ویرگول
ورودثبت نام
مانا
مانا
خواندن ۴ دقیقه·۵ ماه پیش

چطور به برنامه ریزی هام پایبند بمونم؟

این سوال خیلی از ماهاست که چطور میتونیم عادت ها و کارهای جدید رو توی برنامه هامون انجام بدیم؟

📷

اصلا چطور میتونیم برنامه ریزی های درست داشته باشیم؟

خب،من سعی میکنم مثل همیشه با توجه به تجربه ی شخصیم بعنوان یک فرد داری وسواس فکری_جبری یا همونocd و همینطور باتوجه به مقالاتی که مطالعه کردم و آموزش هایی که دیدم یکسری راه های نوین و سالم برای پایبندی به برنامه ریزی رو بهتون یاد بدم

قدم های برنامه ریزی

خب ما اول از هر کاری باید یک برنامه ریزی درست داشته باشیم یعنی یک برنامه ی واقع بینانه که بدونیم دقیقا چی میخوایم؟

قدم اول اینه که شما برنامه هاتون رو به ترتیب اولویت بندی کنید.یعنی چی؟

یعنی مثلا توی برنامه ی امروز من از بین ۱۰تا کاری که باید انجام بدم سه تای اول که ضروری و بسیار مهم هستند رو انتخاب کنم.اینها میشن اولویت اول.

بعد بهمین ترتیب میریم سراغ اولویت های بعدی.

فقط باید یک نکته رو در نظر گرفت که در این اولویت بندی ها،ضروری بودن رو خیلی مورد توجه قرار بدید.کارهای مهم و ضروری اولویت اول هستند و کارهای غیر مهم وضروری اولویت دوم.

کارهای مهم و ضروری مثل سرکار رفتن و دکتر رفتن

کارهای غیرمهم و ضروری مثل جلسه ی باشگاه رو رفتن یا کلاس نقاشی و زبان رو غیبت نکردن

خب حالا که اولویت هارو چیدیم قدم بعدی میشه تاحد امکان زمانبندی کردن برای هرکدوم از برنامه هامون.

یعنی تاحد امکان زمان دقیقی مشخص کنیم که میخوایم روی هرکار بذاریم و از ابتدا یک نمای کلی از روز و هفته ی خودمون در ذهنمون باشه و برنامه های هفته رو بطور کلی بدونیم.

اصول پایبندی به برنامه ریزی

برای پایبندی به برنامه ریزی باید چند تا کار رو انجام بدیم در طی برنامه ریزی که خیلی مهمه:

۱_هدف های کوچک روزانه که دستیابی بهشون خیلی آسونه

۲_اجرای اصل شکرگزاری بابت انجام دادن هر بخش از برنامه که اجرا شده حتی ۱۰درصد برنامه

۳_اجرای اصل سه نهال آخر هر روز

۱_با تعیین اهداف کوچک روزانه شما میتونید خودتون رو تشویق کنید له انجام بیشتر برنامه هاتون.

اهداف کوچیک و شخصی کاملا مشخص؛مثلا:

من امروز قبل از صبحانه و بعد از نهار و شام مسواک میزنم.

این یک هدف کوچک بشمار میاد که قابل دستیابی هم هست و میتونیم با انجامش خودمون رو تشویق کنیم.

۲_اجرای اصل کرگزاری: خب یکم اسمش شبیه روانشناسی زرده ولی نه صبر کنید من فقط از اون اسم استفاده کردم تا یک مفهوم خیلی ساده اما معمولا فراموش شده رو یاد بدم.

تشکر کرد ولی اینبار از خودم بابت کارهایی که امروز انجام دادم.شکر گزاری از خودم نه کس دیگه ای!

از خودتون شکرگزار باشید بابت کارهای مثبتی که امروز انجام دادید خودتون رو متعهد کنید که حداقل یک تعداد شکرگزاری هرروزه داشته باشید.مثلا ۳عدد یا ۵عدد.

۳_اصل کاشت سه نهال:من خودم این اسم رو روش گذاشتم این اصل یعنی شما هرروز سه نهالی که کاشتید رو  بنویسید و به خودتون یادآوری کنید که این شما بودید که این کار های خوب رو انجام دادید.

این سه نهال میتونه هر کاری که از نظر معنوی برای شما ارزش داره رو شامل بشه.و البته در طی زمان به ما کمک میکنه بتونیم به بخش های غیر مادی زندگیمون هم بدون آسیب به بخش های مادی،رسیدگی کنیم.

اصول پیگیری برنامه ها

در اینجا ما راجع به مهم ترین بخش یعنی بخش ارزیابی عملکرد برنامه هامون می‌پردازیم که ترجیحا باید روزانه باشه اما میشه هفتگی هم انجامش داد.

خب در اولین قدم باید تعداد برنامه های انجام شده را محاسبه کنیم و درصد بدست بیاوریم(دقت کنید تعداد برنامه های انجام شده،نه انجام نشده).این درصد نشانه ی این است که چند درصد برنامه ما کامل شده است.

سپس در دومین قدم یک دفترچه ی یادداشت برمی‌داریم و در اونجا از برنامه هایی که انجام دادیم می‌نویسیم ازینکه چرا آنهارا اجرا کردیم؟ وقتی انجامشان دادیم چه حسی داشتیم؟

دقت کنید دوستان ما در ارزیابی هیچ کاری به برنامه های انجام نشده نداریم.

مگر در یک شرایط،در شرایطی که یک برنامه ی مهم و ضروری از روز جا مانده باشد.در آن زمان ما اولین هدف فردا را انجام برنامه ی مهم و ضروری جا مانده از روز قبل می‌گذاریم.

فقط باید به یک مساله دقت کرد که اکثرا دچار این اشتباه می‌شوند که گمان می‌کنند روند پیشرفت در پایبندی به برنامه ریزی ها،یک روند خطیه درحالیکه این روند پر از فراز و نشیبه و مهم اینه در ابتدای کار شما فقط به انجام کار تمرکز کنید و بعد از ۲الی ۳ماه میتونید توی ارزیابی عملکرد هاتون یک مقایسه با روزهای اول انجام بدید و نتیجه رو ببینید.

اختلال adhdاختلال بیش فعالیاختلال نقص توجهبرنامه ریزی روزانهپایبندی به تعهدات
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید