگول
ورودثبت نام
HOSSEIN FAKHARI
HOSSEIN FAKHARI
خواندن ۳ دقیقه·۳ ماه پیش

رمان کوتاه پیرمرد و دریا ، شاهکاری از همینگوی

تا به حال کتابی خوانده‌اید که به ظاهر ساده، اما در عمق خود عمیق و فلسفی باشد؟ "پیرمرد و دریا" یکی از همین آثار است. این داستان کوتاه اما پرمایه، ما را به سفری درونی و بیرونی می‌برد؛ جایی که پیرمردی به نام سانتیاگو با طبیعت، بخت و حتی با خودش مبارزه می‌کند.

معرفی کتاب پیرمرد و دریا


خلاصه ای از داستان

"پیرمرد و دریا" اثر ارنست همینگوی، بدون اضافه‌گویی و به ساده‌ترین شکل ممکن، به دور از عشوه های ادبی و شاعرانه داستان نبرد پیرمردی کوبایی به نام سانتیاگو با یک نیزه ماهی را روایت می‌کند.
در واقع شیره و شاکله این اثر هم ارتباط و پیوند بین این دو است
و ما به واسطه خیالات پیرمرد؛ شخصیت و هویت ماهی داستان را به رسمیت میشناسیم. البته نباید تمام توجه‌مان معطوف به پیرمرد باشد؛ زیرا در سمت دیگر داستان با مرد جوانی به نام مانولین مواجهیم که حکم فرزند معنوی سانتیاگو را دارد.
مانولین به دلیل بدشانسی‌ها و ناکامی های پیرمرد دیگر اجازه ندارد با او به دریا برود. دلیل اصلی به دریا زدن سانتیاگو هم، نه توجه و احترام اطرافیان و نه شکم گرسنه‌اش است؛ بلکه فقط می‌خواهد خود را به خودش و پسرش اثبات کند و او را به قایقش برگرداند.


داستان پیرمرد و دریا نماد چیست؟؟

در خیلی از نقد و بررسی های این اثر می‌بینیم که داستان نبرد نیزه ماهی و سانتیگو به عناوینی مانند : نبرد انسان با زندگی و سرنوشت ،یا تمثیلی از استقامت انسان در سختی هاست اما به نظر من سانتیاگو نماد آدم هایی است که نمی‌دانند کی باید دست از یک کاری بکشند و قبول بکنند که دوران آنها گذشته و باید کنار بکشند . این آدم ها حتی اگر موفق هم بشوند باز آنقدر قوی نیستند تا از دستاوردشان محافظت کنند.
البته این را هم اضافه کنم که من قصد ندارم تعابیر دیگری که از این داستان وجود دارد را نقض کنم .

شخصیت‌ پردازی

شخصیت‌های این داستان عملاً همان آدم‌های واقعی هستند که از دنیای واقعی به داخل این کتاب ریخته شده‌اند. همینگوی در نقل قولی گفته : "من می‌خواستم یک پیرمرد واقعی، یک پسر واقعی و یک دریای واقعی خلق کنم."

تصاویری از ارنست همینگوی
تصاویری از ارنست همینگوی


ارنست همینگوی : نویسنده‌ای که بزرگترین شاهکارش زندگی اش بود

ارنست همینگوی در سال 1899 در ایالت ایلینوی آمریکا زاده شد. او پس از گذراندن دوران کودکی همراه با فقر و مشکلات خانوادگی، ماجراجویی‌های خود را به عنوان راننده آمبولانسی در جنگ جهانی اول آغاز کرد. همینگوی از شکار و ماهیگیری در آفریقا و کوبا تا حضور در جنگ داخلی اسپانیا تجربیاتی کسب کرد که به خلق آثارش کمک شایانی کردند. نگارش "پیرمرد و دریا" را نیز در زمانی که در کوبا مشغول ماهیگیری بود، آغاز کرد.


بهترین ترجمه‌های کتاب پیرمرد و دریا

نجف دریابندری (نشر خوارزمی)
نجف دریابندری (نشر خوارزمی)
مهدی افشار (نشر مجید)
مهدی افشار (نشر مجید)
محمد تقی فرامرزی (نشر نگاه)
محمد تقی فرامرزی (نشر نگاه)

ترجمه های مختلفی برای این اثر وجود دارد اما بهترین آنها ترجمه آقای دریابندری است برای مشاهده ترجمه‌های دیگر، پیشنهاد می‌کنم به سایت "چی بخونم" سر بزنید.

کلام آخر


آیا این کتاب ارزش خواندن دارد؟؟
برای شروع کتاب خواندن مناسب است؟؟
در جواب این‌ها باید بگویم: بله قطعا ! داستان این کتاب نه آنقدر پیچیده و فلسفی است که خواندنش را عذاب آور کند و نه آنقدر ساده و سطحی است که حوصله‌تان سر برود
بنابراین برای شروع کتاب خواندن یک تجربه خاص و خارق‌العاده است.


من حسین هستم و در اینجا در مورد کتاب‌هاو موضوعاتی که برایم جالب است می‌نویسم و دوست دارم به آدم‌ها کمک کنم کتاب مورد نظر خودشان را راحت‌تر پیدا کنند. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

کتابارنست همینگویرمانپیرمرد و دریاکتاب خوانی
علاقه‌مند به داستان ، اینجا درمورد کتاب هایی که میخونم مینویسم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید