پارسیا حسن زاده
پارسیا حسن زاده
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

داده های Bool در پایتون

متغیر های boolean در پایتون
متغیر های boolean در پایتون


ما در پایتون نوعی data type داریم به نام boolean ها که این متغیر ها دو حالت بیشتر ندارند :

1) حالت True

2) حالت False

حال ، ما می خواهیم در این آموزش به صورت کامل به متغیر های boolean بپردازیم و منطق آن را یاد بگیریم.


فهرست :

  • تعریف یک متغیر boolean
  • استفاده boolean در حلقه ها و شرط ها
  • عملگر های منطقی
  • جملات منطقی از نوع boolean

-----------------------------------------------------------------------------

1 - تعریف یک متغیر boolean :

ما برای ساخت یک متغیر از نوع bool از این روش استفاده می کنیم.

ما همچنین برای فهمیدن bool یک object از متد ()bool استفاده می کنیم.

مثال :

a = True b = False

**نکته : کلید واژه (keyword) های True و False با حروف بزرگ شروع می شوند .



2 - استفاده boolean در حلقه ها و شرط ها :

1) شرط ها :

تمامی شرط ها ( else - elif - if ) در پایتون به این صورت عمل می کنند که اگر جمله شرطی رو به رویشان برابر True باشند ، کد بدنه run شود و در غیر این صورت ( False ) کد run نمیشود.

مثال(1) :

a = True if a : print( ' hello ' ) >> output : hello

مثال(2):

a = False if a : print( ' hello ' ) >> output :


2) حلقه :

ما از متغیر های boolean برای حلقه while استفاده می کنیم :

مثال(1):

a = True while a : print( ' hello ' ) >> output : hello hello hello hello hello hello .......

**توجه : این قطعه کد کلمه hello را تا بی نهایت چاپ می کند.

مثال(2):

a = False while a : print( ' hello ' ) >> output :

مثال(3):

a = True x = 1 while a : print( ' hello ' ) x += 1 # x = x + 1 if x == 3 : a = False # break loop >> output : hello hello



3 - عملگر های منطقی :

ما در کل 3 نوع عملگر منطقی بیشتر در پایتون نداریم :

1) عملگر and

2) عملگر or

3) عملگر not


1) عملگر and :

عملگر and چند جمله boolean از ما میگیرد ، اگر تمام جملات True باشند ، به ما مقدار True بر می گرداند و در غیر این صورت به ما False را بر می گرداند.

2) عملگر or :

عملگر or چند جمله boolean از ما می گیرد ، اگر فقط یکی یا بیشتر از جملات True باشد ، به ما مقدار True بر می گرداند و در صورتی که هیچ یک از عضو ها True نباشد به ما مقدار False بر می گرادند.

2) عملگر not :

به صورت کلی ، عملگر not مقدار True را False و False را True می کند.


در قسمت بعدی با عملگر های منطقی بیشتر آشنا می شویم.



4)جملات منطقی از نوع boolean

با توجه به تعاریف عملگر های منطقی سعی کنید که این جملات را یاد بگیرید :

( این کد ها در کنسول نوشته شده است )

console : True and True >> output : True True and False >> output : False False and False >> output : False True or True >> output : True True or False >> output : True False or False >> output : False not ( True and True ) >> output : False not ( True and False ) >> output : True not ( False and False ) >> output : True not ( True or True ) >> output : False not ( True or False ) >> output : False not ( False or False ) >> output : True


برای دیدن کانال آپارات ما اینجا کلیک کنید .



پایتوناموزش پایتونgt gt
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید