منتشر شده در مجله بازیبان ۱۲
یکی از شئون سرگرمی ایجاد و حل معماست. بازیهای معمایی چنان مخاطب را درگیر میکنند که عملاً از دنیای بیرون فارغ شده و سراپا غرق در بازی میشوند. وقتی از ما پرسیده میشود که کدام بازی را انتخاب میکنی؟ بدون شک تاثیرگذارترین آن را مثال میزنیم. بازیهایی که در سبک و ژانر خود نقطۀ عطفی هستند و مسیر جدیدی را برای یک تجربه جدید میسر میسازند. یکی از بازیهایی که نقطه عطف در گیمپلی و سبک هنری است بازی درّۀ یادمان(۱) است. این بازی با استفاده از مکتب سورئالیسم چالشهای معمایی جدیدی در بازی ساخت و با آرت اعجاببرانگیزْ آن را جلا داد. استفاده از مکاتب هنری در بازیهای ویدیویی کمتر پرداخته شدهاند و نیاز به بازنگری در این شیوه به شدت ضروری مینماید.
درست است که این بازی توانسته جایگاهی در میان مخاطبین پیدا کند اما روی یک بازی ایرانی اثرگذار بوده است. بازی آنسوی باران(۲) یک شاهکار خارقالعاده در طراحی بازی است. شرکت فانوس توانسته با الگوگیری از بازی درۀ یادمان، نوآوری وخلاقیتهای بسیار شگرفی را بازبنمایاند. این بازی در خارج از کشور بیش از داخل تحسین شده است و بنظر میرسد حق آن در بازار آشفته ما ادا نشده است.
آنسوی باران یک سکوبازی بسیار چالشی است و در چهار فصل که هر کدام چهارده مرحله دارند عرضه شده است. هر مرحله سه ماموریت دارد: رسیدن به دروازه با تعداد حرکت مشخص، جمعآوری تکههای سفالینه، دریافت سفالینۀ بزرگ. این سه در پایان مرحله با هم ترکیب شده و بخشی از درخت را شکل میدهند. شما باید چهار فانوس – چهار فصل بازی – روی درخت را روشن کرده و در نهایت چشمه زیر درخت را جاری کنید. بنیان آن اصول و قواعد ریاضی است و از سبک هنری مینیمال بهره میبرد. گرافیک و رنگبندی ملایم و جذاب داشته و در عین سادگی نمادی از بهشت است. آبان دختری است که باید مسائل و معماها را حل کند و یک شمسه راهنمای او برای رسیدن به دروازه است.
این بازی پیشنهاد من برای ایام خانهنشینی و قرنطینه است تا هم ذهن خود را به بازی بگیرید و هم توانایی شناختی خود را به چالش بکشید.
پانوشت:
1.Monument Valley
2. linn path of orchar