مسیح حیدری زاده
مسیح حیدری زاده
خواندن ۸ دقیقه·۴ سال پیش

چه زمانی دیزاین اسپرینت Design Sprint انجام دهیم؟ (و چه زمانی انجام ندهیم)

در این فصل، بررسی می کنیم که چرا استفاده از Design Sprint ها برای کار طراحی محصول، شیوه ای منطقی است. از آنجا که ریسک، بخشی ذاتی از هر پروژه است، درمورد اینکه چرا Design Sprint ها می توانند شانس موفقیت شما را افزایش دهند و خطر شکست شما را کاهش دهند، بحث خواهیم کرد. مدیریت ریسک پروژه همچنین به چگونگی همسویی تیم و نتایج آن نیز امتداد می یابد. در این فصل راه هایی برای جلب و اشتراک نظر همه افراد، حتی وقتی تیمی متشکل از چندین نماینده با دیدگاه های متنوع دارید، بیان خواهد شد. همچنین در مورد این که چه زمانی Design Sprint بهترین گزینه شما نیست، صحبت خواهیم کرد.

همانطور که قبلاً گفتیم، هیچ چوب جادویی در روند طراحی وجود ندارد، بنابراین مهم است بدانید چه زمانی از این تکنیک ها و روش ها استفاده نکنید. وقتی پروژه ها فاقد یک هدف یا دلیل اصلی باشند، حتی اگر یک چارچوب محکم مانند Design Sprint داشته باشید، محکوم به شکست هستند.

چرا دیزاین اسپرینت انجام می شود؟

برای موفقیت در تولید محصولات دیجیتالی، باید خطر شکست خود را کاهش دهید، اما از بین بردن کامل خطر تقریباً غیرممکن است. به طور سنتی، رهبران حوزه طراحی سعی کرده اند برای خارج شدن از عدم قطعیت، از برنامه‌ریزی استفاده کنند. اما سر انجام به این نتیجه رسیدند که هیچ برنامه ریزی نمی تواند نتیجه را تضمین کند. موهای خاکستری ما گواهی بر عدم موفقیت Waterfall و حتی مدیریت پروژه Agile است. برای به حداکثر رساندن شانس ساختن چیزی که مردم می خواهند، باید مینیمال ترین روش برای آزمایش کردن، بدون نیاز به صرف منابع زیاد، را ایجاد کنیم.

Our gray hairs stand testimony to the failure of Waterfall and even Agile project management.

در Constant Contact، سی. تاد یک اسپرینت چهار روزه با قول مساعد استفاده از منابع با ارزش شرکت Constant Contact و همچنین نکات و راهنمایی هایی برای ایجاد ایمیل های عالی در یک برنامه موبایل زیبا، را برای تیم موبایل فراهم کرد.

ایده اصلی دیزاین اسپرینت این بود: "اطلاعات مفید در دسترس شماست". در مرحله آزمون، هر شش شرکت کننده چیزی را گفتند که به مفهوم"خوب به نظر می رسد، اما من هرگز از آن استفاده نخواهم کرد" بود. گرچه ممکن است نتایج آن نا امید کننده باشد، اما به ما این امکان را می دهد که وقت، انرژی و منابع خود را برای ساخت یک برنامه تلفن همراه در نظر بگیریم که مشتریان واقعاً برای آن ارزش قائل هستند.


سرعت، کارایی و تمرکز افزایش می یابد

با فشار ناشی از یک برنامه مشخص و پر فشار، مغز شما وارد عمل می شود. با فشاری که در اثر بازه زمانی کوتاه ایجاد می شود، مغز و فیزیولوژی بدن شما، تولید بیشتر مولکول های مورد نیاز برای ایجاد راه حل را شروع می‌کند.

تحقیقات نشان می دهد که این مهلت های سخت ما را به حالت Flow ( انتقال از حالت استرس شدید به حلتی بنام Flow که فرد در این حالت تمرکز خیلی بالایی روی موضوع خواهد داشت) سوق می دهد. محدودیت های زمانی باعث می شود که شما از منظر جدیدی به مسائل نگاه کنید. همانطور که جوشوا بروور در The 52 Weeks of UX می گوید: "اعمال محدودیت ها می تواند منجر به تصمیم گیری های عالی در زمینه طراحی شود. محدودیت‌ها اغلب شما را مجبور می کند تا از منظری که به آن عادت ندارید به چیزها نگاه کنید و به نوبه خود می تواند وضوح و هدف طراحی را تحریک کند، نه اینکه روند خلاقیت شما را ناتوان کرده و مانع آن شود."

برای هماهنگی یک تیم متنوع

دیزاین اسپرینت فرآیندی مشارکتی ست که برای شنیدن نظر همه شرکت کننده ها طراحی شده است. ساختار کار مجزا، بحث های گروهی برنامه ریزی شده و یک روند واگرا و همگرای واضح، تیم را در زمینه مشترکی که در آن مصنوعات را تولید می کنند، قرار می دهد. پدیده شناخته شده ای به نام اثر ایجاد همبستگی وجود دارد که نشان می دهد وقتی سازمان ها و مصرف کنندگان، محصول یا خدمات را با هم ایجاد می کنند، هر دو طرف علاقه بیشتری به نتیجه خواهند داشت. در حین اینکه در این دیزاین اسپرینت فعالیت می کنید، همین مورد برای تیم شما نیز صدق می کند. وضعیتی که شرکت کنندگان در کنار هم از آن لذت می برند باعث می شود که با یکدیگر پیوند برقرار کنند.

به نقل از استیون کوتلر، که در مورد وضعیت جریان می نویسد: "پیام اصلی در اینجا این است که سازمانهایی که به این نوع تیمهای فشرده و دارای عملکرد بالا و پیوندی جریان علاقه مند هستند، باید کاملاً به این تیم‌ها فضا دهند که با ریسک ها مواجه شوند. شرکت های فاقد شعار سیلیکون ولی ( "مرتباً شکست می خورند ، سریعتر شکست می خورند ، شکست رو به جلو می خورند") از دسترسی آسان نیروی کار خود را از جریان رو به جلویی که ریسک فراهم می کند و پیوندهای اجتماعی فوق العاده مهم که در نتیجه آن وجود دارد، محروم می‌کنند.

تا فرآیند شفافی داشته باشید

به عنوان طراحان و توسعه دهندگان محصولات دیجیتال، فرآیند خوبی را دنبال می کنیم که مجموعه‌ای شفاف از مراحل مشخص در آن طی می شود. فرآیند دیزاین اسپرینت اقدامات اولیه مناسبی را ساختار دهی می کند. که علی الخصوص هنگامی که تیم جدیدی برای شروع کاری نو، گرد هم می آید و بسیاری از موارد هنوز تعریف نشده اند، سودمند است. با پیروی از مراحل تعریف شده در این چارچوب، تیم در یک مسیر با ثبات، از طریق مکالمات اساسی مورد نیاز در هنگام شروع یک تلاش جدید، فعالیت خواهد کرد.

برای شروع یک پروژه جدید در یک مسیر روشن

هنگامی که یک پروژه جدید شروع می شود، تیم باید بداند که چگونه شروع کند و چگونه ادامه دهد. دیزاین اسپرینت جهت گیری محصول، تعریف کاربر، سفر کاربر و نمونه اولیه را برای شما به ارمغان می آورد، که اگر اعتبار سنجی شود، جای خوبی برای شروع طراحی و توسعه است. جنبه هایی که تأیید نشده اند لیستی از سوال‌ها را برای پیگیری و مشکلات را برای حل کردن ارائه می دهند.

این موضوع می تواند به برآورد اولیه و ارزیابی امکان سنجی فنی کمک کند. می توان از مصنوعات و اکتشافات مربوط به دیزاین اسپرینت برای ایجاد اولین لیست اولویت بندی شده موارد طراحی و پیاده سازی استفاده کرد. با ادامه پروژه هنوز اطلاعات، تغییرات و جزئیات جدید زیادی وجود خواهد داشت، اما شما می توانید شروع کنید و با اشتیاق فراوان با سرعت سریع پیش بروید.

وقتی با مت بریجز ، CTO شرکت Intrepid Labs مصاحبه کردیم و پرسیدیم آیا او تفاوتی بین پروژه هایی که با دیزاین اسپرینت آغاز شده اند و پروژه هایی که این کار را نکرده اند، دیده است؟ او پاسخ داد: "دو هفته آخر کار کمتر جنون آمیز است!" بدلیل اینکه، جهت مشخصی که در ابتدا تعیین شده بود، باعث می شود که کارها زودتر تمام می شدند.

چه زمانی از Design Sprint استفاده نکنید

دیزاین اسپرینت یک گلوله جادویی برای رفع هرگونه نیاز و هر شرایطی نیست. زمان هایی وجود دارد که استفاده از دیزاین اسپرینت برای انجام یک پروژه، کاری صحیحی نیست، اگرچه ممکن است بعداً انجام شود. بخشهای زیر شرایطی را بیان می کند که در آنها از دیزاین اسپرینت استفاده نخواهید کرد.

محصول در حال حاضر بسیار خوب تعریف شده است

برخی از تلاش های جدید، نیاز به تفکر طراحی زیادی ندارند. به عنوان مثال، ممکن است از قبل یک طرح معتبر وجود داشته که با آن موافقت شده است. در صورتی که فرصتی برای کاوش در بهبودها، کاهش ها یا تغییرات وجود ندارد، دیزاین اسپرینت مناسب اجرای مجدد برای بررسی این قابلیت های موجود نیست.

تحقیقات قابل توجهی فراتر از 1 تا 2 روز مصاحبه مورد نیاز است

آموختیم که یک دیزاین اسپرینت باید ورودی هایی داشته باشد و اغلب این ورودی ها نوعی از داده است. در فصل 4 و 5 به جزئیات آن خواهیم پرداخت، اما اگر فاقد هرگونه داده تحقیق درباره کاربر/مشتری باشید، بدست آوردن همه آنها در یک یا دو روز دشوار است.

دو گزینه ممکن وجود دارد:

شما می توانید مدت اسپرینت را افزایش دهید

یا

می توانید آن را فقط بر روی تحقیق متمرکز کنید، از انجام آزمایش صرف نظر کنید و در عوض نیازها و مشکلات مشتری را جستجو کنید.

"از ساختمان بیرون برو" عبارتی استیو بلانک که به دانشجویان کارآفرینی خود بشارت می دهد، و این مربوط به افراد محصول در سازمان های بزرگتر نیز است.

محدوده پروژه فقط چند روز است

دیزاین اسپرینت به طور معمول، کاری پنج روزه است. اگر فقط چند روز فرصت دارید تا چیزی انتشار دهید، منطقی نخواهد بود که تمام وقت خود را صرف دیزاین اسپرینت کنید. با این حال، می توانید در ابتدا چند تمرین کلیدی دیزاین اسپرینت را انجام دهید تا شروع خوبی داشته باشید. در فصل 3 ، مقیاس های مختلف زمانی که در طول تحقیق خود دیده ایم، را به همراه جزئیات بیان خواهیم کرد.

فرصت کسب و کار شفاف نیست

دیزاین اسپرینت ها در زمینه کمک به ایجاد وضوح در یک جهت بالقوه بسیار عالی هستند، اما آنها نمی توانند در شرایط عدم قطعیت بالا، دید خوبی داشته باشند. باید حس خوب کافی ای وجود داشته باشد تا تلاشی که شروع می کنید، ارزش کافی را داشته باشد. برای حل احتمالی فضای مشکلی Problem Space که به آن نزدیک می شوید، باید یک کیس تجاری وجود داشته باشد.

دامنه بسیار گسترده است

نیازی نیست که قبل از شروع دیزاین اسپرینت، از بسیاری از مشخصات آگاهی داشته باشید. اما لازم است قبل از شروع به کار فضای مشکل Problem Space را بدانید. دیزاین اسپرینت بیش از اندازه عجولانه، ممکن است منجر به ضعیف ترین راه حل های مشترک شود، که ممکن است برای مشکل اولیه مطرح شده در دیزاین اسپرینت، متناسب نباشد. همانطور که گلوله های نقره ای را دوست داریم، آنها مانند شاخ های تک شاخ هستند و در واقع همانطور که می خواهیم وجود ندارند و کار نمی کنند.

تلاش پیشرفته تری برای توسعه محصول لازم است

دیزاین اسپرینت آغاز یک گفتگو در مورد یک محصول است، نه پایان آن. آنچه تولید می شود همچنان نیاز به توسعه بیشتر دارد. دیزاین اسپرینت برای انجام یک کار پیچیده تر در زمینه تولید محصول، با هزینه و زمان کمتر انجام نمی شود، با این وجود، فارغ از اینکه چقدر انتظار در ابتدای پروژه داشته باشیم، افراد در این دام افتاده‌اند.

شما از ایده خود جدا نخواهید شد: اثر IKEA

اثر IKEA زمانی است که شرکت کنندگان در یک فعالیت، عاشق یک ایده می شوند فقط به این دلیل که در ایجاد آن تا حدی اثرگذار بوده اند. دیزاین اسپرینت می تواند مکانیزمی برای رها کردن باشد، زیرا گاهی اوقات کاربران مواردی را به شما می گویند که نمی خواهید بشنوید. اما اگر تمایلی به پذیرش تغییر جهت وجود نداشته باشد، دیزاین اسپرینت کمکی نخواهد کرد. در این شرایط باید یک خط تلفن اضطراری وجود داشته باشد. :)))


فصل دوم کتاب:

Design Sprint: A Practical Guidebook for Building Great Digital Products

O’Reilly Media

نوشته:

Richard Banfield, C. Todd Lombardo, Trace Wax(2015)

مترجم مسیح حیدری زاده



دیزایندیزاین اسپرینتاسپرینتطراحیdesign sprint
مدیر محصول | علاقه مند به ساختن و یادگیری | کانال پروداکت https://t.me/product_management_learning | کانال یوتیوب و پروداکت تایم https://www.youtube.com/@MasihHeidarizadeh
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید