ویرگول
ورودثبت نام
نازی کنکوری :)
نازی کنکوری :)
خواندن ۶ دقیقه·۱ سال پیش

چه طور به برنامه اصولی برای کنکور رسیدم!

آموزش برنامه ریزی کنکور
آموزش برنامه ریزی کنکور

تا حالا چند بار شده که در طول روز کلی درس و کار داشته باشین و هیچ کاریم نکنین؟!تا به حال چندبار برای کنکور برنامه ریزی کردین و اما حتی یه ذره هم اجرا نکردین همه این مشکلات یک دلیل بیشتر ندارن،اونم عدم برنامه ریزی مناسب و ندونستن اصول و نحوه برنامه ریزی کنکوره..

اجازه بدین همین الان تکلیفمون رو مشخص کنیم و بهتون بگم که برنامه ریزی برای یه کنکوری به چه دردی میخوره و اصلا معنیش چیه ؟خیلی خلاصه اینجا میگم مفصل تر در ادامه که برنامه داشتن یعنی منظم بودن و با بهروری درس خوندن چون برنامه ریزی به ما کمک می کنه بفهمیم چی می خوایم ،چه کارهایی داریم و هدف ما چی هست، زمان و منابع مون رو بررسی کنیم و از پس مانع های درونی مون بر بیایم پس قضیه فراتر از یه پلنر یا تو دو لیست خریدنه چون اصول برنامه ریزی یه کنکوری شامل داشتن برنامه مناسب داشتن هست که کل زندگی مون توی یه هارمونی قرار بگیره و برنامه ریزی برای کنکور بشه سبک زندگی ما نه اینکه انجامش از سر اجبار باشه! حالا در ادامه میریم سراغ اشتباهات من و راه حل هایی که به کار گرفتم برای حل کردنشون تا با هم به این نتیجه برسیم چه طور برای کنکور برنامه ریزی کنیم؟ به امید این که کسی دیگه این اشتباه ها رو تکرار نکنه و مسیر براش هموار تر بشه .

مقاله افزایش ساعت مطالعه باید مقصد بعدی تو بعد این مقاله باشه.

آموزش برنامه ریزی درسی برای کنکور

داستان این که چرا برنامه ریزی نمی کردم

  • اولین دلیل برنامه نریختن ، اینه که می‌ترسیدم وقت آزاد و تفریح نداشته باشم و محدود بشم، نتونم مثل قبل هر کاری که دلم می‌‎خواست رو انجام بدم منظورم هر کاری به جز درس خوندن در حالیکه برعکس بود!

وقتی شروع به برنامه ریزی کردم دیدم نه تنها محدود نشدم، بلکه باعث شد وقت آزاد بیشتری داشته باشم! و بدونم دارم چیکار میکنم باعث شده بود با قدرت بیشتری به سمت موفقیت و هدفم حرکت کنم و این قدرت رو تو هر قدمم حس میکردم پس وقتی فهمیدم که برنامه ریزی محدودم نمیکنه! قدم اول رو برداشتم.

  • دومین دلیل نداشن برنامه این بود که وقتی از برنامه عقب می‌اُفتادم دیگه ادامه نمی‌‎دادم!

ما ها وقتی فقط و فقط یک کار رو نتونیم انجام بدیم، کلاً بی خیال میشیم،منم مستثنا نبودم!عقب افتادن از برنامه استرس بیشتری بهم میداد و فکر میکردم دیگه نمیتونم بخونم و مباحث رو برسونم،ولی اینم برعکس بود؛ با عقب افتادن باید همه انرژیمو جمع میکردم تا بقیه برنامه رو تموم کنم و عقب موندگی هارو برای ایستگاه جبرانی نگه دارم پس همینکارو کردم.

  • سومین اشتباه من این بود که باخودم میگفتم دیگه برنامه ام غیرقابل تغییره، و قسم خوردم دقیقا همون برنامه رو اجرا کنم! اگه یک درصد اینور اونور شدن کل برنامه و نظم ذهنم رو بهم میریخت. درحالیکه برعکس بود، بازم برعکس بود! برنامه م رو انعطاف پذیر کردم ، یعنی چی؟ یعنی اگه به هر دلیلی،هر دلیلیییی… نمیتونستم یکی از باکس های برنامه ام رو بخونم، دیگه دست و پامو گم نمیکردم پس برنامه ام رو طوری تنظیم میکردم که انعطاف پذیرباشه، یعنی عقب موندگی هام رو جایگزین میکردم و باکس رو به روز دیگه ایی منتقل میکردم و خیالم راحت میشد که برنامه کل هفته سرجاشه.

هر کسی که دنبال برنامه ریزی هست باید گزارش کار نویسی و تعهد به برنامه برای کنکور رو هم بخونه.

برنامه برای مطالعه کنکور

  • قورباغه ام رو قورت دادم!!

یعنی چی؟ یعنی سعی کردم برنامه ام رو بر اساس انرژی و انگیزه ام بچینم و جوگیر نشم مثلا ظهر که از مدرسه میومدم و خیلی خسته بودم و کمی استراحت میکردم،قطعا در ادامه روز قرار بود بیشتر خسته بشم..پس درسایی که برام سخت تر بودن رو اول برنامه ام مینوشتم.

قورباغه ات را قورت بده یعنی دقیقاً همین!!

نحوه برنامه ریزی برای کنکور
نحوه برنامه ریزی برای کنکور


برنامه اصولی برای کنکور این ویژگی ها رو داره

  • اقااا خااانم به خودتون استراحت بدین!

من اوایل سعی میکردم برنامه ام رو طوری بنویسم که مدام درس بخونم و فکر میکردم یه کنکوریه خفنم!

بعد فهمیدم که باید استراحت هم داشته باشم استراحت خوب و مفید!مثلا به ازای هر باکس۲ ساعته ۱۵الی۲۰ دقیقه استراحت میکردم البته در زمان استراحتم فقط استراحت میکردم! به کل شبکه های اجتماعی و تلویزیون و..حذف کرده بودم و این یعنی استراحت درست و حسابی

  • برای خودم جریمه گذاشته بودم!

هربار که سهل انگاری میکردم یا از زیر بار درس در میرفتم خودمو جریمه میکردم.

اینطوری مجبور میشدم برنامه م رو کامل اجرا کنم و از خودم راضی باشم.

  • مهم تر از برنامه ریزی، عمل کردن به برنامه ست

چیزی که بعدا یادگرفتم حواسم بهش باشه برنامه ریزی ام‌ رو بر اساس شرایط زندگی شخصی، شخصیت، هوش، سطح تحصیلی حتی مدرسه ایی که بودم و مهم تر از همه ،زمانی که تا کنکورم باقی مونده بود، چیدم و علاوه بر نقاط قوت حواسم به نقاط ضعفم بود،یعنی نمیشد که از برنامه اماده استفاده کنم،باید برنامه ام رو شخصی سازی میکردم. بخاطر همین تصمیم گرفتم از مشاور کنکور کمک بگیرم به گفته های مشاورم اولین موردی که باید برای خودم مشخص میکردم،هدفم بود.

پس، چندتا سوال از خودم پرسیدم: کدوم رشته‌ رو میخواستم؟ کدوم دانشگاه؟ کدوم شهر؟

برنامه درس خواندن برای کنکور

  • برنامه ریزی مبحثی داشتن مهمه!

یعنی مشخص میکردم که این هفته قراره چه حجم از مباحثی رو بخونم و کدوم ازمون شرکت کنم سرفصل ها و حتی تعدادصفحات کتاب و تست هام رو می نوشتم و به روش خوندن هر درس توجه میکردم که هر درس رو چطوری بخونم و چقدر زمان بهش بدم؛مثلا درس زیست شناسی، برای من مهم تر از ریاضی و فیزیک و شیمی بود ،پس وقت بیشتری رو به زیست میدادم و منابع اموزش و تستم از قبل اماده بود.

تو برنامه ریزی کنکورم ساعات مطالعه هر درس رو باتوجه به مبحث و حجمش تعیین میکردم؛ و ترتیب میدادم مثلا دروس عمومی رو وقتی میخوندم که برای یادگیری آمادگی کمتری داشتم تا اختصاصی ها؛ برعکس دروس اختصاصی رو هم وقتی میخوندم که انرژی بیشتری داشتم، مثل اول صبح! یا مثلا تایم استراحتم لغات عمومی رو مرور میکردم.

  • مهم ترین بخش برنامه ریزی کنکور مرور

اوایل شروع به خوندنم که واقعا داشتم خوب میخوندم، اما جوری که دلم میخواست نتیجه نمیگرفتم و درصد و تراز آزمونم پایین بود..مطلب رو بلد بودم اما سرجلسه نمیتونستم به سوال جواب بدم، بعد که پاسخ نامه تشریحی رو میخوندم، میدیدم ای دل غافل!!! من این مطلب رو خونده بودم و تست هم زده بودم!

همین باعث شد متوجه اهمیت مرور کردن بشم،مرور پایه ثابت برنامه ام شد، که کمک می‌کرد ذهنم هرلحظه آمادگی داشته باشه و بتونه مطالب رو بازیابی کنه و این مهم ترین نتیجه درس خوندنه بچه ها!

و در آخر؛می دونم که اگه تو اینجایی، یعنی خودت اهمیت برنامه ریزی تو کنکور و آزمونا رو میدونی پس قصد نداشتم که تکرار مکررات کنم، فقط به چندتا از تجربه هام که گفتم گوش کن، میتونه دنیات رو عوض کنه.

برنامهبرنامه ریزیمدرسهچگونه منظم باشیمدرس خواندن
نازنین هستم ( نازی ) به خاطر کنکور وارد ویرگول شدم و همچنان موندگار شدم اینجا
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید