ویرگول
ورودثبت نام
مرضیه
مرضیه
خواندن ۲ دقیقه·۲ سال پیش

بنویسیم؛ ننویسیم

صوتِ کتاب «مزخرفات فارسی» را شب‌هایی گوش می‌کردم که چشم‌هایم اعتراض می‌کردند: «از صبح از ما کار کشیدی. بس است دیگر! یک امشب را از ما کار نکش». من هم ناگزیر می‌شدم نازشان را بکشم و به‌جای خواندن کتاب الکترونیک، کتاب صوتی گوش کنم. چند شبی طول کشید تا کتاب را تمام کنم و در مجموع برای من تجربه لذت بخشی بود.


دو نکته در معرفی این کتاب:

این راه را نهایت صورت کجا توان بست ...

در ویراستاری هم مثل بسیاری از مهارت‌های دیگر، دست بالای دست بسیار است. تصور نکنیم اگر سال‌هاست می‌خوانیم و می‌نویسیم پس دیگر نیازی به آموختن بیشتر در این زمینه نداریم و چنین کتاب‌هایی فقط به درد افراد مبتدی می‌خورد.

همه ما فارسی بلدیم؛ ولی در هر سطحی که باشیم، می‌توانیم کمی بهتر شویم. قرار نیست سخنور، ویراستار یا کسی شبیه به آنها باشیم. فقط قرار است تلاش کنیم از زیبایی، شیرینی و روانی زبان فارسی دست‌کم برای استفاده کلامی و نوشتاری روزمره‌مان کمی بیشتر بهره ببریم.

اگر هدف شما هم همین است کتاب «مزخرفات فارسی» مناسب شماست. آقای رضا شکراللهی نویسنده کتاب با نثری روان و چاشنی طنز، مثال‌های متعددی از اشتباهات دستوری و کلمات غلط رایج در گفتار و نوشتار به خصوص در رسانه‌ها مطرح می‌کند. نویسنده ریشه‌های برخی کلمات و امثال‌وحکم را بیان و در هر مورد شیوه به‌کارگیری درست آن کلمه یا عبارت را بیان می‌کند.

به نظرم کتاب حتی برای کسانی که بخش عمده این مباحث را می‌دانند، می‌تواند یک یادآوری جذاب باشد.

♥️ دو مورد که زیاد اشتباه نوشته می‌شود:
☀️ "گاهی" درست است نه "گاهاً"
☀️"دردِ دل" درست است نه "درد و دل".
??
♥️ به نظرم، اگر متوجه ایرادی در نوشتار یا گفتار دیگران شدیم و خواستیم تذکر دهیم، با لحن مهربان و دوستانه باشد. در واقع بهتر است اشتباه زبانی افراد را که خیلی وقت‌ها هم سهوی است، علنی و آشکار نگوییم. به نظرِ من، رعایتِ دل آدم‌ها مهم‌تر است از تصحیحِ ایرادات زبانی‌شان.♥️

صدای آقای آرمان سلطان‌زاده

واقعیت این است موقعی که کتاب را انتخاب کردم از محبوبیت صدای آقای سلطان‌زاده بی اطلاع بودم؛ بعداً که جستجو کردم دیدم بسیاری از نظرات نوشته شده زیر کتابهای صوتی ایشان، به تعریف و تمجید از لحن و صدای گوینده اختصاص دارد.

راستش من درمورد بعضی کتاب‌ها انتخابم نسخه متنی است، چون دیدن واژه‌ها و مزه‌مزه‌کردن آنها برایم لذت‌بخش است؛ اما درمورد کتاب «مزخرفات فارسی»، به نظرم نسخه صوتی آن با صدای آقای سلطان‌زاده بر گرما و گیرایی کتاب افزوده و تجربه شنیدن آن را بسیار دلنشین کرده است.

کتاب 9 فصل دارد که دامنه زمانی‌شان بین 19 تا 30 دقیقه است و مدت‌زمان کل کتاب صوتی، 3 ساعت و 43 دقیقه است.

پ.ن:

به روز رسانی در ۲۱ دی: بخشهایی که در کادرها آمده نقل قول مستقیم از کتاب نیست. کارکرد کادرها در اینجا صرفا متمایز کردن و تاکید است نه نقل قول.


https://www.ketabrah.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D9%88%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B2%D8%AE%D8%B1%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C/book/45197
کتابمزخرفات فارسیزبان فارسیویراستاری
دوستدار نوشتن :)
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید