ویرگول
ورودثبت نام
نازی کنکوری :)
نازی کنکوری :)
خواندن ۱۰ دقیقه·۷ ماه پیش

بی حوصلگی و بی انگیزگی تو درس خوندن که تجربش کردیم!


بی حوصلگی و بی انگیزگی برای درس خوندن
بی حوصلگی و بی انگیزگی برای درس خوندن

بی انگیزگی، یکی از شایع ترین معضلات بچه های کنکوریه. همه بچه های کنکوری یا حتی دانش آموزای بقیه مقاطع، تو یه بازه زمانی دچار بی حوصلگی در درس خواندن شدن! احساس بی انگیزگی اگه کنترل نشه، میتونه خیلی آسیب رسون باشه امتحانا که داره تموم میشه، کنکورم داره از راه میرسه ولی تو هنوز هیچ کاری نکردی! بی حوصله ای و دوست نداری هیچ کاری انجام بدی؟من بهت میگم چیکار کنی، چون منم این روزا رو گذروندم، تو دوران کنکورم بی انگیزه و بی حوصله شده بودم،افسردگی هم داشتم و چند تا مورد بهتون میگم که حالتون رو توپ کنه
خب حالا بچه ها؛

بی انگیزگی دوران کنکور

راهکار های مقابله با خستگی و بی انگیزگی کنکور چیه؟
میخوام در مورد بی انگیزگی و کم حوصله بودن خودم تو کنکور بگم که دلایلش چیا بودن و راه حلشون چیا بودن و من چیکار میکردم و چطوری خلاص شدم(مکافات داشتم ولی خوب )
این حالت بیشتر تو ۲-۳ ماه مونده به کنکور برام پیش اومده بود و خودمو گم کرده بودم سال اول که دوازدهمی بودم و نزدیک امتحانات نهایی بود ،امتحانات نهایی استرس و شرایط خاص خودش رو برام داشت و کل سال رو استرس و ترس شکست داشتم تو تک تک لحظه ها و ثانیه ها با تغییر منابع و کتابا و بعضی شرایط مثل ترمیم معدل که حتما باید ترمیم میکردم دیدم و شرایطم رو سخت تر میکرد که این استرس باعث شروع بی انگیزگی و بی حوصلگی میشد و خوب عامل مهمی هم بود .
میدونستم که تو ماه های آخر باید چندین برابر بیشتر و قویتر از ماه های قبل بخونم، تست بزنم، آزمون بدم، جمع بندی کنم، مرور کنم، کنکورهای سالهای گذشته رو ببینم و تحلیل کنم و هزار تا کار دیگه و مهم تر از همه برنامه ریزی درست و حسابی داشته باشم. در واقع ارزش عملکرد تو ماه های آخر با کل طول سال برابری میکنه یعنی خیلی مهمه تو ۲-۳ ماه آخر چیکار کنی اونجاست که سرنوشت تعیین میشه همه اینا رو میدونستم ولی از حجم کارهایی که انجام ندادم بدتر استرس می گرفتم و هیچ کاری نمی کردم قشنگ تو یه سیکل معیوب بودم و دست خودم نبود و استرس داشتم و پیوسته و با دقت مطالعه نداشتم خستگی و بی انگیزگی امونم رو بریده بود.

راهکار مقابله با بی انگیزگی دوران کنکور چیست!؟
بچه ها اینم بگمااا؛ اصلا این بی حوصلگی و بی انگیزگی غیرطبیعی نیست و اکثر دانش آموزا با این مسئله مواجه میشن فقط شما نیستین و هرکسی تو طول زمان کنکورش وارد این جو و شرایط میشه مهم اینه که چطور این شرایط رو مدیریت کنین و ازش خلاص بشین و یه نفس راحت بکشین نکته ای که وجود داره، اینه که شما به خودتون امیدواری و توانایی بدین که بتونین تو این شرایط سخت به راه خودتون ادامه بدین و بزنین تو دهن هرچی بی حوصلگی و بی انگیزگیه وقتی که به هدف تون میرسین تازه میفهمین که بدون این سختی ها، موفقیت اصلا شیرین نیست و به خودتون افتخار میکنین.

درسته که باید جو مطالعاتی کنکور آروم و بدون استرس باشه، همه مون همین انتظار‌و داریم ولی وقتی تو شرایط بد قرار میگیرین نباید زود انگیزه تونو از دست بدین و جا بزنین! باید سمج باشین! آره با کمی تلاش کردن میتونین خیلی با انگیزه تر از قبل، این مرحله رو رد کنین کسی موفق میشه که این شرایط رو درک کنه و باهاش مواجه بشه و حلش کنه.

دلیل بی انگیزگی و بی حوصلگی کنکور
هممون تا امروز این مسیر رو اومدیم خیلی هم جلو اومدیم تا رسیدین به این مرحله جایی که دیگه چیزی نمونده تا کنکور تموم بشه و طبیعیه که خسته بشیم من این شرایط رو درک می کنم چون من هم کلی انرژی و وقت گذاشته بودم و روش های مطالعه یادگرفته بودم، برای سردرگمی هایی که اولایل راه داشتم رو حل کردم، چالش های زیادی داشتم و براشون دنبال راه حل گشتم خب طبیعیه بخوام خسته بشمو این خودش یه عامل مهمه.
عامل بعدی برای من میتونه این باشه که تغییراتی تو شرایط ایجاد شد مثل برگزاری کنکور دو بار تو سال و چالش های امتحانای دی ماه و خرداد که همه شون استرس میدادن بهم خب نتیجه اش میشد خستگی و بی حوصلگی!!
مورد بعدی که به ذهنم میرسه اینه که، فضای کنکور همیشه پر تنش و پر استرس بوده چه بخوای چه نخوای این استرس بهت وارد میشه و باعث میشه بعد از مدتی دچار خستگی بشین چه از لحاظ روحی و چه از لحاظ جسمی بنظرم خستگی روحی خیلی مهم تر و جدی تر از خستگی جسمیه. یادمه زیر مقاله افسردگی یکی از کاربرهای فعال و کنکوری ویرگول نوشته بود توی مدرسه خیلی فشار میاد روم و حتی رو درس خوندن و ترازم اثر می زاره و فکر و خیال آدم رو درگیر می کنه ولی وقتی از مدرسه دورم خیلی بهتر می خونم و تراز هام ثابته و این یکی از موضوع هایی هست که مدرسه خیلی هر کنکوری رو داغون می کنه همین مقایسه ها و دوستی ها تو ایام کنکور ...

شما میتونین با مشاور خودتون، راجب این شرایط حرف بزنین.

مقابله با خستگی تو دوران کنکور

خیلی از بچه ها چون برنامه درست و حسابی و اصولی ندارن، راه رو کج میرن که نتیجه اش میشه درجا زدن و خسته شدن! بی انگیزه شدن! که کاملا طبیعیه ! بهترین راه اینه که مشاور داشته باشین و باهاش برنامه ریزی کنین و زیر نظر مشاور و پشتیبان برین جلو، اینطوری به راه راست هدایت میشین و یه نفر هست که اشتباهای شمارو بشناسه و بهتون بگه اینطوری دیگه استرس برنامه ریزی ندارین و فقط رو درس خوندن متمرکز میشین، بقیه موارد هم رفع میشن دیگه فرصت آزمون و خطا نیست و بهتره با برنامه اصولی پیش برین ،همین خودش باعث میشه انرژی و انگیزه تون بیشتر بشه.
برای بی انگیزه بودن و بی حوصلگی میتونین ویدیو های انگیزشی ببینین و جوگیر بشین،۵ صبح بیدار بشین تا دنیارو عوض کنین!! و به خودتون ایمان داشته بیارین(البته احتمال خوابیدن جو هم هست ولی برای شروع در مواردی خوب عمل کرده).

با خستگی و ناامیدی دوران کنکور چیکار کنیم؟

1-از اشتباهات تون درس بگیرین
اگه میخواین ثابت قدم باشین تو مسیر کنکور،اولین مرحله اینه که از اشتباهای گذشته تون درس بگیرین و براش برنامه ریزی کنین و خودتونو آماده کنین من سعی میکردم الگو بردار باشم و همیشه از نکته یا موردی که یادگرفتم استفاده کنم.
2-برنامه ،برنامه، برنامه
برنامه نداشتن کلا شما رو میریزه بهم چون هیچ کدوم از کاراتون با نظم جلو نمیره اما بچه ها مهم تر از داشتن برنامه، تعهد به برنامه ست، باید به برنامه ام عمل میکردم، به هر قیمتی که شده انجامش میدادم بعد سرم و میذاشتم رو بالش!!
فردی می تونه موفق باشه که تو روزهای سخت و ناامیدی روزهای بی حوصلگی،فقط ادامه بده و برای رسیدن به اهدافش بجنگه.
3-روابط دوستانه تون رو کنترل کنین
بعضی از روابط مخربن و آدم رو نابود میکنن و از مسیر رسیدن به هدف خارج ات میکنن برای همین حتما باید بعضی از اونا رو کنار بذارین،خیلی راحت!! شاید قطع ارتباط با دوستاتون براتون سخت باشه ولی اینم یه شروعه شروع برای رسیدن به قله خیلی از کساییکه دوستامونن عمدا یا سهوا میتونن با حرف ها و کاراشون ما رو دلسرد کنن ناراحت کنن پس هرچه زودتر این دسته از دوستاتون رو حذف کنین.

بی حوصلگی و بی انگیزگی تو روز های نزدیک به کنکور
روزای پایانی و نزدیک به کنکور، از مهم ترین روزایی ان که باید خوب خودتونو کنترل کنین و باانگیزه و بانرژی بمونین ..
1-هدف گذاری الکی نکننن
هدف گذاری الکی، یعنی هدف گذاریی که شما نسبت به توانایی هاتون برنامه نریختیت! و بیش از حد میخوایین از خودتون کار بکشین و خب این خیلی غیر منطقیه!! وقتی اینطوری برنامه میریزین و نمیتونین بهش عمل کنین انگیزه تون میاد پایین و باعث میشه خسته و بی حوصله بشین.
من میام هدف گذاریم رو منطقی انجام میدم یعنی اگه ساعت مطالعه ام ۶ ساعت بود یهو برای ۱۲ ساعت برنامه نمیریختم!! افزایش ساعت مطالعه یه روند تدریجیه که باید آروم آروم پیشرفت کنه .

2-خودتو با بقیه مقایسه نکننن
مقایسه کردن خودتون با بقیه باعث میشه فقط نقاط ضعف خودتونو ببینین و روز به روز ناامید تر بشین.
من به هیچ وجه خودم رو با یکی دیگه مقایسه نمیکنم شرایط و پایه هرکس فرق میکنه سعی میکنم بهترین ورژن خودم باشم.

3-طولانی مدت درس نخون
اگه طولانی مدت پشت میز بشینین هم باعث خستگی جسمانی میشه هم باعث کاهش بازدهی و کارایی مغز میشه که همه اینا میتونه باعث ایجاد خستگی و بی انگیزگی دوران کنکور بشه.
من همیشه باکس های مطالعاتی ۱:۳۰ یا ۲ ساعته دارم و به ازای هر باکس، ۱۵ الی ۲۰ دقیقه استراحت میکنم.
فکر نکن اگه استراحت نکنی و بکوب بخونی قراره حتما چیزی که تو میخوایی بشه! هرچیزی یه اصولی داره بابا جان!
من استراحت مفید دارم بین هر۲ باکسی که میخوندم استراحت میکنم و این استراحتی که مخصوص خودمه، فرد به فرد فرق میکنه، شاید یه نفر با خوردن یه اسنک حالش جا بیاد، یکی با چرت زدن، یکی با گوش کردن موسیقی و...
تفریح به موقع تو برنامه ریزی میتونه انگیزه و انرژی رو چند برابر کنه.


نکات تکمیلی بی حوصلگی و بی انگیزگی در ایام کنکور

1- برنامه متنوع داشته باشین
یکی دیگه از عوامل بی انگیزگی دوران کنکور اینه که برنامه تون تنوع نداشته باشه بعد هرباکس، سراغ باکس درس دیگه ایی برین، اگه قراره دروس عمومی هم بخونین بهتره درسای عمومی و اختصاصی رو یکی در میون تو برنامه بذارین..

2-به تراز آزمون های آزمایشی بیش از حد اهمیت ندین
خب از اسمش معلومه!!! آزمون آزمایشی، نه کنکور!! نه وحی منزل!
به چشم یه امتحان ساده نگاه کنین، کنکور اصلی شما هنوز نرسیده که اگه یه دفعه تراز یا درصدتون پایین اومد ناراحت و ناامید بشین، افت و خیز تراز خیلییی طبیعیه و همه تجربه اش میکنن به خودتون حق اشتباه و کوتاهی بدین، شاید کوتاهی کردین و خوب نخوندین، شاید سرجلسه خیلی حواس پرتی داشتین و اشتباه کردین چیزی که مهمه اینه که از همه اینا درس بگیرین و براتون تجربه بشه.

بعضی بچه ها وقتی دارن درس میخونن فقط به کتاب نگاه میکنن! کتابم به اونا نگاه میکنه! اگه مطالعه فعال داشته باشین، دیر خسته میشین یه کاغذ و مداد و هایلایتری بردارینو بیوفتین به جون کتاب و درسنامه
زیر مطالب مهم خط بکشین، هایلایتش کنین، حاشیه نویسی کنین به اصطلاح؛ مطالعه فعال داشته باشین.

گوشی، سم دوران کنکور
برای اینکه ازدست وسوسه های گوشی راحت بشین، بهتره که قبل شروع درس خوندن ، گوشیتونو بذارین تو کشو یا کمد که دور از دسترس باشه یا اپ هایی رو نصب کنین بعد از تایم خاصی استفاده از گوشی رو بهتون نده و گوشی رو لاک کنه. من خودم گوشیم رو میدادم به مامانم که دست اون باشه یا مامانم قایمش کنه که من ندونم گوشی کجاست!! چون اگه میدونستم میرفتم سراغ گوشی بعضی وقتا هم که مجبور میشین از گوشی استفاده کنین، کلاس آنلاین یا آزمون آنلاینی هست و.. برنامه‌های اضافی رو حذف کنین که حواستون رو پرت نکنن وسوسه تون نکنن و فقط برای درس خوندن و آزمون دادن از گوشی استفاده کنین، ولا غیر.

سخن پایانی؛
داشتن ثبات قدم تو راه رسیدن به اهداف اولین موردی هست که باید بهش توجه داشته باشین یکی از مواردی که باعث بی انگیزگی و بی حوصلگی میشه، تحمل استرس و اضطرابه. سال کنکور سال پر استرسیه، برای همه داوطلبای کنکور،همه !! پس بدونین، که تنها نیستین و همه بچه ها تو سال کنکور دچار ناامیدی ناشی از اضطراب و استرس میشن و این خیلی طبیعیه فقط باید بتونین کنترل و مدیریتش کنین و ادامه بدین و این بحران رو پشت سر بذارین.

بی انگیزگیبی حوصلگیکنکورکنکوری
نازنین هستم ( نازی ) به خاطر کنکور وارد ویرگول شدم و همچنان موندگار شدم اینجا
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید