ویرگول
ورودثبت نام
پروانه حسین‌زاده
پروانه حسین‌زاده
خواندن ۳ دقیقه·۹ ماه پیش

بوکسل؛ تجربه خرید از کتابفروشی‌‌ها

کتاب‌ها بخش زیادی از زندگی‌ام را به خود اختصاص داده‌اند،‌ هر چند اگر کسی از من بپرسد بهترین کتابی که خوانده‌ام چه بوده یا اگر بخواهم درباره کتابی که می‌خوانم با کسی حرف بزنم، دستپاچه می‌شوم چون همزمان در حال خواندن چند کتاب هستم و به نظرم این یکی از بدترین ویژگی‌های یک فرد کتاب‌خوان است؛ البته قرار نیست در این پست درباره عادات کتاب‌خوانی‌ام حرف بزنم. می‌خواهم از تجربه‌ای بگویم که چند هفته قبل داشتم؛ تجربه خرید اینترنتی کتاب از یک کتاب‌فروشی.


با پلتفرم «بوکسل»، از طریق پست‌های لینکدین افراد فعال در حوزه نشر کتاب آشنا شدم ولی چیز زیادی درباره آن نمی‌دانستم. تصورم این بود که بوکسل یکی از آن پلتفرم‌هایی است که کتاب دست دوم می‌فروشند ولی وقتی سایت را باز کردم و با محیط آن آشنا شدم، قضیه متفاوت شد. یاد فیلمی افتادم که چند روز قبل‌ از آن دیده‌بودم. در بخشی از فیلم «The Other Zoey»، دختر داستان به صورت پاره‌وقت در کتابفروشی کار می‌کرد و هم‌دانشگاهی‌اش به دنبال کتابی درباره یک بازی رایانه‌ای برای خواهرش است؛ زویی کتاب را در سیستم ثبت می‌کند و هزینه‌ آن را از پسر دریافت می‌کند و به او می‌گوید که چند روز بعد می‌تواند کتاب را تحویل بگیرد. در واقع،‌ این اتفاق به معنای آن افتاده که کتاب‌فروشی با پخش‌کنندگان کتاب هماهنگ بوده است.

با این‌که کار «بوکسل» با چیزی که ما در بخش کوتاهی از این فیلم آمریکایی می‌بینیم متفاوت است، اما بی‌شباهت به آن هم نیست. کاربران بوکسل می‌توانند از طریق این پلتفرم، کتاب دلخواهشان را از کتابفروشی‌ای که دوست دارند، بخرند و اگر دوست داشته باشند، گزینه دریافت حضوری را بزنند و به بهانه دریافت کتاب‌هایشان سری هم به کتابفروشی محبوبشان زده باشند.

در هفته‌های اخیر، فرصتی فراهم شد تا با مدیراجرایی پلتفرم بوکسل، آقای علی رضایی گفت‌وگو کنم و بیشتر با این استارتاپ حوزه فرهنگ آشنا شوم. بعد از مصاحبه، از سر کنجکاوی و علاقه‌ام به کتاب‌ها وارد «بوکسل» شدم و از میان کتاب‌ها و کتابفروشی‌هایی که در این پلتفرم عضو بودند، کتاب «نگاهی به بیرون از ژرفا: بازنگری جایگاه اجتماعی زن» اثر «جولیت میچل» را با ترجمه «منیژه نجم‌عراقی» از کتابفروشی بیدگل سفارش دادم.

از آن‌جا که حضور در کتابفروشی‌ها و چرخیدن میان قفسه‌های رنگارنگ کتابفروشی‌ها که هرکدام چیدمان مخصوص به خود را دارند، حس و حال خاص خودش را داشت تصمیم گرفتم گزینه دریافت حضوری را بزنم. این تجربه را با خریدهای بی‌شماری که از سایر سایت‌های فروش کتاب داشتم مقایسه کردم و متوجه شدم که ترجیح می‌دهم از کتابفروشی‌ها خرید کنم تا این‌که خودم را محدود به ناشر و پخش‌کنندگان کتاب کنم. با این حال، نمی‌توانم از حضور فعال سایت‌های فروش اینترنتی کتاب در دوران کرونا و خدمتی که به افراد کتاب‌خوان کرده‌اند، چشم‌پوشی کنم.

به نظر من مزیت بوکسل نسبت به دیگر سایت‌های فروش کتاب، سرعت در ارسال یا بهتر است بگویم دریافت کتاب، رابط‌کاربری خوب و دسته‌بندی‌های منظم آن است که باعث می‌شود کاربر راه خودش را گم نکند و احساس کند در حال قدم زدن در یک کتابفروشی است. بوکسل تازه اول راه است و نمی‌دانم به‌عنوان کاربر این پلتفرم در سال‌های آینده چه نظری درباره آن خواهم داشت اما فعلاً از خرید کتاب از طریق بوکسل یک تجربه ناب داشته‌ام.

بوکسلخرید اینترنتی کتابپلتفرم خرید کتابکتابخوانیتجربه نگاری
روزنامه‌نگار و پژوهشگر مطالعات فرهنگی، علاقه‌مند به سینما، ادبیات، عکاسی، فلسفه، جامعه‌شناسی و کارآفرینی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید