ویرگول
ورودثبت نام
محسن شفیعی
محسن شفیعی
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

عینک رنجش یک بُت ذهنی معیوب!!!

موضوعی که امروز میخوام بهش بپردازم مربوط میشه به برداشتهایی که خودم از آموزه های مولانا و کلاسهای آموزشی گنج حضور استاد شهبازی داشتم، امیدوارم این مطلب براتون جذاب باشه و نظراتتون رو با من در میون بذارید.

طبق نظر تمام کارشناسان علوم انسانی، انسان یک موجود خلاق هست یعنی اگر چیزی رو بتونه خلق کنه لذت میبره و اونجایی که نتونه چیزی رو خلق کنه و یک تصویر ازش نسازه شرایط بسیار براش دردناک و سخت میشه. این که ما دائما دنبال ساختن چیزی هستیم در همه جا ما رو دنبال میکنه تا جایی که حتی میخوایم از آدمها هم چیزهای دیگه خلق کنیم، یعنی شروع میکنیم از افکارمون یک تصویر میسازیم و اون رو منعکس میکنیم به بقیه آدما و سعی میکنیم از بقیه هم همونی رو بسازیم که تو ذهنمون هست، تا حالا دقت کردین ساختن یک بت دقیقا شبیه به اینه که ما میخوایم افکار و تصوراتمون نمود پیدا کنن؟ وقتی همه با هم به یک تصویر مشترک میرسیم همگی خوشحال میشیم که اون تصور مشترک رو تبدیل به یک بت کردیم.

با این تعریفی که از بت داشتیم یعنی نمود پیدا کردن تصورات و افکارمون در بیرون میتونیم ببینیم که ما از هر چیزی توی زندگی یک بت میسازیم.

این بت میتونه عقاید دینی، مذهبی یا قوانین اجتماعی سیاسی و رسم و رسمومات باشن. مثلا تصور کنید که ما میخوایم از نوع پوشش آدمها یک بت بسازیم کافیه یک تصویر ازش بسازیم و اون رو منعکس کنیم به همه آدمهای اطرافمون. آیا این پرستیدن یک نوع پوشش خاص نیست.

بیشترین چیزی که ما ازش بت میسازیم عقاید و رنجشهایی هستن که در زندگی باهاشون مواجه میشیم.

تمرین: 5 رنجش که باعث میشه شما قرآن نخونید رو کامنت کنید

اگر تمرین بالا رو انجام بدین میبینید منبع تصمیمات و افکار ما رنجشهایی هستن که داریم. در واقع ما یک عینک از رنجشهایی که داشتیم میزنیم و با اون عینک به دنیا نگاه میکنیم.

وقتی از رنجشها بت میسازیم دنیا رو خیلی پوچ، بی ارزش و خالی از اعتبار میبینیم. برای من یکی از بهترین کارهایی که تونسته کمی از درد ناشی از نگاه پر از رنجم کم کنه اینه که با رنجشهایی که داشتم مواجه بشم و اونها رو به صورت ذهنی بازسازی کنم. مثلا اگر یک جایی از همسرم ناراحت شدم و نتونستم واکنش مناسبی بهش نشون بدم یک بار در ذهنم اون موقعیت رو مرور میکنم و سعی میکنم واکنش مناسبی برای اون زمان در ذهنم ایجاد کنم.

این کار باعث میشه من بتونم را رنجش کمتری زندگی کنم.

رنجشها باعث بروز خشم، ترس و هیجانات منفی میشن برای اینکه بتونیم رنجشها رو باز سازی کنیم باید با ترسها مواجه بشیم و واکنش مناسبی بهشون نشون بدیم، در واقع با خودنگری میتونیم ببینیم ما در برابر ترسها و هیجانات منفی چه واکنشهایی نشون میدادیم و از الان به بعد در مواجهه با ترسهامون واکنش بهتری نشون بدیم.

نیاز نیست زیاد به خودتون فشار بیارید فقط کافیه روزانه بعضی از مسائلی که مواجهه شدن باهاشون براتون سخت هست رو باهاشون مواجهه بشین یا اگر از مواجهه شدن باهاشون اجتناب میکنید یه جایی واسه خودتون یادداشت کنید و در زمانی مناسب به ترستون نگاه کنید و واکنش درست رو انتخاب کنید.

تمرین: یکی از موقعیتهایی که مواجهه شدن باهاش ترس دارید رو کامنت کنید و بنویسید که اگر با اون ترس مواجه بشین چه واکنش مناسبی نشون میدین

مواجه شدن با ترس یواش یواش اثر رنجش رو کم میکنه و باعث میشه شما انسان قوی تری باشین

رنجشروانشناسیعرفانمولاناگنج حضور
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید