محمدطاها جهاندیده
محمدطاها جهاندیده
خواندن ۲ دقیقه·۱ سال پیش

صنعت فلسفه: آینده تفکر در جامعه شبکه‌ای

?محمدطاها جهاندیده، مجله نقد اندیشه، شماره اول، ص ۸۸

بخشی از متن:

?در عصر جامعه شبکه‌ای، انسان با تغییر شتابزده بنیانهای مادی، بحران هویت و سیر نامحدودی از اطلاعات و مفاهیمی مواجه‌شده که همچون مشتی بر آگاهی او می‌کوبد. در جامعه شبکه‌ای، انسان در عین مواجهه با بحران معنا، نیازمند تبیین معنایی مفاهیم نامحدودی است که در عصر اطلاعات به شکلی شتابزده تولید می‌شوند.

?در فرهنگ دیجیتالی به مثابه فرهنگ ویژه عصر اطلاعات، مرزهای واقعیت به کلی از هم گسسته‌است.

?در واقعیت مجازی، افزون بر زوال معنایی مکان و ماده، مفهوم زمان نیز به کلی دگرگون شده‌است.

? بر اساس تحلیل‌های مجمع جهانی اقتصاد، مهارت‌هایی همچون تفکر انتقادی و حل مسئله به مهمترین‌ مهارت‌های انقلاب صنعتی چهارم و عصر جایگزینی هوش مصنوعی بدل‌شده و مشاغل کلانی از جمله کارمندی، پزشکی، ترجمه و وکالت که تابع الگوریتم‌های سازمان‌یافته و فرایندهای خودکار هستند، به زودی در معرض انقراض قرار خواهند‌گرفت.

?روند کنترل تفکر توسط قدرت، در نهایت ممکن است به مرحله عبور از نخبگان و صاحبان قدرت انسانی رسیده و وارد مرز فراانسانی خود شود. در فرضیه تکینگی فناوری، سرعت بیش از حد یادگیری هوش مصنوعی در نهايت منجر به پدیده «انفجار هوش» و ظهور یک ابر هوش قدرتمند خواهد شد.

? کاستلز عصر اطلاعات را عامل آزادسازی ظرفیت تولید بی‌سابقه‌ای توسط قدرت ذهن دانسته و اقتصاد اطلاعاتی را خالق دینامیسم جدیدی در نظر می‌گیرد که ابزار تولید آن، خرد انسان بوده، حاملان فرهنگ و خالقان معنا مهمترین نقش را داشته و شعار عصر "می‌اندیشم پس تولید می‌کنم" است.

? نفوذ فیلسوفان در ابرشرکتهای صنعتی و سازمانهای بشری و زیست محیطی، جلوه‌ای از آغاز صنعت‌سازی از فلسفه، با توجه به عصر صنعت اطلاعات و کالاهای اطلاعاتی است. سرمایه‌گذاری‌های هنگفت نیکولاس برگرون جهت رشد و ارتقای فلسفه یکی از نمونه‌های این آغاز است.

? با ظهور فناوری‌هایی همچون کاشت میکروچیپ‌ و فرضیاتی از قبیل بارگذاری ذهن، ایده‌هایی همچون مرگ سوژگی و خودآگاهی انسان به بالاترین حد امکان رسیده‌است.

? انسان در دورانی به سر می‌برد که به تعبیری پست مدرن، موجودی بین نیمه‌خدا و حشره است.

? فارابی بقای ابدی را تنها برای کسانی می داند که خدای‌گونه باشند و روح و خرد خود را به تعالی برسانند.

? برخی فیلسوفان برای استدلال، از کامپیوتر به‌جای ذهن استفاده می‌کنند و در فلسفه دیجیتال، کامپیوتر‌ها به خود به مثابه فیلسوف ظاهر شده‌اند.

? در تفکر تکنولوژیک، انسان به موجودی فاقد تفکر انتقادی بدل می‌شود.

? هایدگر خود را مخالف سرسخت تفکر تکنولوژیک نمی‌داند، بلکه به خطرات انحصار تفکر تکنولوژیک می‌پردازد.


صنعت فلسفه: عصر نفوذ فیلسوفان در ابرشرکت‌های صنعتی
صنعت فلسفه: عصر نفوذ فیلسوفان در ابرشرکت‌های صنعتی


صنعت فلسفهمحمدطاها جهاندیدهجامعه شبکه‌ایانقلاب صنعتی چهارمفلسفه
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید