ویرگول
ورودثبت نام
پروانه حسین‌زاده
پروانه حسین‌زاده
خواندن ۲ دقیقه·۱ سال پیش

حال همه ما خوب است؛ تو باور نکن! روایتی از حضور در نمایشگاه الکامپ

شرکت در نمایشگاه‌ها و رویدادها، همیشه به من انرژی مثبت می‌دهد. از آن‌جا که خیلی کم پیش می‌آید در رویدادی حضور فعال داشته باشم، هر وقت فرصت‌های این‌چنینی را به دست می‌آورم، سعی می‌کنم به اطرافم دقیق نگاه کنم و همه‌ی جوانب را بسنجم.


یک ماه پیش از الکامپ، در اینوتکس حضور داشتم. مصاحبه با کسب‌وکارها در اینوتکس اتفاق جالبی بود. کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک که در تهران مستقر بودند، نسبت به کسب‌وکارهای شهرستانی امید کمتری به آینده داشتند. در الکامپ هم می‌شد این موضوع را به وضوح دید.

چرا این‌قدر دیر درباره‌ مشاهداتم در الکامپ می‌نویسم؟

از روزی که الکامپ شروع شد، می‌خواستم درباره‌اش بنویسم و حتی تا آخرین روز هم آماده بودم که درباره این نمایشگاه بنویسم، اما انگار زبانم را بسته‌ باشند. نمی‌توانستم افکارم را جمع‌وجور کنم تا درباره نمایشگاهی بنویسم که از چهارم تیر ماه آغاز شده‌بود و طیف گسترده‌ای از کسب‌وکارهای آنلاین در آن شرکت کرده‌بودند.

نمایشگاهی که حواشی بسیاری داشت. بعد از الکامپ اما در چند نمایشگاه دیگر شرکت کردم و شرایط زندگی به‌قدری برایم پیچیده شد که صفحه‌ سفیدی که چند خطی در آن درباره‌ الکامپ نوشته بودم را از یاد بردم.

چرا استقبال کمتری از الکامپ امسال شد؟

حال کسب‌وکارهای حوزه الکترونیک و فناوری اطلاعات در چند سال گذشته به‌خصوص از اواخر تابستان سال گذشته خوب نیست. متخصصان حوزه‌‌های مختلف یا مهاجرت کرده‌اند یا بیکار شده‌اند. موج تعدیل‌هایی که از سال قبل شروع شد و به‌نظر می‌رسد همچنان ادامه دارد، انگیزه‌ فعالان اکوسیستم استارت‌آپی را کمرنگ کرده و همین مسئله باعث شده که استقبال از نمایشگاه الکامپ امسال کمتر از سال‌های قبل باشد.

حضور پررنگ رمزارزی‌‌ها در الکامپ ۱۴۰۲

رمزارزی‌ها در چند سال اخیر نقش به‌سزایی در نشست‌ها و همایش‌‌های فناورانه را داشته‌اند. تعداد صرافی‌‌های ارز دیجیتال در همین دو سه سال رشد قابل توجهی داشته‌ است و صرافی‌های قدیمی نیز با ارائه ویژگی‌های جدید به دنبال رقابت با تازه‌‌نفس‌ها هستند. این‌طور که از مشاهداتم در الکامپ متوجه شدم، رمزارزی‌ها آماده‌اند تا خودشان را به اکوسیستم نوآورانه ثابت کنند و شرکت در نمایشگاه‌هایی از جمله اینوتکس و الکامپ بهترین فرصت برای خودنمایی کسب‌وکارهای حوزه ارز دیجیتال است. رمزارزی‌‌ها معمولاً با استفاده از بازی‌‌های خلاقانه و اینفلوئنسر مارکتینگ، توجه علاقه‌مندان را به خود جلب می‌کنند.

تلکام در راه است

چند ماه دیگر، در اوایل زمستان نمایشگاه تلکام برگزار می‌شود اما تصور می‌کنم همان‌طور که از نمایشگاه‌های شش ماه نخست استقبال زیادی نشده، تلکام نیز در سکوت برگزار شود و سرنوشتی مشابه الکامپ داشته باشد. البته این تصویر ذهنی من است و باید تا آن زمان منتظر ماند، شاید تلکام اتفاق متفاوتی را رقم بزند.

الکامپ
روزنامه‌نگار و پژوهشگر مطالعات فرهنگی، علاقه‌مند به سینما، ادبیات، عکاسی، فلسفه، جامعه‌شناسی و کارآفرینی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید